Finlands MotoGP KymiRing 8 - 10/7 2022

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är lite sugen på att åka om det nu skulle passa med allt annat, har lite andra tråkiga ärenden som jag skulle behöva göra i Åbo och om man skulle kombinera det med Moto GP vore en resa till södra Finland lite roligare.

Nån som funderar på att köra över gränsen i Haparanda och sen söderut?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är lite sugen på att åka om det nu skulle passa med allt annat, har lite andra tråkiga ärenden som jag skulle behöva göra i Åbo och om man skulle kombinera det med Moto GP vore en resa till södra Finland lite roligare.

Nån som funderar på att köra över gränsen i Haparanda och sen söderut?
Det är ju lockande, puttra upp längs kusten, göra lite depåstopp på Hemsö, kanske fordonsmuseumet i Härnösand, F21s museum, kolla in ubåten i Töre, söderut mot Kymi och färjan hem. Skulle jag få ledigt hemifrån? Antagligen ungefär lika sannolikt som att vinna en miljard på Triss utan att köpa en lott.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju lockande, puttra upp längs kusten, göra lite depåstopp på Hemsö, kanske fordonsmuseumet i Härnösand, F21s museum, kolla in ubåten i Töre, söderut mot Kymi och färjan hem. Skulle jag få ledigt hemifrån? Antagligen ungefär lika sannolikt som att vinna en miljard på Triss utan att köpa en lott.
Kusten är väl ganska tråkig (är kanske det mesta norr över) men finns ju lite att se, ska finnas nåt museeum runt Umeå med gamla hojar, finns en youtubevideo om det, gillar man som jag gamla gitarrer så ska man stanna och kolla in bröderna Åhdens gitarrmuseum, även detta i Umeå. Själv körde jag Älsbyn, Lycksele, Åsele, Junsele, Sollefteå, Bispgården, Liden, Sundsvall förra sommaren, betydligt roligare enligt mig än att köra E4:an Töre-Sundsvall.

Jag får nog ledig hemifrån brukar inte vara så mycket gnäll om sånt, oddsen kan ökas om jag skulle nämna mina planer för 11-åriga sonen men i sånt fall blir det bil dit. Har ca 80 mil till Kymiring från mig och sen ca 30 mil till Åbo vilket jag skulle behöva besöka och sen drygt 90 mil hem från Åbo. Jag själv, en 11-åring och packning för två personer i minst 5-dagar på en Triumph Thruxton låter ut som ett bra sätt att avskräcka sonen för motorcyklar. Där emot tror jag han skulle gilla att se Moto GP.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är lite sugen på att åka om det nu skulle passa med allt annat, har lite andra tråkiga ärenden som jag skulle behöva göra i Åbo och om man skulle kombinera det med Moto GP vore en resa till södra Finland lite roligare.

Nån som funderar på att köra över gränsen i Haparanda och sen söderut?
Man kanske skulle kombinera med andra upplevelser också i så fall?
Det blir lite väl långt att köra i ett sträck tycker jag.
Men, trevligt event i alla fall :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kanske skulle kombinera med andra upplevelser också i så fall?
Det blir lite väl långt att köra i ett sträck tycker jag.
Men, trevligt event i alla fall :tummenupp

Ska man köra hoj så tänker jag lite samma, visst 80 mil på raken funkar ju men personligen skulle jag heller ta två dagar ner och två dagar upp och sen köra mindre vägar gärna olika vägar och stanna till och kolla upp lite olika sevärdheter och sånt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kusten är väl ganska tråkig (är kanske det mesta norr över) men finns ju lite att se, ska finnas nåt museeum runt Umeå med gamla hojar, finns en youtubevideo om det, gillar man som jag gamla gitarrer så ska man stanna och kolla in bröderna Åhdens gitarrmuseum, även detta i Umeå. Själv körde jag Älsbyn, Lycksele, Åsele, Junsele, Sollefteå, Bispgården, Liden, Sundsvall förra sommaren, betydligt roligare enligt mig än att köra E4:an Töre-Sundsvall.

Jag får nog ledig hemifrån brukar inte vara så mycket gnäll om sånt, oddsen kan ökas om jag skulle nämna mina planer för 11-åriga sonen men i sånt fall blir det bil dit. Har ca 80 mil till Kymiring från mig och sen ca 30 mil till Åbo vilket jag skulle behöva besöka och sen drygt 90 mil hem från Åbo. Jag själv, en 11-åring och packning för två personer i minst 5-dagar på en Triumph Thruxton låter ut som ett bra sätt att avskräcka sonen för motorcyklar. Där emot tror jag han skulle gilla att se Moto GP.
Ja, upp till Hudik går det ju att köra lite mindre vägar bredvid E4, men sen blir det mest bara långa omvägar, inte ens asfalterat alla gånger. Och en bunt omvägar på 5-7 mil styck blir fort ganska många mil, och det är ju redan 170+ mil till Kymi. Sen får man ju hitta lite roligare vägar i Finland än E75an också. Så med ca 45 mil om dagen tar det ju 4 dagar dit, och då ska man gärna hinna med lite sightseeing på vägen också. Men visst, något ska man ju göra när man har klarat av dagens 2,5h hojkörning också :brynad
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För hannuse och mig funkar nog två dagar ganska bra, kör man 40-50 mil dag ett och stannar till och kollar på vad man nu kan hitta genom Finland förutom skog, dag två behöver man inte starta så jäkla tidigt och så är ändå man framme mitt på dagen i Kymi.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag och en kompis från Piteå hamnade i någon form av beslut kring detta ikväll. Hur tänker Ni andra bo - camping eller stuga? Det närmaste boendet som enkelt går att hitta ligger ju uppåt 30 km från banan men det går ju att klara av...

Bosse - vi kör i så fall naturligtvis över Happis :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte ännu hur jag ska göra här en 11-åring som vill med, ska han med så tror jag inte riktigt på hoj, ensam skulle det bli hoj. Jag är då inne på boende i stuga eller liknande.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte ännu hur jag ska göra här en 11-åring som vill med, ska han med så tror jag inte riktigt på hoj, ensam skulle det bli hoj. Jag är då inne på boende i stuga eller liknande.
Har 11-åringen inte varit med på längre sträckor kan det kanske bli problem men lyssnar du på din passagerare och kör därefter kan det bli en trevlig resa. Jag körde SportHoj till Norge på det viset och vi sträckkörde hem för att hinna se mer i Norge. Inte mitt beslut så det klagades inte.
I ditt fall skulle jag lägga in minst en övernattning, gärna två, på vägen och undvika större vägar. Småvägarna i Finland tillåter inte bara anpassning till högre hastigheter utan även att du kan köra långsammare utan stressade bilister bakom om du känner för det.
Regn kan förekomma i de tusen sjöarnas land så det måste man vara förberedd på.
Din son kommer att växa av ansvaret att vara delaktig passagerare, inte passiv som i bil. Ni har har några månader på er så du måste inte bestämma dig nu...
Läs gärna om Roberts resa med sin son Chris.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_and_the_Art_of_Motorcycle_Maintenance
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har 11-åringen inte varit med på längre sträckor kan det kanske bli problem men lyssnar du på din passagerare och kör därefter kan det bli en trevlig resa. Jag körde SportHoj till Norge på det viset och vi sträckkörde hem för att hinna se mer i Norge. Inte mitt beslut så det klagades inte.
I ditt fall skulle jag lägga in minst en övernattning, gärna två, på vägen och undvika större vägar. Småvägarna i Finland tillåter inte bara anpassning till högre hastigheter utan även att du kan köra långsammare utan stressade bilister bakom om du känner för det.
Regn kan förekomma i de tusen sjöarnas land så det måste man vara förberedd på.
Din son kommer att växa av ansvaret att vara delaktig passagerare, inte passiv som i bil. Ni har har några månader på er så du måste inte bestämma dig nu...
Läs gärna om Roberts resa med sin son Chris.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_and_the_Art_of_Motorcycle_Maintenance

Klart att det skulle gå och om det är bra väder han kan nog tycka det är väldigt roligt. Dock har jag ett ex som är mor åt pojken som säkert skulle kunna dra igång med soc om hur lämpigt det ör med en 11 åring på mc genom Finland och gud vet vad om jag gör en sån resa, visst inget olagligt men jag har på känn att det blir nåt.

Ska fundera mer på detta men sugen är jag, antingen själv på hoj gärna då i sällskap med nån mer på hoj eller hela eller delar av familjen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klart att det skulle gå och om det är bra väder han kan nog tycka det är väldigt roligt. Dock har jag ett ex som är mor åt pojken som säkert skulle kunna dra igång med soc om hur lämpigt det ör med en 11 åring på mc genom Finland och gud vet vad om jag gör en sån resa, visst inget olagligt men jag har på känn att det blir nåt.

Ska fundera mer på detta men sugen är jag, antingen själv på hoj gärna då i sällskap med nån mer på hoj eller hela eller delar av familjen.
Jag var också skild men hans mor var/är lite mer vuxen. Verkligen tur att vi kunde bete oss som vuxna för det verkar inte alltför ovanligt med det motsatta.
Det viktigaste är din son och vad han tycker.

Har själv inte bestämt hur det blir. Ser inte ut att finnas camping vid banan. Jag behöver ingen femstjärnig camping bara någonstans att slå upp tältet. I närheten verkar det vara fullt eller väldans dyrt.
Har tänkt besöka Imatra veckan innan som inte är lika stort men troligen får fler besökare i år.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst är det viktigaste vad pojken tycker om han vill åka och hur, nån testkörning på 20 mil eller så är nog bra att göra innan en eventuell resa.

Mitt ex ändrade livstil totalt, det är då tokigt att det bara skulle vara komiskt att se på eländet om vi inte hade haft barnen.
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Är det någon här som tänkt sig ta färjan över till Helsingfors från Stockholm?

Var kan man hitta boende, om man inte vill bo i tält? Eller finns det en USP för det?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mycket riktigt. Om nu inte något ändras i sista stund så verkar det just nu som att Finlands GP blir av, enligt alla ”säkra” källor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det någon här som tänkt sig ta färjan över till Helsingfors från Stockholm?

Var kan man hitta boende, om man inte vill bo i tält? Eller finns det en USP för det?
Japp. Blir Imatra och tält helgen innan och boende hos en polares polare en mil från banan under tävlingarna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Visst är det viktigaste vad pojken tycker om han vill åka och hur, nån testkörning på 20 mil eller så är nog bra att göra innan en eventuell resa.

Mitt ex ändrade livstil totalt, det är då tokigt att det bara skulle vara komiskt att se på eländet om vi inte hade haft barnen.
Helt o hållet OT, men vill du att grabben skall få en häftig upplevelse och mer att göra än att bara titta på racing så ta med honom till IoM Classic TT. Flyg+lastbilstransport av hojen. Kostar dock + många dagar så planera för det kommande år kanske
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
IoM är väl en sån där grej som jag verkligen skulle vilja åka på men jag är sugen på då man kör med gammelhojar. Skulle verkligen nån gång i livet få se och höra en Honda RC166.

Att transportera en hoj från Norrbotten till IoM låter ju ut jäkligt dyrt, då tror jag nästa att det bara skulle bli en ren resa.

Alternativt är ju att köra hela vägen men det är nog inget man ska ge sig på just nu, kanske om 8 år om intresset skulle hålla i sig och grabben får köra på egen hoj.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top