Finns det några "bra" körskolor i Stockholm?

Gustafsson

Skrapar tungan...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
no bike
Tjena grabbar!

Jag undrar om det är någon här inne som tagit hojkortet i Stockholm nyligen som kan rekommendera en BRA trafikskola som inte försöker blåsa en på en halv förmögenhet.
Den måste ligga på södra sidan av Stockholm.

Någon som vet om Staffan´s i älvsjö är något att ha?

Mvh
CoolRider

När jag tog körkort en gång för länge sen, så hade jag en uppfattning om att körskolorna blåste alla elever och lät dom gå många onödiga timmar.

Men efter 3år som instruktör för sporthojjar på bankörningar, så är min starka uppfattning att det borde krävas betydligt mera utbildning innan man borde få sitt körkort.

Alla kan bli riktigt duktiga på att köra motorcykel om dom får rätt utbildning.
Men med den kunskapen och körtekniken som trafikskolorna släpper sina elever till uppkörning och som elevererna sen tar sina körkort med är under all kritik.

Körskolorna lär bara ut minsta minimum på minsta kortaste tid till minsta möjliga kostnad för att eleven ska klara sin uppkörning utan att spendera för mycket pengar. Oavsett om man får betala för 3-4 timmar mera körning än vad som kanske skulle behövts för att klara uppkörningen, Så är det fortfarandet 40 - 50 timmar för lite träning.

Den dagen jag har en egen unge som vill ta körkort för MC. Så blir det inte en meter i trafiken innan han/hon lärt sig köra hoj på riktigt på någon av kurserna eller banorna som finns i sverige.

Gick själv hos Jarla och visst, det blir inte billigt då de är måna om att se till att man gått igenom många moment innan det blir dags för uppkörning.
De utbildar inte för att du skall klara kortet, de utbildar för att du skall ha en bra grund för din mc-körning skulle jag vilja påstå.

Att bara gå efter pris blir nog lite som Eskilsson skriver...

Ok, ni har nog missuppfattat mig lite..skall berätta mitt scenario.

När jag tog körkortet för bil så åkte jag iväg på intensivkurs i 2 veckor, mina lärare tyckte att jag var en alldeles utmärkt förare efter mina 25st lektioner.
När jag kom tillbaka till min hemort så hade jag 2 månader kvar till uppkörning, då tänkte jag att jag kunde väl ta nån lektion hos någon av de lokala körskolorna.

Men då berättade jag inte att jag hade tagit nästan 30 lektioner så vi tog en "testlektion". Visst läraren tyckte jag gjorde bra ifrån mig, men han trodde att jag skulle behöva MINST 20st lektioner för att klara körkortet.

Några veckor senare åkte jag tillbaka till intensivutbildningen och klarade körkortet på första försöket...

Sen måste ni hålla med om att vartannat år dyker det upp att körskolor blåser eleverna på tusentals kronor...

Jag letar INTE efter den billigaste, Jag letar efter den ÄRLIGASTE.

Mvh
CoolRider

Det enda jag vet om Staffans är att när en kompis för länge (länge!) sedan skulle uppgradera från lätt till tungt kort så ville han övningsköra med Staffans för att sedan köra upp via dom, de sade då att han kunde räkna med 25-30 lektioner...
Max 5 lektioner senare med Farsta trafikskola så hade han körkortet.
Jag och mina kompisar har bra erfarenhet av Farsta trafikskola och Västerhaninge trafikskola.

Farsta Trafikskola kan jag rekommendera varje lektion är på 3 timmar och kostar 1200

Globens Trafikpedagoger!!! Ooooh jag kan inte börja förklara hur grymt personliga dom är på den skolan! Litet, Ruskigt Sociala människor och Receptionisten är frän!

Jag och 8 av mina polare har fixat kortet genom dom och kan inte säga nått annat än posetiva saker om dom!

Killen som kör MC lektionerna heter Thompa och är en riktigt kul Gotlääääning! Han säger att han är bra på Motard men det får bli upp till bevis jag har fortfarande inte sett han gå på bakhjulet :P

www.lappen.nu

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...