Finns de någon här som maxat sin r1 -04

mr_rockster skrev:
Det är en äldre R1:a och då är mätaren inte spärrad. Den dåvarande ägaren till R1:an finns f.ö. här på forumet men bågen är stulen.

Där ser man, fräck hoj var det iallafall!
Det här med "glädjemätare" det kan väl inte vara någon höjdare om man ligger i 110 i mätarfart på E4:an och farbror blåbär påstår att man körde i 120? Om man hamnar i en laserkontroll d.v.s. ?
då åker man på böter för något man inte gjort, det är min hoj som är skyldig
:rolleyes:

Kraschpucken skrev:
...inte vara någon höjdare om man ligger i 110 i mätarfart på E4:an och farbror blåbär påstår att man körde i 120? Om man hamnar i en laserkontroll d.v.s. ?
då åker man på böter för något man inte gjort, det är min hoj som är skyldig
:rolleyes:

Hastighetsmätaren får INTE visa för lite:
5 § Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Motorcykel av 1980 eller tidigare års modell får dock ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949601

/Oskar

McB skrev:
Du påminner mig om anledningen till människans stundande självåsamkade undergång.
Mcb sida
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Snacka om självkretik.

Åååå nu tilbaka till tråden....hastighetsmätare över lag brukar stämma nedrans dåligt i dom hastigheterna..men Ååå andra sidan är det så intresant om den gör 295 eller 300??

Funatic skrev:
jupp from -01 kom tillverkarna överens om att inte tillverka hojar som går fortare än 300km/h. Så till er som har -01 och nyare: :blah
Haha,men ialf så på R1an from 00 så visar inte mätarn mer än 299,98-99an mer än 300 :)

Funatic skrev:
Jupp. Fast bara i en sån här tråd :D
Hehe, jag önskar jag var mer inne på R1:an så att man kunde vara med i den djupa diskotionen.. :D Nåååjaaa

Enligt GPS:en visar mätaren i min bil 10% för mycket och på hojen visar mätaren ca: 5% för mycket, vilket verkar vara en vanlig siffra.

För att motsvara 295km/h med 5% felmätning borde visaren på hojen visa 310.5km/h. kanske är en vettig förklaring till att hojen fortsätter varva även efter 299km/h ?

Kraschpucken skrev:
Går denna spärren ta bort? jag har ett par filmer på min dator där en svenne rastar sin R1 turbo mot en VTR SP1.. där ser man vid ett par tillfällen att den digitala mätartavlan visar typ 300 +
Sen om det verkligen går så fort är en annan femma :rolleyes:

Där snackar vi TURBOMATAD hoj, går inte att jämföra med en standard R1:a.

på en turbohoj brukar ju även drevingen vara högre. dock så går den inte fortare enl. mätaren då hastigheten mäts på utgående axel.

såååå.. mätaren får bara visa max 10km/h fel upp till 140.. hmm.. så farter över 200 kan man nästan räkna med en 6-10% felvisning :va

heimdal skrev:
såååå.. mätaren får bara visa max 10km/h fel upp till 140.. hmm.. så farter över 200 kan man nästan räkna med en 6-10% felvisning :va

Nej. Max 10km/h+5% av verklig fart. Dvs vid 140 "verklig fart": 10+0,05*140=10+7=17 km/h i "max" felvisning.
Vid 40-> 10+2=12km/h felvisning.

/O

Exup skrev:
Haha,men ialf så på R1an from 00 så visar inte mätarn mer än 299,98-99an mer än 300 :)
Det stämmer, men eftersom de ändå inte går i närheten av 300 så käns det hela rätt ointressant.

Poacher skrev:
Det stämmer, men eftersom de ändå inte går i närheten av 300 så käns det hela rätt ointressant.
Njaa,men ialf på min gamla 99a så noterade jag 294 inte så långt ifrån 300,men som du säger ganska ointressant.Hade ju vart roligare om det va 294 och inte en felvisning på 20kmh :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park