Smaken är ju som baken , Jag har ju ändå jobbat med fönster i 30 år
Plast ÄR plast om än så fina när dom är nya
Plast blir gammalt
Plast går inte att måla ( gammla trådgårdsmöbler)
Styrseln i karmar och bågar går inte att jämföra med dito träfönster
Glas går sällan att byta utan skavanker
Även en Skoda är fin som ny och lite billigare än en BMW
Jag håller med dig till stor del, trä är trä och är för all del oslagbart i känsla många gånger.
Jag strävar dock personligen mot ett underhållsfritt boende och att måla om fönster vart 6-8:e år (åtminstone på södersidan) är inget för mig. Jag hatar verkligen att måla trä och fönster är nog det värsta att måla.
Visst blir plast gammalt, men det blir trä också om man inte underhåller det ordentligt. Gamla rykten om att PVC-fönster blir gula och att plasten börjar säcka ihop är dock just rykten med visst förbehåll. På slutet av 70- och början av 80-talet så började det dyka upp PVC-fönster och dessa höll inte måttet.
Med dagens teknik så lär det inte vara något problem. Och jag som har tillgång till spectrometer kan ju alltid mäta färgen på fönstrena om 5-6 år och har det ändrats så får jag nya då det är 10 års garanti på färg och 15 år på kondensfria fönster om de monteras korrekt i en godkänd isolerad kåk.
Plast går visst att måla, men det är mer jobb att måla genomfärgad plast än att måla träfönster. Varför man nu skulle vilja byta från 9016 till någon annan färg

Styrseln i karmar låter jag vara osagt, den profil som jag beställer har dock en I-profil liggandes i karmen och ska hålla för väldigt mycket tryck så det bådar gott.
Glas går att byta, jag har själv gjort det på ett sidoljus. Visst, det är inte som att plocka ur ett 2mm A-glas ur en gammal träram men det går. Men jag har hemförsäkring som täcker skador på glas, 0:- i självrisk också så det är ju bara att beställa nytt
Slutligen: Jag håller med om att träfönster är snäppet bättre än plast men inte på grund av dess hållbarhet eller teknik utan för känslan. Jag förespråkar trä såpass mycket så att jag beställer ett riktigt as till bänkskiva i ek som kommer göras om såpass mycket så att den inte ens ser ut som trä när jag är klar med den. Jag hade kunnat beställa laminat men då hade jag hela tiden stört mig på vetskapen om att där bara ligger limmat spån på min köksö

Men just fönster till mitt hus kändes inte ekonomiskt försvarbart med träfönster. Till mitt herrgårdsbygge, som drar igång så fort jag har 6 millar på banken, kommer det dock beställas handtillverkade träfönster från en firma som ligger bara ett stenkast bort från den tilltänkta tomten.
Jag måste ju samtidigt passa på att göra reklam för denna väldigt anonyma firma som gör sjukt fina fönster, trappor och allsköns annat i trä. Bland annat finfina bänkskivor som besudlas med svartbets och allsköns konstiga lacker och ägaren blir tokig bara av att höra annat än oljad ek

-->
http://www.lungerbatotra.se/