Finansiera studier?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har ett bekymmer.
Företaget jag jobbar på skall dra ner på personalen.
En av "mina" killar har planerat att studera vidare inom konstnäreriet.
Han är nu uppsagd.
Jag tror inte att han har rätt till A-kassa ännu.
Men:
Jag funderar på hur det fungerar om han i stället tar tjänstledigt och läser några terminer på Konstfack eller liknande?
Vad för bidrag kan man få?
Studielån?
Borde vara några här som studerat i "vuxen ålder".
Vill gärna ha tillbaks honom när konjunkturen vänder.

ni får väl kika på utbildningen om den är csn berättigad, isåfall får han ju ta studielån och får studiebidrag oxå.

Så länge företaget accepterar tjänstledigheten så kan ha få ta i princip hur lång tjänstledighet han vill.
Se studieledighetslagen. han måste dock varit anställd minst 6 månader för att han ska få kunna ta del av den lagstadgade tjänstledigheten.

Sammanfattning på SEKO

Lagtexten på Notisum

Studielån och studiebidrag är inga problem att få om kursen är csn berättigad som Ricken säger.

Kan han ta tjänstledigt trots att han är uppsagd? På Volvo i Köping blev även de tjänstlediga varslade, därav min undran.

Om du har råd att betala honom för att leka med målarlåda kan du väl göra det? Förstår inte var bidragen kom in i bilden.

Om du har råd att betala honom för att leka med målarlåda kan du väl göra det? Förstår inte var bidragen kom in i bilden.

Jag skulle nog ha råd.
Är dock inte beredd att omprioritera mitt liv för att försörja honom.
Det är en kompis - Inte ett adoptivbarn.

BTW:
Tror att hans sort skulle behövas på konstiga fucket.
Målar en del schysta tavlor, men största intresset är motivlack och pinstriping.
Jag har även fått igång honom på gravyr.
En hot-rodder med retrofeeling.

De e arbetsförmedlingen som skall ha koll på vilka bidrag som går att få, det har florerat en massa olika varianter beroende på konjunktur och regeringar. Så det är att kolla dagsläget vad som gäller.
CSN studielån har ju en bidragsdel och en lånedel. Och vissa krav på uppfyllande av antal poäng eller annat resultat för att få fortsatt medel över tiden. Dispans var tidigare lätt at få.
Nackdelen med lånedelen är att efter millenieskiftet så finns ett absolut krav att lånet skall vara tillbakabetalat på en given tid. Lån tagna före millennieskiftet skall avskrivas vi en ålder av 65 bast om de finns nån skuld kvar.

En sak som kräver tid e att leta å söka bland en massa olika stipendiefonder som kan hålla en "vid liv" ev.

I goda tider finns varianter av företagssponsning, men de troligtvis svårt i dagsläget.

Vaska guld i Alaska kanske inte e att tänka på?

Hoppas de löser sig iaf. :-)

Glöm alla skumma förslag om stipendier etc.

Antingen knegar du vidare, eller så pluggar du..tar studielån+bidrag och "blir ngt", lev fattigt ett par år..men du tar igen det med råge sen, för att inte tala om alla möjligheter att utvecklas.

Knegare, eller inte knegare...det är frågan ;) :glömdet ,,fritt val, satsa ett par år och dra in 80-90 laxar / mån med möjligheter att utvecklas, eller kör sopbil/lastbil el dyl knegar..och var nöjd med medioker lön, och hoppas du kan få lån till ett radhus nångång.

De e arbetsförmedlingen som skall ha koll på vilka bidrag som går att få, det har florerat en massa olika varianter beroende på konjunktur och regeringar. Så det är att kolla dagsläget vad som gäller.
CSN studielån har ju en bidragsdel och en lånedel. Och vissa krav på uppfyllande av antal poäng eller annat resultat för att få fortsatt medel över tiden. Dispans var tidigare lätt at få.
Nackdelen med lånedelen är att efter millenieskiftet så finns ett absolut krav att lånet skall vara tillbakabetalat på en given tid. Lån tagna före millennieskiftet skall avskrivas vi en ålder av 65 bast om de finns nån skuld kvar.

En sak som kräver tid e att leta å söka bland en massa olika stipendiefonder som kan hålla en "vid liv" ev.

I goda tider finns varianter av företagssponsning, men de troligtvis svårt i dagsläget.

Vaska guld i Alaska kanske inte e att tänka på?

Hoppas de löser sig iaf. :-)
Tack för svaren!
Jag får kolla med arbetsförmedlingen (inkompetenta idioter) vad som gäller för tillfället.
Företagssponsring kan man nog glömma för en nyanställd som vill utbilda sig inom något som inte har med företagets produktion att göra.

Enda anledningen till att jag frågar är att jag försöker pussla ihop så att vi kan behålla så många som möjligt anställda.
Tar hellre tillbaka honom från en tjänstledighet än letar reda på någon annan att lära upp när vi behöver folk igen.

Nackdelen med att ingå i en stor koncern:
Vi har nästan fullt upp.
Måste sparka folk ändå emedan andra enheter (med annorlunda produktion) har dåligt att göra.

Glöm alla skumma förslag om stipendier etc.

Antingen knegar du vidare, eller så pluggar du..tar studielån+bidrag och "blir ngt", lev fattigt ett par år..men du tar igen det med råge sen, för att inte tala om alla möjligheter att utvecklas.

Knegare, eller inte knegare...det är frågan ;) :glömdet ,,fritt val, satsa ett par år och dra in 80-90 laxar / mån med möjligheter att utvecklas, eller kör sopbil/lastbil el dyl knegar..och var nöjd med medioker lön, och hoppas du kan få lån till ett radhus nångång.
Hur gammal är du egentligen?
Min erfarenhet är att utbildning knappast påverkar förmögenheten i positiv riktning.
Studieskulder betalas inte av på ett par år när man samtidigt skall bygga upp ett liv.
Något man inte kunde under studietiden.
Möjligheter att utvecklas?
Med en riktad utbildning innebär en karriärändring att man kastar bort flera år av sitt liv.

Utbildar sig gör man för att man är intresserad av ämnet.
Pengar är inget självändamål.

Nja, ska man tjäna 80-90lax/mån så räcker inte ett par års studietid.
En civilekonom tjänar idag ca25k/mån efter 4år på högskolan!!
En murare minst lika mycket om inte mer, en industriarbetande NC-operatör ligger också i dom trakterna.
Nej, att studera det lönar sig inte i idag, om man inte har bra tur och goda kontakter efter studietiden.
Vill man bli rik så ska man bli politiker, det är större sannolikhet att bli miljonär genom att satsa på politiken än vad det är att vinna på lotto.

Sen finns det faktiskt folk som pluggar för att kunna jobba med det de vill och inte för att tjäna mer pengar än vad de redan gör.
Jag skulle tex kunna tänka mig att plugga till byggnadsingenjör eller dylikt men jag tror inte att jag kommer tjäna mer pengar i slutänden ändå. Men då får jag ju jobba med sånt jag är intresserad av och det är värt betydligt mer än pengar.
Och vem fan tjänar 80-90k/månad? Inte många och garanterat ingen under 40-strecket om du är anställd.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg