Finner ej rätt dimension på däck (inköp)

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Är på jakt efter nya däck till mitt bygge, men jag hittar fasiken ingenting i de storlekarna jag letar efter.

Det optimala vore om jag kunde hitta:
180/70 17", men jag hittar ingenting över 160 som passar till 17".

Kommer inte få ihop bygget med bl.a. bakskärmen om jag inte hittar ett däck med mer profil än vad som sitter på idag (60). Behöver upp till minst 70.

Att sätta på ett 160 backdäck är inte aktuellt..

Har letat på www.dackonline.se m.m. men jag hittar NADA!

PLEEEEEASE hjälp stackars mig...

Är inte ute efter att byta fälg boys, endast däck.

Där hittade jag iaf 180 och 190, visserligen bara i 60, men det är bättre än inget!

Ingen firma som ni kan tipsa om í Sverige?

Är du säker på att det är den profilen du vill ha? Nå jag letade lite åt dig och hittade ett slickdäck som borde nå upp i den omkretsen som du efterfrågar och som kan passa din 17-tumsfälg, det är 190 mm brett. Du skriver iofs inte vilken fälgbredd du har men jag gissar att det är 5,5 eller 6 tum.
Däcket är förstås inget gatdäck men kan ju vara en nödlösning under bygget, och du kan kanske hitta ett beggat bandäck till salu.

Michelin slicks medium 19/69-17
http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=9&prodcatidparent=0&prodcatid=2#

Mjaaa tack som fasiken för tipset, men jag måste ha gatdäck. Fälgbredden kan jag inte i skallen dock. Det sitter som sagt ett 170 på idag som är original.

På vilket sätt går det inte ihop med skärmen? Går det att modifiera den? Kolla amerikanska sidor. Fått för mig att de har mer "special".
Eller så hittar du ett skuret slicks av ovan tips, ser iaf lagligt ut.

Mors!

Diametern på däcket överensstämmer inte med det förra däcket som skärmen är anpassad för. Om jag skall modda skärmen behöver jag ett "English Wheel". Det lutar i så fall åt att jag får slakta skärmfan och göra en ny. Another one goes in the bin....

Glappet mellan däck och skärm blir på tok för stort med andra ord.

195/65 och 200/70 finns som slicks och 190/70 samt 195/80 finns som regndäck från Dunlop men just 180/70-17 blir svårt då det mig veterligen inte finns någon standardcykel med den specen OEM i modern tid..

Det var som fasiken!

Vet du vart man kan jaga rätt på 190/70?

Är mest sugen på det sista däcket, men är osäker på om det passar Yamaha Bulldogfälgen. Står att det är framtaget specifikt för XV1900..

Ngn som har koll?

Kan du leva med 60 profil finns där helt plötsligt fler däck....

Står där att det är producerat för en viss cykel innebär inte att däcket inte passar till andra cyklar utan bara att mönster (av estetiska skäl) samt cordstruktur(av viktskäl) är annorlunda.
Detta spelar framförallt roll i tyskland där TüF är nippriga och de får endast åka med de däck som står specade i regbeviset. Därmed har producenterna kommit på att man kan tjäna pengar genom att sälja specialdäck till överpriser till denna kundkrets....

Taget!

Detta däck är dock 400 pix billigare än annat motsv. däck. Detta torde således innebära att den borde funka?

Dunlop däcket är annars ett alternativ. Har dock aldrig testat Dunlop.

Last edited:
Back