Finns det någon olycksstatistik för i år?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Kikat lite på vv men inte hittat något.. En kamrat sa att det var "rekordår", med uppemot dubbelt antal döda mot förra året, samt en lika stor ökning av antalet olyckor med allvarliga personskador.

Att han läst det på internet....

Nyfiken om det finns någon statistik någonstans. Känns lite väl mkt att det skulle vara dubbelt mot förra året. Men å andra sidan så har jag både sett flertalet olyckor i år, samt känns personer som både krossat ryggkotor, samt avlidit :( jämfört med förra året då jag inte kände någon som far illa.

Hemskt år.....

:(

Dubbelt känns väldigt mycket. Men det skulle inte förvåna mig totalt heller faktiskt. Det har ju vart väldigt fint väder i sommar = mer folk som köpt hojar och som kört mer än tidigare.

Tror dock inte att olyckorna ökat procentuellt mot antalet mil varje förare har täckt mot föregående år så att säga.

Tråkigt i vilket fall, bort med de satans vajjerräckena:mad:

Vet inte om jag vill veta hur många som gott
åt av våra hojvänner.
Men en är en förmycket.Trist.

Rash skrev:
2509764Det har ju vart väldigt fint väder i sommar = mer folk som köpt hojar och som kört mer än tidigare.

Jag har fan kört mindre pga av det fina/varma vädret...är det bara jag som känt att det nästan varit olidligt varmt att köra hoj i sommar?:va Körde mest i våras och nu i höst har det varit optimalt hojväder.

Själv så är jag skeptisk till en procentuell ökning.

Jag har sett att många skriver just "Bort med vajerräckena". Varför är dessa så mycket farligare än andra räcken ute på vägarna?

Dumförklara mig inte nu utan förklara hellre hur det ligger till.

För övrigt kan jag inte mer än instämma i att det är tragiskt med alla olyckor man hört om under det gångna året. Vi får hoppas att nästa år blir mindre olycksdrabbat.

oskar.sjogren skrev:
2509846 Jag har sett att många skriver just "Bort med vajerräckena". Varför är dessa så mycket farligare än andra räcken ute på vägarna?

För övrigt kan jag inte mer än instämma i att det är tragiskt med alla olyckor man hört om under det gångna året. Vi får hoppas att nästa år blir mindre olycksdrabbat.

Finns trådar om det men du kan ju föreställa dig vad som händer om en mc förare flyger in i ett vajjer räcke..

IronMike skrev:
2509709
Nyfiken om det finns någon statistik någonstans.

Det tar ett tag innan vettig statistik kommer ut, allt som sägs nu är bara spekulationer tyvärr. Eller skrämselpropaganda kanske man kan kalla det.

Det som gör mig förbannad är när man presenterar ett resultat som "bla bla mer än förra året". Vafan då jämfört med förra året? Man kan ju ha haft en positiv trend i 30 år förutom just förra året och då låter det som att det har varit ett dåligt år när det egentligen var förra året som var dåligt.

Sorry, har inte fått nåt kaffe än... :mad:

Cervantes skrev:
2509878 Finns trådar om det men du kan ju föreställa dig vad som händer om en mc förare flyger in i ett vajjer räcke..

Men hur går det om du frontar mötande bil i 100km/h då?

Mr Helmut skrev:
2509942 Men hur går det om du frontar mötande bil i 100km/h då?

Eller om du bjuds på champagne och jordgubbar av lättklädda flickor?

Sorry, men det handlar om att tvinga fram andra typer av räcken - inte ta bort räcken.

EDIT: Såg precis att du bor i Spanien. Där är väl inga vajerräcken?

Last edited:
Tycker ni verkligen att det har varit mera olyckor i år än tidigare?
Jag tycker att man får höra att det är sååå mycket värre än i fjol varje vår/sommar/höst.
Okej att de som tar körkort på våren förvånas över mängden men det borde väl man vänjas med efter ett par sommrar.

Cervantes skrev:
2509878 Finns trådar om det men du kan ju föreställa dig vad som händer om en mc förare flyger in i ett vajjer räcke..

Aaaah, visualiserar. Huga... Förstår nog vad du menar.
sliced_apple.jpg

Mr Helmut skrev:
2509942 Men hur går det om du frontar mötande bil i 100km/h då?

Det finns ju andra lösningar som t.ex betongsuggor. Skulle mycket hellre krascha i lite suggor som sitter ihop än att försöka slinka mellan stolparna till vajerräckena...

Snacka om att en tråd kan bli Off Topic ganska fort...

Jag har å andra sidan hört att det är ungefär samma antal som förra året istället.

Hoppas att statistiken är lite mer uppdelad i år.
De som varit packade, påtända och så vidare tycker jag man kan räkna bort.

Hitta en artikel tidigare idag.. från ngn dagstidning iofs. Men kan förklara varför jag just detta år känner / kände folk som råkat illa ut i år, jämfört med tidigare år. I sthlm har olyckorna ökat drastiskt... Ska försöka rota fram artikeln, har för mig att antalet döda under hela 2005, tangerades i början av juli 2006.

Ska försöka hitta artikeln........ såg ngt länkat via google när jag sökte på annat.

Enligt vägverkets hemsida har det dött dubbelt så många mc-förare i Stockholmsområdet än förra året, 14 jämfört med 7.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____11945.aspx

Personligen jobbar jag på ett av de större sjukhusen i denna by (08), och uppe på heliporten ligger det kvar en hjälm från en mc-kille som kom in med helikopter för några veckor sedan. Hans liv gick inte att rädda...

Ta det lungt därute...

Nu är det väll som så med att 2005 så hade vi inte något rekordår när det gäller döda/allvarligt skadade i "mc-trafiken" 2004 var ett mycket mörkare år däremot. Kommer inte ihåg några siffror från 2004... Men 7 döda i stockholm 2005 är 7 för mycket.. 14 döda 2006 år på tok för mycket.

Lite spekulationer: Denna sommar har varit riktigt varm. Undrar hur många som råkat ut för tragiska olyckor med svåra skador till följd av att de lättat på sin säkerhetsutrustning???
Kan man också se ett samband mellan värmen och vätska VS olyckor? Dvs man har tappat så mycket vätska att huvudet inte riktigt är med längre???

Sen något vi inte ska glömma är att denna säsong har blivit längre än normalt.... Och tyvärr så har det lett till fler olyckor.
Sin en vän sa till mig.... "Folk kör av vägen som flugor nu"
Vägen är kall och vi har inte samma fäste i däck som tidigare under säsongen. Detta i samband med att det ALLTID sker flest olyckor under augusti/september månad... Troligtvis för att man då har fått upp farten och blivit en superhjälte som inte kan köra av...

// Ezzo

oskar.sjogren skrev:
2509846 Jag har sett att många skriver just "Bort med vajerräckena". Varför är dessa så mycket farligare än andra räcken ute på vägarna?

OM man nu, mot förmodan (de flesta olyckor sker på andra typer av vägar), far in i dessa räcken med stolpar som har vass akanter (I-profil) ökar risken markant för att lemlästas. Utstickande kroppsdelar slits av med ökad risk för blodförlust som dödlig orsak!

// Niklas

Enligt MC-folket nummer 5/2006 såg det ut så här vid halvårsskiftet (alltså tiden jan - juni):
2004: 29 döda
2005: 16 döda
2006: 23 döda

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back