Finans av hoj?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Hur betalade ni er hoj?

• Antal röstningar
    0
Re: Sparar man...

Silverryggen skrev:
1000 i månaden och med en årlig avkastning på 8% så tar det ca 15 år att spara ihop en miljon....

Sparar man 2000 tar det ca 7 år osv...

Tämk på detta kids...

Silverryggen

Jaha?
Jag vill inte ha en hoj för en mille.
Och jag vill garanterat inte vänta mer är 7 år för att köpa en hoj.

Jobbat och slitit hårt och sparat för lägga det mesta kontant på hojen.

Låna mycket ger hemska månadskostnader och låna av min mamma eller pappa finns inte med. Utan här får man allt klara sig själv. Vilket jag tycker känns bra.

Nu för tiden får man spara och jobba hårt för ha råd med försäkringen med :(

Re: Sparar man...

Silverryggen skrev:
1000 i månaden och med en årlig avkastning på 8% så tar det ca 15 år att spara ihop en miljon....

Sparar man 2000 tar det ca 7 år osv...

Tämk på detta kids...

Silverryggen
Jag är säkert helt puckad, men hur får du ihop det där? Knappt en kvarts miljon kommer jag till (223.318 kr), med 2000/månad och 8% avkastning i 7 år. Var har jag tappat 750.000 kr?

Med 2 papp i månaden och 8% måste man spara 18 år och 8 månader för att få ihop en miljon. 1000 kr/månad, 8 % = 26 år.

För att få ihop 1 miljon på 7 år, med 2000 i månaden i insats så måste du ha 51% avkastning.

Utveckla gärna.

Last edited:
2000*12= 24 000 kr om året * 10 år = 240 000 och på 40 år blir detta 960 000...

Fast det är utan ränta, men jag förstår inte hur man skall kunna komma upp i en miljon på under 25-30 år även om man har bra ränta....för dessutom tar väl staten 50% av den insparade räntan i skatt? eller har jag fel?
:(

Så länge sossarna får bestämma lönar det sig inte att vara rik.

Re: finansering av hojen

Spontan som man är och utrustad med dåligt tålamod så var det en bragd att jag lyckades köpa min hoj cash (70 000:-) och ej låna pengar på banken.
Lyckades med bedriften att sälja den förra hojen och köpa en sommarstuga som ökade med ca 300 000:- i värde innan jag sålde den för ca 430 000:-. Tack gode gud för att tomten som stugan låg på var friköpt och blev upptagen i detaljplaneringen=klart för permanent bebyggelse.

Jag har dock själv varit inne i lånekarusellen och det är inte lätt att få pengarna att räcka till när lån, försäkring, däck och soppa skall betalas in. I mitt fall så har det tidigare betytt att jag jobbade arslet av mig med ett heltidsarbete dagtid, och ett extraknäck nattetid inom kommunen varannan helg med 3 nätter på raken. Nu hade jag dock turen att göra en bra investering, annars vete faan om jag hade haft råd med hoj igen.

Tack vare detta så är man dock tillbaka där man hör hemma, i hoj världen. :D :D :D :D :tummenupp

/ Matte

Cashiolos (sålde bilen) + lite privat lån av en djävligt sjysst polare.

Betalade gixxern och ninjan med pengar ur en fond och när det snälla försäkringsbolaget gav mig en massa stålar för min krash -00 så var det läge att köpa den ducce jag alltid velat ha men inte tyckt mig har råd till.

Re: Visst...

Silverryggen skrev:
sätter man in pengarna på ett vanligt sparkonto så får man nöja sig med 3.5% men är det det enda alternativ du känner till????

Det finns ganska många andra sätt att spara pengar.....
Fonger aktier räntebärande papper mm

Silverryggen

Fonder & aktier ger väl knappast garanterat 8% avkastning?

Om avkastningen är 8% så borde det ta ca 26 år om man sparar 1000 spänn och 18 år om man sparar 2000, 6 år om man sparar 10000. Så det är räntan som gör hela grejjen.

(Om jag räknat rätt)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...