Finns det någon handlare/verkstad som kan modda sittställning

Inte farligt OT. Faktum är att ändra körstil verkar vara det enda kvarstående... Som Nalken är inne på så är det storkben som gäller på den här kroppen... Som jag är skolad så finns det två (nä förresten, jättemånga) sätt att possitionera på hojen i kurvan. Kollar man motogp-gänget så är ju de flesta inne på samma stil som PP nämner. Dvs, långt fram och vaden mot hojjen på yttersidan i kurvan. Kollar man foton på en del snabba grabbs i race-gruppen (som är lite närmare oss dödliga i fysiken) så finns det en bunt (de längre) som sitter långt bak, vrider ut höften och tar ut hela överkroppen. Sitter man långt fram så kan man inte så lätt vrida höften eftersom man sitter fastlåst mot tanken. Sitter man i stället längre bak så är det bara att vrida ut höften o luta sig framåt så är knät i backen. Men... hela förutsättningen är ju att man kör stilen med tanklåsningen med tryck på yttre foten och knät låst mot tankskålningen på yttersidan på så sätt att man inte hänger på inre fotpinnen. På det sättet kan man sedan hänga ut med överkroppen i stället för med häcken före så att säga. Jag började köra så denna säsongen och det kändes rätt bra efter ett tag. Nackdelen är att det känns som man tappar kontakten mellan bågen och överkroppen. I stället får man stadig kontakt med yttersidan av bågen med hela benet vilket blir rätt häftigt när man får till det. En annan nackdel är att det känns som att fronten kan bli lite lätt lite för tidigt i kurvan.

Vad tror ni? Skulle va kul att köra en enkät på hur många som hänger stenhårt på innersidans fotpinne på banan...
 
Jag håller med dig till 100% i ditt inlägg ovan. Det här är inte helt lätt när man e lång. Senast har jag kört efter "Munkens" teknik. "Va före hojen in i kurvan så kommer hojen följa efter", vilket fungerar, och man har tajt kontakt med hojen på alla sätt. Utom ett. Knät upp i tanken.
Precis som du säger, när man får till "knälåsningen" så är det riktigt skönt. Du kan slappna av i resten av kroppen, armarna inte minst, och du kan välja var du vill göra av överkroppen. Får du inte till knälåsningen så går det åt mycket energi till att klänga sig kvar på hojen.

Går allt perfekt i övrigt så gör g-graften mycket jobb åt dig, men behöver du justera något så är du snabbt ute på hal is om du inte sitter fast ordentligt, så känner jag åtminstone...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top