Finanskrisen.

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Efter 10års arbetande inom industrin var man då arbetslös :(
Verkar som att hela jävla världen måste bli arbetslös för att några "stekare" i USA lånat ut pengar vårdslöst.
Räknar att få gå så här i flera månander nu kanske tom år innan skiten vänder.
Hur ser det ut där ni bor? Vilka brancher ser stabila ut?
Många uppsagda forummedlemar?
Synd bara att det är mitt i vintern, hade ju gått att hoja lite x-tra annars...
Kanske man skulle starta upp ett hembränneri av rang?
På så vis blir man ju både moderat och miljöpartist på samma gång....:hihi..tjänar bra och betalar ingen skatt + att produkten blir oerhört miljövänlig och lokalproducerad :fyllisar

Tråkigt att läsa och jag håller tummarna att du snart får ett nytt. Har två vänner som blir varslade från volvo i skövde, jobbat ca 8 år, en har précis köpt hus och den andra skulle precis börja igen efter barnafödande.

Personligen har vi massor att göra (bemaningsföretag inom vården i göteborg) o killens jobb hemma (skövde) går okej, ska tom jobba över i helgen villet inte är vanligt.

Tex; bara kreditkostnaden i usa e uppe i 880 miljarder dollar och det har varit aldeles för enkelt att få låna och det är det vi får se konsekvenserna av nu.

Last edited:
Tråkigt och höra!
Snart kommer våren och sommaren så då kan man köra lite iaf. :hojsmilie
Jag jobbar som IT-konsult och vi har än så länge inte märkt något. Har hur mycket som helst att göra. Tror dock vi ligger och "släpar" efter då projekt som är igång avslutas. Får se om det blir någon nedgång nu under våren.

Tex; bara kreditkostnaden i usa e uppe i 880 miljarder dollar och det har varit aldeles för enkelt att få låna och det är det vi får se konsekvenserna av nu.

Det jag stör mig över med det är att hela världen är så tight kopplade till USAs ekonomi att vi nu drabbas pga några idioters lek på Wall street. :mad:

Min lön har höjts par tusen pga valutan är som den är. :tummenupp
Dansk lön och bo i Sverige är för tillfället riktigt bra.

Ja som vanligt så förstör USA på något sätt för resten av världen, vilka är dom sanna terroristerna?

:fyllisar jag me, ca 8 år, men man måste ha jobbat 232 mån på vårt jobb för o va kvar.. snittålder som blir kvar är 50+ men som de ser ut nu stänger resten oså..
de enda positiva är att vi fått eu bidrag och jag kan få ut lite utbildningar o annat.

Det farliga med en sån här ekonomisk dipp är att det kommer att ta länge innan detta vänder. I en "normal" lågkonjuntur hinner oftast bara en handfull människor gå hem innan det vänder, de flesta varsel hinner tas tillbaka.
Ju fler som då hinner gå hem ju sämre rent ekonomiskt för alla inblandade, sämre köpkraft och mindre skattepengar.
Man skulle få gå lös på herr Reinfeldt och Borg med ett aluminium basebollträ, för att dom i princip slopade möjligheten för företag att kunna permittera sina anställda istället för att säga upp dom.
Volvo i Gent har inte varslat någon än, de är hemskickade med permitteringslön.
Näförfan bara igång med kokaren.....;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...