Grymt. Varför skjuter det så mkt om den i bänken?
Tittar du på avgasröret så är det röd/orangeglödgat (kan misstas för en orange slang först). Finns det några spår av bensin i avgaserna kvar efter detonation i förbränningsrummet så kommer det självantända i avgasröret på grund av den höga värmen. Som sagt så är den förmodligen inte hundraprocentigt finjusterad och därför slår det mycket lågor.
Wankel är ett besvärligt koncept men ger oerhört mycket effekt i förhållande till motorns storlek. Mazda är marknadsledande på Wankel motorer och ett bra exempel är Mazda 787B som dom körde Le Mans med och vann under 1990. Den hade en slagvolum på futtiga 2.6 liter men utvecklade ändå hiskeliga 700 hästar. På grund av att dom kunde bygga motorn så kompakt sparade dom oerhört mycket vikt så hela bilen vägde bara strax över 800kg vill jag minnas. Ett vikt-effektförhållande på 0.85, rätt så högt för en bil.
Mazdan förbjöds i Le Mans serien efter sin vinst eftersom den ansågs för bra. Konkurrenterna kunde ju inte direkt följa med i deras spår då Mazda i princip är dom enda som pysslar med Wankel.
Den här brukar jag lyssna på dagligen. Finns inget brutalare motorljud på jorden.
[YOUTUBE-ID]9675TKafw3g[/YOUTUBE-ID]
Suzuki byggde en Wankelhoj under 70-talet vid namn RE5 som inte direkt blev någon jättehit. Förmodligen en av de ovanligaste serietillverkade motorcyklarna idag.