Finns det några fler motard-newbies från UA här?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Finns det några fler motardnybörjare från Uppsala på detta forum? Efter en säsong på en Hornet har jag bestämt mig för att snart skaffa en supermotard. Jag är dock en total noob vad gäller bak- och framhjusåka och söker därför körkompisar att träna och busa runt i Uppsala med.

Om du är en sopa på att uuuiiila, inte har en aning om hur man sladdar i kurvor och den enda stoppie du gjort var när du bromsade för hårt i bromsövningen på körskolan får du gärna skriva en rad. :tummenupp

PS. Förutom motorcyklar gillar jag mysiga hemmakvällar, skogspromenader och resor. DS.
 
Jo nog kan man väll kalla sig nybörjare när man ser hur vissa kan hantera sina motarder. Men man kanske inte är helt grön...
Själv så köpte jag min i höstas, körde tidigare sporthoj. Hittils så har jag inte ångrat mig, men jag skulle inte tacka nej till en banhoj.
Har du tänkt kört nå bana eller bara på gatan?
Själv så vill jag köra både och men just nu så lockar det att få lära sig att köra mera och snabbare på bana.
 
Jag är inne på mitt sjunde år med motard, men är fortfarande lika kass på att slanga. Har satsat på annan typ av buskörning och bli snabbare på bana (fast jag var nog vassare och fegade mindre för några år sedan, jämfört med nu :) ).
 
Joppe och Jag är på om du vill ut å köra.


Har ni ordnat några fälgar och isdäck så att ni kan köra på isen i vinter?
Själv så har jag fälgar och finndubb däck som står igarget och väntar. Har dock ingen hoj i garaget just nu, den är på service efter en liten markstyrning :rolleyes:
 
Inte alls omöjligt att jag kommer att tillhöra den skaran detta år.

Allt hänger på om jag hittar det jag vill ha. Vilket kan vara svårt när jag inte vet jag vill ha eller bör ha :3freak Det enda jag egentligen vet att jag ska ha, det är den med längsta serviceintervallen. Även den som jag inte behöver stege för att nå upp till...eller ner, en defenitionsfråga.

// Ullis
 
Har ni ordnat några fälgar och isdäck så att ni kan köra på isen i vinter?
Själv så har jag fälgar och finndubb däck som står igarget och väntar. Har dock ingen hoj i garaget just nu, den är på service efter en liten markstyrning :rolleyes:

Vilken vinter?:D
Sjäv är jag jäkligt sugen på och skaffa en, får se om jag har råd.
Fast jag vill gärna ha en med el-start är det el start på husan?
På Ktm 640 är det el start men jag har läst att den är inte lika rolig som
Husan och Ktm 660.
 
Vilken vinter?:D
Sjäv är jag jäkligt sugen på och skaffa en, får se om jag har råd.
Fast jag vill gärna ha en med el-start är det el start på husan?
På Ktm 640 är det el start men jag har läst att den är inte lika rolig som
Husan och Ktm 660.



Ja vilken vinter kan man fråga sig 10+ igår :huvet

Japp det är elstart på husan.
Nu har jag inte ägt någon ktm men jag har provkört 640 och 660. 660 Var roligare än 640, men 660 var inte lika rolig som husan. Så då fick det bli en sån :)
Är lite mera underhåll med den, men inget som man behöver oroa sig för.
Man har grymt kul när man kör :)
 
Last edited:
Jag har haft min ett tag nu, men är kass på att wheela. Hänger gärna med ut å övar i vår =)
 
Fast jag vill gärna ha en med el-start är det el start på husan?
På Ktm 640 är det el start men jag har läst att den är inte lika rolig som Husan och Ktm 660.
Husaberg är gatreggade räsers, mer eller mindre. Det blir dyra gatmil. En maskin med hyfsat klipp i, men längre serviceintervaller och elstart sedan ett par-tre år tillbaka är KTM625. Samma motor som 660, fast med lite mindre borrning.
 
Ytterligare en i skaran som får klassa sig som nybörjare. Några meter på ett hjul har jag fixat, men jag skulle inte kalla mig erfaren.

Det ska nog inte vara några problem att hitta några Moppar att dela erfarenheter med till sommaren. :)

// Wip
 
Husaberg är gatreggade räsers, mer eller mindre. Det blir dyra gatmil. En maskin med hyfsat klipp i, men längre serviceintervaller och elstart sedan ett par-tre år tillbaka är KTM625. Samma motor som 660, fast med lite mindre borrning.

Har 625 el start? Hur ofta är service intervallerna och vad ska man göra då byta olja filter eller?
 
Hallå hej!

Har kört motard en sässong men är aldeles strax nyinflyttad i Uppsala! Buskör gärna och vill bli guidad på de minsta och krokigaste motardvägarna runt Uppsala.

/Svoosh
 
Om man tänkt köpa "streetfighter" får man vara med då?

Självklart! Det viktiga är att du är kass på bakhjusåka...

Nu ska jag åka iväg till Västerås och lägga handpenning på en sprillans ny DRZ 400SM. :D Jag vet att det är många som tycker att det är en moppe, men jag står inte ut med att serva var 5:e timma, vibrationer eller kick. Med lite trim och minskning av vikt (jag alltså, inte hojen...) ska jag nog hyfsat kunna hänga på er KTM/Husaberg-piloter.
 
Självklart! Det viktiga är att du är kass på bakhjusåka...

Nu ska jag åka iväg till Västerås och lägga handpenning på en sprillans ny DRZ 400SM. :D Jag vet att det är många som tycker att det är en moppe, men jag står inte ut med att serva var 5:e timma, vibrationer eller kick. Med lite trim och minskning av vikt (jag alltså, inte hojen...) ska jag nog hyfsat kunna hänga på er KTM/Husaberg-piloter.
Kan ju växla och svänga till viss del på bakhjulet, är det kass? Fast jag har aldrig
fått upp en "vanlig hoj" på bakhjulet så där är jag kass!
 
Last edited:
Har 625 el start? Hur ofta är service intervallerna och vad ska man göra då byta olja filter eller?
Ja, det var bara första året de enbart hade kick. Samma koncept som 660 annars. Det är 625 SMC du ska kika på om du gillar elstart. De nyare modellerna har dubbla pipor och har lagt på några kilon, så vill du ha en lättare maskin, är det en begagnad med enkelsystem som gäller.

Vid normal gatkörning så byter man olja vid 150-200 mil ungefär och kollar magnetpluggarna. Oljefilter byts vid varannat oljebyte och då kollar man ventilspelet också. Det är i stort sett det enda förutom smörja kedja och lufta gaffeln och sånt småplock. Större genomgångar sker först vid 1.500-2.000 mil eller om man misstänker att något är på väg att rasa.
 
De nyare modellerna har dubbla pipor och har lagt på några kilon, så vill du ha en lättare maskin, är det en begagnad med enkelsystem som gäller.

Tänk på att många motarder med orginal enkelpipa har svårt att klara bullerkraven på t.ex. rörken... Kan vara värt några extra kilon (och kronor) att slippa bry sig om bullerproblem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top