Manne skrev:
2493901 Tja.
Mina fingrar i vänster handen har börjat domna bort, tar typ en timma innan det släpper.
Är det karpaltunnelsyndrom brukar det oftast uppträda på kvällarna och då gärna i tumme & pekfinger. Jag har en väldigt nära stående som just nu lider av oerhörda besvär av just detta.
Däremot finns det ytterligare en nerv som kan ge motsvarande symptom men mer utslaget över hela dygnet och detta kan man åtgärda genom olika övningar. Den närstående har även drabbats av detta sedan hon slutat träna och tappat styrka och rörlighet i axlar och nacke.(Har du slutat träna eller blivit mer stillasittande och stel i axlar nacke?)
Mitt förslag är att du besöker en sjukgymnast för jag tycker inte riktigt att det låter som karpaltunnelsyndrom efter vad du beskriver.
De vanligaste orsakerna till akrpaltunnelsyndrom är ju antningen att man jobbat med vibrerande maskiner och dyl. eller att man samlar på sig vätska som gör att det trycker på mediannerven som löper genom karpaltunneln.
"KARPALTUNNELSYNDROM
Karpaltunnelsyndrom innebär symptom i handen orsakade av tillklämning av handledens största nerv, medianusnerven. Denna nerv passerar genom handleden i den s.k. "karpaltunneln" tillsammans med nio böjsenor. Karpaltunneln begränsas bakåt av handlovsbenen och mot handflatesidan av ett stramt bindvävsband. Eftersom denna tunnel är oeftergivlig kan olika tillstånd som innebär en vävnadssvullnad i handleden orsaka ett tryck på medianusnerven. Bl.a. kan graviditet, seninflammation och ledförändringar vid t.ex. reumatiska sjukdomar orsaka eller förvärra ett karpaltunnelsyndrom. Vanligast är dock att man inte finner någon specifik orsak till denna åkomma.
Symptom:
De första och vanligaste besvären är domningar och pirrningar i den del av handen som har nervförsörjning från medianusnerven (tumme, pekfinger, långfinger och vanligen halva ringfingret). Ofta är domningarna mest besvärande nattetid eller när handen hållits knuten ett tag. Så småningom kan nedsatt känsel, fumlighet och svaghet i handgreppet tillkomma. Ofta upplevs handen torr p.g.a. minskad svettning. Ibland förekommer även smärtor i handled/hand.
Diagnostik:
Vid typiska symptom kan diagnosen ställas vid en enkel läkarundersökning. Knackningar över nerven eller en stunds maximal böjning av handleden utlöser ofta de typiska domningarna/stickningarna. I oklara fall kan nervledningshastigheten i medianusnerven mätas för en säkrare diagnos.
Behandling:
Vid ihållande besvär utföres en operation via ett kort längsgående snitt i handleden varvid bindvävsbandet som täcker karpaltunneln öppnas och trycket runt nerven släpper. Detta bindvävsband sys inte ihop utan läker med förlängning varför risken för förnyade besvär är liten. Operationen utförs som ett mottagningsbesök och vanligen i s.k. regional bedövning varvid endast armen bedövas. Efter operationen fixeras handleden med en gipsskena som håller handleden still under 10-14 dagar. Själva"