Finns denna norrländska skoter-myten eller inte??

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Snackad med två brudar i går på en fest här i götet som kom från Sundsvall. Ialla fall kom vi in på skoter för det blir ju inte direkt mycket åkande här i slaskborg som bekant.

De påstod i alla fall att det var många (!) skotergubbar som dör när de försöker åka över vattnet lr isvakar mitt i vintern och sedan om skoter av någon anledning sjunker så får de kramp i händerna och kan inte släppa styret utan "dras" med ner i djupet :gnissla

Jag är väldigt misstänksam mot detta men tjejerna var helt övertygade att det har hänt ( bla bla kompis kompis) så jag tänkte om det kanske inte är helt osant??

Alex 6R skrev:
Snackad med två brudar i går på en fest här i götet som kom från Sundsvall. Ialla fall kom vi in på skoter för det blir ju inte direkt mycket åkande här i slaskborg som bekant.

De påstod i alla fall att det var många (!) skotergubbar som dör när de försöker åka över vattnet lr isvakar mitt i vintern och sedan om skoter av någon anledning sjunker så får de kramp i händerna och kan inte släppa styret utan "dras" med ner i djupet :gnissla

Jag är väldigt misstänksam mot detta men tjejerna var helt övertygade att det har hänt ( bla bla kompis kompis) så jag tänkte om det kanske inte är helt osant??
Haha, det är inte sant.

Alex 6R skrev:

Ligger inte mycket i det. Jag har varit ner i vattnet och lever än :tummenupp

Alex 6R skrev:

Dom drev nog med dig :7peta
Lika troligt som att man skulle vägra hoppa ur en bil som brann.

Last edited:
Nej de drev inte med mig, ok om de ha de gjort det, då ha de jag fattat, det var de som var så konstigt... fullt seriösa, ej fulla då vi prata om det. men jag trodde ju som sagt inte på dem, men det finns ju konstigare saker som har hänt
Sen sa de att de kunde dricka sprit, då fatta jag att de inte kunde vara sant ;)

när man åker vatten åker man ju över :7peta
helt onödigt o sjunka... :7peta

Alex 6R skrev:

Det stämmer. Två av mina vänner har dött den döden.
Fast varken jag eller dom kommer från Sundsvall.

duckie skrev:
Det stämmer. Två av mina vänner har dött den döden.
Fast varken jag eller dom kommer från Sundsvall.

Kör det hela genom rimlighetsfiltret. Krampar händerna ihop då man hamnar i kallvatten, t ex i en vak? Svaret är nej.

Är att hamna i kallvatten, t ex i en vak, då man framför en skoter något specialfall som påverkar musklerna att bete sig annorlunda än om man ägnar sig åt någon annan aktivitet? Svaret är, återigen, nej.

Ring Mythbusters.

ft skrev:
Kör det hela genom rimlighetsfiltret. Krampar händerna ihop då man hamnar i kallvatten, t ex i en vak? Svaret är nej.

Är att hamna i kallvatten, t ex i en vak, då man framför en skoter något specialfall som påverkar musklerna att bete sig annorlunda än om man ägnar sig åt någon annan aktivitet? Svaret är, återigen, nej.

Ring Mythbusters.

Okej, jag slutade läsa efter "..åker över vatten mitt i vintern..."

Mina vänner dog när de gjorde detta iaf - om de fick kramp eller inte kan varken jag eller Mythbusters säga säkert.

Äh, snicksnack. Drunkningarna beror nog på att folk inte lyckats ta sig upp ur vattnet efter att de åkt i. Inte att de följt med skotern ner.

Världens farligaste kombination: skoterkörning + fylla + mörker + vatten. Orsakar flera dödsfall varje år.

Kolla http://www.tobe.nu/ för lite schysta skoterfilmer. Det finns två filmer där de förvandlar snöskotrar till tillfälliga bojsänken. :hihi

Esquire skrev:
Världens farligaste kombination: skoterkörning + fylla + mörker + vatten. Orsakar flera dödsfall varje år.

Du glömde att en gammal vattensugande skoteroverall skulle med i kombinationen.

det kanske stämmer till viss del, jag kan säga att jag skulle bli ganska chockad om jag helt plötsligt var på väg ner i djupet, men man skulle ju släppa automatiskt efter kanske 0.5-2 sek.

Har själv provat faktiskt..

Kom körande med skotern på älven, tittar till höger om mig och ser att isen är lite mörkare, BRAK, allt under mig brister och tre sekunder senare ligger jag i vaken och skotern är sjunken.

Nej, man får inte kramp och följer med skotern ner. Skulle gärna vilja ha nån fysiologisk förklaring hur det går till. Vattnet är 300 minusgrader och händer fryser runt styret?

Hursomhellst kravlade jag mig upp, lagomt blöt och kall. Isdubbar från och med nu!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra