Finns det någon offroad med twin på under 500cc?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Funderar på att byta ut min NX-250 Dominator. Lider av vibrationerna och tycker den är på gränsen till lite trött. Gillar dock den låga viktenm smidiga formatet och avsaknad en massa extra plast och landsvägsattiraljer som modernare offroader har.

Därför undrar jag om det finns någon lätt smidig offroad som har en V-tvin eller parallelltvin på mindre än 500cc? En DR-400S eller XR400R från ca -02, fast med tvin vore perfekt. Finns det nåt sånt?

(KLR-500 tycker jag är för tung, klumpig och har för mycket touringstuk och är inte offroad nog.)

Aprilia har en modellserie med 450cc twin. Jag tror de heter RXV 450 i offroad-format och SXV i motard-format. Verkar vara lätta och kraftfulla maskiner.

Aprilia har en modellserie med 450cc twin. Jag tror de heter RXV 450 i offroad-format och SXV i motard-format. Verkar vara lätta och kraftfulla maskiner.

Och underhållskrävande "racemaskiner".
Det är inga bra bra bruksmaskiner. Men fina bus/ race hojar.

Jupp. Men annars så är det klent med små twinnar. Vill man inte ha någon av Aprilliorna eller en KLE500 så är nog Transalp 600 minsta twinnen.*

En tidig Transalp som bara gått 5-10000mil borde ligga någonstans 15-20000kr. Sedan kan du befria den från allt onödigt, sätta på lite grövre däck och i alla fall leka på hyfsat dåliga vägar.

Hojar för sämre väglag är av tradition oftast encylindriga. Det brukar vara driftsäkert, billigt att bygga, smidig storlek och ganska lätt i förhållande till kubiken. Vibrationerna som man får på köpet märker man ändå inte så himla mycket så länge det saknas ordentlig väg.

*) Med reservation för Honda Varadero 125 och att det kanske finns någon annan udda skogshoj från sydostasien

Tråkigt att höra.

Honda VTR-250 som bara säljs i Asien har en intressant motor men då saknas ramen. Drömmen vore om man kunde stoppa den motorn i min nuvarande ram. Men det är väl knappast mekaniskt möjligt eller möjligt med tanke på gällande lagar och regler...

Nyfiken fråga kanske, men vad är grundorsaken till under 500cc?
Vikt, antar jag. Eller?
Vad får det väga?

Nyfiken fråga kanske, men vad är grundorsaken till under 500cc?
Vikt, antar jag. Eller?
Vad får det väga?

Japp vikt. Tror min väger 135kg torr eller nåt. Klart lagom.

Sen får formatet inte vara för stort. Får precis in min i cykelrummet.

Den var läcker... Men vet inte hur jag ställer mig till tvåtakt. :va

Känns mera som samlarobjekt än åretrunt-shoppingmoppe och skogsvägs och gruvområdes-utforskningsmaskin, som jag använder den till.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back