Finns det inga gränser för "folks" dumhet??

Aftonblasket skrev:
Polis sände laddat vapen med posten

Stockholm. Polisen i Örnsköldsvik skickade för ett par veckor sedan ett skarpladdat jaktgevär med posten.

– Det var tur att inget hände och vi ser mycket allvarligt på att vapnet skickades iväg utan att det först kontrollerades om det var laddat, säger biträdande närpolischef Dick Danielsson till DN.se.

Geväret skulle till Statens kriminaltekniska laboratorium i Linköping för analys.

– Sådant här händer då och då, tyvärr, säger laboratoriechef Tore Olsson.

Texten från aftonblasket för er som inte vill sponsra.

"brevbärare skjuten av paket" :gnissla

Men tittar man nykterkt på det så undrar man hur detta kommit ut till media... Jag gissar på att den där Tore Olsson lackat ur på nötterna som skickar laddade vapen.

Det borde inte räcka med tjänstefel och dagsbot för ett sådant här tilltag.
Det borde innebära förbud mot vapenhantering tills erforderlig utbildning genomgåtts.
Tänk på budbäraren och om vapnen hamnar i fel händer i hanteringen..

Att ens skicka ett komplett vapen med vanliga pakethanteringen är ju fel redan där, det kan ju stjälas på vägen och ett livsfarligt vapen hamnar ute på marknaden.

Vill dom inte ta bort vital del (och skicka separat) för den tekniska undersökningens skull så får dom väl förhelvete köra dit bössan med polisbil.

INGEN ANNAN får skicka ett komplett fungerande vapen med posten.

Att ens skicka ett komplett vapen med vanliga pakethanteringen är ju fel redan där, det kan ju stjälas på vägen och ett livsfarligt vapen hamnar ute på marknaden.

Vill dom inte ta bort vital del (och skicka separat) för den tekniska undersökningens skull så får dom väl förhelvete köra dit bössan med polisbil.

INGEN ANNAN får skicka ett komplett fungerande vapen med posten.

Men regler är till för vanliga dödliga & gäller inte staten fattaruväl?! :7peta

För många år sedan så hjälpte jag till lite extra på en vapenbutik.
för att frakta ammunition mm så behövs det tillstånd.
Vi behövde av någon anledning ila ner ammunition till en skyttetävling och då tillfrågades polisen om det var möjligt för mig att ta ner ammunitionen med tillstånd från dem. (utan tillstånd = vapenbrott om man åker dit )
Svaret var nja men du kan ju åka ändå det är ju nästan ingen risk att du åker dit.

inte de mest brighta kanske

ungefär som att skicka laddade vapen med posten.
något som man också hade åkt dit ordentligt på om det vore en privatperson.

Nej.

Inte allt för sällan jag tänker på den här bilden.
Tyvärr...

tumblr_luyshujYW11qe8yja.png

övikspolisen................... dom tog min nyktra kompis för fylleri :rolleyes:
dock blev han släppt efter dryga timmen då dom förstog att han va nykter :tummenupp

Jag har en kompis som jobbar med vapentillståndsärenden.
Flera gånger varje år, så får hon förklara för yrkesmilitärer och poliser att de får inte licens på jaktvapen bara för att de får ha vapen i tjänsten.
I 10 fall av 9 påstår de då att det är fel, eftersom de har sådan fantastisk vapenutbildning jämfört med jägare.
Jag träffar på ganska mycket poliser och militärer i mitt hobbyutövande.
Lägstanivån är otroligt låg.
Högstanivån består av personer som är jakt eller skytteintresserade civilt.
Detta, tillsammans med det faktum att "min" vapenhandlare har hand om försäljning av beslagtagna vapen, gör att jag inte är det minsta förvånad.

Det har förekommet att vapenhandlaren fått in vapen (jaktvapen = kraftiga doningar) som då beslagtagits, förmodligen utretts, kanske varit med i domstolen, förvarats i polisens vapendepå, kvitterats ut, packats och slutligen skickats till honom med amunition i loppet.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D