Finns det regler för storleken på bakpartiet?

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Vad säger bilprovningen om bakparti med hög lutning, typ tyskröv?
Finns det regler för hur mycket bakdäck som får "sticka ut" bakom bakpartiet?

Mvh

nomercy skrev:
Vad säger bilprovningen om bakparti med hög lutning, typ tyskröv?
Finns det regler för hur mycket bakdäck som får "sticka ut" bakom bakpartiet?

Mvh

Högst ovetenskapligt, men kollar man på Speed Triple så tar ju bakändan slut i höjd med bakaxeln, så tar man bort skärmen sticker ju däcket ut bra mycket! Skärmen tar ju inte upp några smällar heller, det är ju bara "tunn" plast!

Hoztic skrev:
Högst ovetenskapligt, men kollar man på Speed Triple så tar ju bakändan slut i höjd med bakaxeln, så tar man bort skärmen sticker ju däcket ut bra mycket! Skärmen tar ju inte upp några smällar heller, det är ju bara "tunn" plast!

Just det! Jag kunde inte komma på nån fabriks tillverkad motorcykel med kort bakparti, tack! Det måste ju innebära att det är ok med en kort häck. Någon som vet säkert?

Mvh

det ska inte vara några som helst problem så länge lysen och skylt syns. enda tänkbara gnällpunkten är att hojen är reggad för två men det får bara plats en... besiktningsmännen tänker nog inte så långt i vilket fall...

cowlars skrev:
det ska inte vara några som helst problem så länge lysen och skylt syns. enda tänkbara gnällpunkten är att hojen är reggad för två men det får bara plats en... besiktningsmännen tänker nog inte så långt i vilket fall...
Skylten måste av någon anledning vara placerad bakom bakaxeln, så var det förr iaf. Varför har jag aldrig begripit.

Hoztic skrev:
Kanske är samma dumheter som säger att det inte får vara ett udda antal blinkers per sida på en mc... :kocko
Hehe, den är en klassiker.

det finns faktiskt ce märkta blinkers för styrändan, dvs besiktningen måste godta en enkel blinkers per sida trots att 1 är udda (så länge den syns rakt bakifrån och 15 grader åt sidan), men skylten ska förmodligen placeras framför axeln om man är paragrafryttare:)
man bör även tänka på småsaker som att nrskyltsbelysning skall finnas och vara ofärgad. baklyset får endast befinna sig inom en vis höjd från marken mm (kan inte exakta mått men har för mig att det minst skall vara 45cm markfrigång..)

det går utmärkt att maila frågor till besiktningens tekniska rådgivning för att få exakta svar. och det är alltid lika roligt efter man fått de svaren och kan förklara för besiktningsmännen att de har fel när dom vill underkänna hojen, he he..

cowlars skrev:
det finns faktiskt ce märkta blinkers för styrändan, dvs besiktningen måste godta en enkel blinkers per sida trots att 1 är udda (så länge den syns rakt bakifrån och 15 grader åt sidan), men skylten ska förmodligen placeras framför axeln om man är paragrafryttare:)
man bör även tänka på småsaker som att nrskyltsbelysning skall finnas och vara ofärgad. baklyset får endast befinna sig inom en vis höjd från marken mm (kan inte exakta mått men har för mig att det minst skall vara 45cm markfrigång..)

det går utmärkt att maila frågor till besiktningens tekniska rådgivning för att få exakta svar. och det är alltid lika roligt efter man fått de svaren och kan förklara för besiktningsmännen att de har fel när dom vill underkänna hojen, he he..

vet du att man får ha styrblinkers utan att ha nåra andra bakåt? aså bara dom syns bakifrån..har bara hört att de e framifrån som gäller för dom :va

På mcnytts projekthoj som dom lottade ut (den röda monstern) sluta ju sitsen innan bakhjulet nästan. Men på den hojen satt nummerplåten på ett stag bakom hjulet nästan.

ozeo skrev:
vet du att man får ha styrblinkers utan att ha nåra andra bakåt? aså bara dom syns bakifrån..har bara hört att de e framifrån som gäller för dom :va

Saxat från sfro.com

"2004-02-01
ASB Teknisk handbok MC.
Körriktningsvisare på styret kan endast godkännas som främre p.g.a. synbarhetskraven."

en sak till, nummerskyltsbelysningen måste vara E-märkt :kocko

mitt misstag.. jag trodde eu fått igenom förslaget.. det stannade väl vid snack.

fast vid närmare eftertanke så lämnar ju faktiskt utdraget som nämns ovan utrymme eftersom tilläget "med tanke på synbarhetskraven" med andra ord borde det kunna gå att konstruera blinkersen på det sättet att synbarhetskraven fullföljs och på så sätt sätta reglen ur spel.. hurvida konstruktionen blir snygg är en annan femma:)

cowlars skrev:
fast vid närmare eftertanke så lämnar ju faktiskt utdraget som nämns ovan utrymme eftersom tilläget "med tanke på synbarhetskraven" med andra ord borde det kunna gå att konstruera blinkersen på det sättet att synbarhetskraven fullföljs och på så sätt sätta reglen ur spel.. hurvida konstruktionen blir snygg är en annan femma:)
Problemet är att föraren skymmer från vissa vinklar då blinkersen ska synas bakifrån. Med ett roder på 1,7 meters bredd så går det kanske ihopa...

RedBaron skrev:
Problemet är att föraren skymmer från vissa vinklar då blinkersen ska synas bakifrån. Med ett roder på 1,7 meters bredd så går det kanske ihopa...

kanske jag får ha så på mitt bygge..ska testa..bli uber fett tyskstyre på den så :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back