Finn 5 fel

pålisen

Alphabeastmc
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
Funderar
Pga att jag var alldeles för flummig så gör vi ett nytt försök.....

Jag vill köpa tillbaks min exs hoj som jag älskar. Men har ett problem med 2:ans växel.

jag kunde inte provköra den igår pga olika anledningar med säljaren säger :

2:ans växel hackar.... vid 4000-5000 varv så känns det som om kedjan ska hoppa av.

jag vill jätte gärna köpa tillbaka henne som sagt, men vill ju inte köpa grisen i säcken.

så därför frågar jag... Vad kan det vara för fel som måste åtgärdas. antar att värsta senariot är att jag måste byta hela växellådan men ja jag kan inget så frågar om hjälp av er.

Last edited:
1. köp en ny
2 ok...
3 jag antar att det ska stå sönderwheelad
4 attans

5 Kan bero på många saker. Kolla kedja, drev, hjullager, svinglager så att allt ser ut att vara ok. Om problemet enbart uppstår på 2:an skulle jag gissa på något knas på växellåda/koppling som orsakats av många wheelisar.

ps. jag förstod inte frågan men försökte iaf svara...

Så där betedde sig min R1:a när 2:ans (och sexans) växeldrev var kexade, det hackade och levde fan om kedjan vid hårt acc från låga varv på 2:an, känns "genom svingen och fotpinnen" typ.. På R1:an skulle de kosta mellan 7-10k att laga på Yammacenter, Materialet kostade nånstans runt 3000 lappen har jag för mig..

Fattade ingenting om ex & turkar, men det blir nog bra ändå (vart köpte du rökat, vill också ha) :tungan :D

Robban

Handlar det här om människohandel:va

Och det där med 2ans växel är väll inte direkt ett ovanligt problem på R1/R6or, folk som inte han wheela ordentiligt:D

Verkstäder tar väll omkring 6-7TKr för det här om jag inte kommer ihåg helt fel, dvs. om inget mer har pajjat.

Last edited:
1. 2. 4. o 5. e`fel iaf därav den kryptiska frågan.. tror jag, eller så e det vxl lådan som e helt sönder*******.. allvarligt.. 2:ans drev som mankerat eller bara drivpaket som behöver bytas i bästa fall e`min gissning

:backontop Mina herrar, läste ni reglerna innan ni postade era inlägg?
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
Även om trådstartaren kanske är inne på en del frågor som har att göra i Teknik- och Mekhörnan så behöver ju inte ni flamsa en massa utan håll er till den för Teknik- och Mekhörnan relevanta frågan:
"5. Bla är det fel på 2:ans växel. När den kommer upp mellan 4000-5000 varv så känns det som om kedjen håller på att hoppa av."

Det skulle kunna vara att ett drevpar i växellådan håller på att ge upp. Men då brukar växeln ofta vilja hoppa ur också. Skulle det vara det så handlar det prismässigt om kanske några tusen för delarna plus om den ska lämnas in på verkstad ännu fler tusenlappar i arbetskostnad (det krävs en del timmar i arbete för jobbet).

Eh... en något lite osammanhängande story... ;)
Vad har turken exet och prislappen med felet på hojens växellåda att göra?
Varför behöver VI den infon?

Felet på tvåans växel... beskriv gärna HUR det yttrar sig lite bättre.
Är det kedjan som har tatt slut borde det vara lika på alla växlar.
Är lådan paj borde det hela yttra sig på annat vis.
Hoppar växeln ur?

Varför köpa den trasiga skroten när du kan få en hel ?

Det handlar om R1/R6 har jag för mig,det är ju ingen ovanlig hoj direkt.

Laga växellåda kan kosta allt ifrån 10-15 000 på verkstad,gör man det själv runt 5-7000 allt som allt.

Eller hitta en anna rova och skotta i.

Ok se mitt tidigare svar.

Är det så allvarligt, och ingen av er (du eller en god vän du tar med dig) kan avgöra att det ÄR ett lätt fel) så skulle iaf inte JAG köpa en sån hoj.
Kär eller inte.
R6:or växer (faktiskt!) på trän...så mister du en står dig tusen åter.

Mer flames, OT-inlägg, trams eller andra obegripligheter och tråden är rejält stängd och bortglömd.
Läs reglerna!

Har någon sovit under svenskan?

Man får inte påpeka sånt nuförtiden! :mattias
Här på SH samlas sveriges alla dyslexi-analfabeter! Bara så du vet!
Så påpekar du att nån har taskig meningsbyggnad, syftningsfel, eller särskriver på ett sånt sätt att man inte fattar vad de menar så är det DITT fel!! :D
Det är aldrig fel på folket - det är systemet det är fel på.!
Att skärpa till sig och inse att man stavar fel efter att man sett att ALLA andra stavar ett visst ord på ett annorlunda sätt än jag själv, så ska man GIVETVIS inte ta åt sig.
Det är naturligtvis alla andra som är idioter och har fel!
Och att ändra på sig, ja det gör man ju inte idag, det är omodernt.
DÅ förlorar man ju både ansiktet och sin integritet och rätten att göra fel som man vill.
Det är dagens skolas nya doktrin: Gör så fel du vill. Ingen kommer rätta dig iaf.
Det är kränkande och opedagogiskt.
Mer språklig anarki åt folket.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8