Finns det handtagsvärmare med usb-anslutning?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Eftersom jag har usb framdraget till styret så skulle det vara smidigt att ha handtagsvärmare kopplade till det uttaget.
Dels behöver jag inte dra ny kabel till batteriet, dels kan jag i så fall dra ut anslutningen när jag inte använder handtagen på ett tag och på så vis undvika att de drar ström.
 
USB-uttag ger bara 5 V och jag har inte sett något uttag som ger mer än 2A så det
blir nog för litet för att räcka till handtagsvärme; Det räcker inte till mer än 5W per sida.

Mvh,
Ingvar
 
Jag monterade Koso handtagsvärmare i förrgår på min R1:a. Lite oledoledoff och det som var närmast(gjort så cirka trettio gånger), men snodde då ström från en lampa bara. Värmarna stängs då av iom att jag vrider på nyckeln. Tog totalt en timma inklusive kafferast.
 
Är man på långtur kan man passa på att föra in varmkorv i styret via styrändarna, och avnjuta vid nästa stopp. Korvbröden placeras lämpligen i ett foliepaket bakom cylinderbanken eller motsvarande.
 
Jag monterade Koso handtagsvärmare i förrgår på min R1:a. Lite oledoledoff och det som var närmast(gjort så cirka trettio gånger), men snodde då ström från en lampa bara. Värmarna stängs då av iom att jag vrider på nyckeln. Tog totalt en timma inklusive kafferast.
Du vet också att lampkablaget är dimensionerat exakt för den last lampan ger? Ska du belasta det med några ampere till kommer du att få ett spänningsfall till lamporna, och 10% lägre spänning ger 50% lägre ljusmängd. Det är i så fall mycket smartare att sätta in ett relä som styrs av tex parkeringsljuset, då har du inte "stört" lamporna, och du har fortfarande kontroll på värmarna via nyckeln.
 
På dom flesta hojarna finns ju ett uttag för extratillbehör. Tex Honda brukar ha sitt uttag på vänster sida. En orginalkabel för att koppla in orginaltillbehör(däribland värmehandtag) kostar väl kanske en femhundring. Den kabeln kan man ju klippa och koppla in piratgrejjor.

Vete tusan men, jag kör fastline och det har funkat utan relän(funkar inte på typ småmaskiner)
Sen har jag inte riktigt fattat det där med att folk betalar extra för värmehandtag som stänger av när spänningen blir låg.(för jag förutsätter att ingen drar direkt till batteriet)
 
Jag hade ett par ett par år handtag som jag drog direkt på batteriet. Vållade inga problem.
 
...klipp!... Sen har jag inte riktigt fattat det där med att folk betalar extra för värmehandtag som stänger av när spänningen blir låg.(för jag förutsätter att ingen drar direkt till batteriet)
Men det tror jag att många gör. Instruktionen från tillverkarna utgår nog ofta från att man kopplar direkt till batteriet. Åtminstone är det så med mina Oxford. Och är man lite dålig på el, så drar sig nog många för att ta el från annat håll; p-ljus, tuta eller något annat. Man vill inte riskera att sabba något och tar därför det säkra före det osäkra.

Jag kan bara gå till mig själv. En massa kablar i olika färger som går lite hit och dit. Små svarta kuber som tydligen kallas relä. :)

Vilken kabel skall man klippa? Vad händer då? Hur isolera? Sockerbit? Löda och linda med eltape? Eller vad då? Känns lurigt, vill inte förstöra något så att jag måste uppsöka verkstad...

Den här typen av frågor tror jag gör att många avstår från att göra ett eget fix, och hellre gör en installation med en extra ögla på batteriet. Mindre problem, färre felkällor.
 
Last edited:
Oxfords lösning direkt på batteri är riktigt smutt. Den stänger inte bara då spänning är för låg, utan även då matningen in står still under en viss tidsperiod. Flaxar lite då motorn varvar, då moppe är avstängd ligger det stabilt, och då stänger handtag.

Jag är anal, så mina ligger switchade på ett relä som plockar styrström från baklampan, men som nämnt innan, för att komma över tröskel det innebär att hänga in el på sin nya fina moppe utan o fulmecka sönder befintligt kablage, och utan lödkolv, så är det skitsnyggt med oxford.

Hoztics kommentar om minskad ljusmängd om man snor ström på fel ställe, jag har "en vän" som kan intyga att det stämmer skrämmande väl.
 
Last edited:
Jag är ju lite färgblind så el har alltid varit ett hatobjekt. Men, det är ju bara två kablar som ska kopplas, en röd och en svart. Med en simpel elpenna hittar man enkelt en plus och en minus.
Finns massor av andra ställen än lyset att dra ström ifrån. Den senaste jag råkade på att se på en verkstad var där dom snodde ström från dödarknappen.

Man behöver heller inte fulmeka eller löda in i hojens elsystem. Gillar heller inte att klippa i dom. Jag brukar "pressa" in i en kontakt och sen böja upp ena sidan på kabelskon(som håller kabeln på plats....och klämma dit värmarens kabel också.

En säkring mellan värmaren och där man snott el ifrån är ju givet. Den här värmaren jag monterade så satt det redan en säkring i kabeln.
 

Och en stor klump med reglage på styret? Typiskt engelskt. Handtagsvärmare skall givetvis finnas monterade på en motorcykel som körs längre än till kiosken.

Köpes lämpligen hos närmaste webshop för skotertillbehör, kostnad typ trehundringen. Enkel vattentät tvålägesbrytare för två effektlägen (syns ovanför tändningsnyckeln).

handtagsvarmare.jpghandtagsvarmare2.jpg
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top