Finns det goda kunskaper om blues här?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Som rubriken lyder undrar jag om ngn kan hjälpa mig hitta tillbaka till en genre blues som jag hörde för en herrans massa år sedan men inte minns vad grupp eller album hette.
Jag letar nu inte efter ngt specifikt band utan mer en genre.
Dom som nu känner till blues kan få en ledtråd, det ska låta som Blindside blues band, som deras lonely road bara lite tyngre och rivigare.
Kom igen nu, blues är skönt gung så ös på med tips nu musiclovers :hihi
//Tobbe
 
Själv diggar jag lite tyngre hendrixinspirerad rockblues så då är stevie ray vaughan ett givet kort :musik
 
mb skrev:
Själv diggar jag lite tyngre hendrixinspirerad rockblues så då är stevie ray vaughan ett givet kort :musik
Kan mkt väl vara det jag menar, så jäkla svårt att beskriva jag vet hur jag vill att det ska låta ( den skiva jag hörde på en fest för ca 10år sedan ).
Tungt så det förslår och grym sång...
Får kolla upp bandet du nämner, thanx! Mer tips für alles tack :tummenupp
//Tobbe
 
mb :yoparty
TACKAR!! Det var kanske inte exakt vad jag tänkt mig Stevie alltså.
Men fanken så bra iaf! :tummenupp
Nu ska här beställas vax!
//Tobbe
 
Ingen aning om vilka det kan vara. Men för folk som gillar tung bluesrock måste jag rekommendera Badlands. En "Supergrupp" bestående av Ray Gillen (ex-Black Sabbath, Blue Murder) på sång, Jake E Lee (ex-Ozzy Osbourne) på gitarr, Greg Chiasson på bas och Jeff Martin (Racer X) på trummor.

Första skivan "Badlands"(1989) är renodlad hårdrock med lite dragning åt dåtidens amerikanska hårdrocksscen. Vissa låtar är rena Guns n Roses-pastischer. Jäkligt bra debut! Eric Singer (ex-Kiss) piskar skinn på dena platta.

Andra plattan "Voodoo Highway" är smäcktung hårdblues med rent överjävligt gitarrspel. I mitt tycke väl så bra som något SRV har presterat, och sången ska vi bara inte inte tala om! Denna platta borde vara en mångdubbel platinaskiva överallt om världen hade varit rättvis.

1993 dog Ray Gillen i AIDS och tredje plattan "Tribal Moon" gavs inte ut förrän 1999 under namnet "Dusk" i Japan. Den fortsätter på samma spår som föregångaren och är ännu en stenhård skiva smockfull med attityd.

Ladda ner låten "Tribal Moon" och njut av ett av de tuffaste gitarriff som nånsin spelats in.....köp sen alla tre skivorna!

"Are you ready people
To meet your time at the crossroad, yeah?
Healing time is heading my way now
No devil man is gonna cast vibration down on me
Hear me call your name"
 
tobbeviking skrev:
mb :yoparty
TACKAR!! Det var kanske inte exakt vad jag tänkt mig Stevie alltså.
Men fanken så bra iaf! :tummenupp
Nu ska här beställas vax!
//Tobbe
Det grymmaste jag har varit med om i bluesväg var åmåls bluesfest -98; massor av musik i stil med stevie. Så här såg spellistan ut:

Big Joe Turner’s Memphis Blues Caravan, Chuck Hall Band, King George, Brian Kramer (USA), Vidar Busk & his True Believers (N), Clas Yngström & his Orchestra of Experience, Sam Mitchell Trio (UK/DK), Sven Zetterberg Trio, Mr Bo & the Voodooers, Matti Norlin, Börge Biceps(DK), Half Past Midnight, Big Bo & Mr Bas (NL), Big Blues & Boogie, Little Jenny & the Bluebeans, Bluebirds, Harry Banks, Edelo & Juke Joint, Fat Bull & his Vets. Gästartister: Big John (NL), Derrick Walker (USA)
 
Badlands känns bekant, dom måste jag kolla in.
Men eftersom jag lyssnar mkt på den musik bandmedlemmarna spelar så vore det väl konstigt om man inte skulle hört det ngn gång....
Helt klart värt att kolla upp iaf. :tummenupp
//Tobbe
 
Kan också rekommendera en snubbe som heter Frank Marino. Überjävlig bluesgitarisst som tror att han är Jimi Hendrix reincarnated... Mycket syra.. :rolleyes: Lyssna in hans versioner av Johnny B Goode, Purple Haze etc.
 
hmm.....har hittat lite Badlands, känns helt klart som om jag hört detta innan.
Märkligt att jag sumpat dom, för detta är riktigt trevlig musik! :tummenupp
Jag gräver vidare i bluesträsket :yoparty :hihi
//Tobbe
 
Grümt skön musik ni tippsar om boys!
Frank Marino återstår dock att spana in, återkommer med kommentar om detta syraknaprande geni :tomten
//Tobbe
 
Klart intressant herre den där Marino, trevlig musik helt klart.
Är det ngn som sitter inne med ngn mer "måste bara ha hört detta bluesbandet"?
Är det månne bluesrock jag är ute efter? För genren blues är väl lite som metal? Med en massa grenar osv..
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Klart intressant herre den där Marino, trevlig musik helt klart.
Är det ngn som sitter inne med ngn mer "måste bara ha hört detta bluesbandet"?
Är det månne bluesrock jag är ute efter? För genren blues är väl lite som metal? Med en massa grenar osv..
//Tobbe
Tja, om du är intresserad kan du ju gå tillbaka till rötterna och gräva lite i arkiven också. Robert johnson t.ex. är en av tidernas viktigaste musiker i mina ögon(/öron). Går faktiskt att lyssna på än idag om man har överseende med den kassa ljudkvaliteten. Den lite hårdare, rockigare bluesen kommer väl in först under 60-talet i och med jimi hendrix först och främst. Finns en numera väldigt officiell "bootleg" med hendrix som innehåller en hel del skönt material. Som sagt, ett tips är att starta vid rötterna och sen gå framåt i tiden, så får man se vilken genre man hamnat på när man kommit fram till nutid.
 
mb skrev:
Tja, om du är intresserad kan du ju gå tillbaka till rötterna och gräva lite i arkiven också. Robert johnson t.ex. är en av tidernas viktigaste musiker i mina ögon(/öron). Går faktiskt att lyssna på än idag om man har överseende med den kassa ljudkvaliteten. Den lite hårdare, rockigare bluesen kommer väl in först under 60-talet i och med jimi hendrix först och främst. Finns en numera väldigt officiell "bootleg" med hendrix som innehåller en hel del skönt material. Som sagt, ett tips är att starta vid rötterna och sen gå framåt i tiden, så får man se vilken genre man hamnat på när man kommit fram till nutid.
Låter som en sund ide, bara det att det krävs ganska mkt "forskning" i ämnet innan man kommer dit man vill.
Men visst är det roligt att få reda på hur och när musiken tog sina skiftningar.
Detta projekt blir ngt som får växa fram av sig själv lite nu tror jag.
Hittade lite goa gubbar som Blindside bluesband, Dave Meniketti, Greg Chaisson. Får lyssna lite och rota lite i deras härkomster och se vad jag finner.
Jag har ju tacklat av en hel del i mitt musikintresse, det blir inte så mkt lyssnat nuförtiden och jag tänkte liva upp min vinter med lite nya goa skivor och en helt ny stil som jag gillar.
Kanske kan tända lågan för musiken igen helt enkelt.
//Tobbe
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top