Finalen på Anderstorp flyttad

Självklart är det bara gnäll från några n00bs som inte ens ska försöka sig på det här med RR. :rolleyes:
Det var inte så någon menade. Och det vet du.

Men visst, ligger man på tider som är 25 sekunder per varv efter banrekordet, som är under 70 sekunder, så bör man ivf överväga lite mer träning innan man ger sig ut på tävling.

Det var inte så någon menade. Och det vet du.

Men visst, ligger man på tider som är 25 sekunder per varv efter banrekordet, som är under 70 sekunder, så bör man ivf överväga lite mer träning innan man ger sig ut på tävling.
Ahhhhhhh... här kommer vi till pudelns kärna.
Nästa rejs går på Knudan på söndag. Banrekordet på Knutstorp ligger på stax under minuten (Papunen satte iallafall 59.838 på kval 2 nu i helgen, vet inte om detta är banrekord).
Låt oss säga att jag, som tränar en del, hypotetiskt kör 1:20 - 1:25. Mina teamkamrater kör 1:17 respektive 1:13 i snitt.

Vad ska jag göra? Tävla i en serie som heter ERF, Endurace Racing for Fun i den serie som heter Rookie Endurance Challenge? En serie där man kör 4 timmar istället för 6, vilket i innan säsongen motiverades med att det ska vara en instegsserie med lägre kostnader för dom som ville börja tävla.

Eller ska jag träna bara så att jag inte är ivägen för killar o tjejer med A-licens som normalt håller ett tempo som passar i Pro Superbike, Superbike Challenge och STK600?

Beats me.

Har spelat både fotboll och innebandy på både aktiv- och korpnivå och dessa serier skiljer sig på det sättet att dom som inte vill/kan spela på serienivå men ändå vill tampas mot likvärdiga slipper konkurrensen från licencierade spelare då dessa inte är välkomna.

Varför är det så svårt att förstå att vi som (för en del ännu) inte är bättre än varvrekordet +25 sekunder fortfarande tycker det är kul att tävla? Men att vi vill tävla mot personer/team med samma förutsättningar? Utan risken att torpederas eller trängas av banan av nån som kör som "inhyrd". Dom team som är snabbast i REC ska klassas upp till NEC och på motsvarande sätt bör teamen som är långsammast i NEC klassas ner.

I väldigt många andra trådar här på SH hyllas de rejs som är jämna, där fighterna sker på samma villkor med materiel som är likvärdigt, där det är förarna med samma förutsättningar som gör upp på lika villkor.
DÅ är det BRA rejsing men i REC ska det inte gnällas för att man blir ifrånkörd utan man ska vara glad och tacksam för att man får vara så nära "dom snabba".

Jag har kört flera ERF på Knudan i allt ifrån 1.19 ner till höga 1.09 tider utan att vara rädd vid omkörningar, visst händer det att man blir lite trängd ibland men inte värre än att det oftast går att reda ut.

Håll ditt spår och titta inte bakåt, vill dom om och kan det så gör dom det, om någon nosar in ett framhjul så brukar jag släppa av lite för att underlätta omkörningen.

Det är bara bra att släppa förbi en snabbare förare så man kan ta rygg på denne ett par böjar, alltid lär man sig något.

Kom ihåg att även om det är racing for fun så är det dock inte att förväxla med allmänhetens avåking eller liknande bandagar.

Visst har det blivit tuffare tag i NEC men Brånalt gör allt för att straffa dom som kör "fult".

Kör snyggt och lämna spår kvar till den som du passerar, men framförallt så glöm inte att ha kul.

Låt oss säga att jag, som tränar en del, hypotetiskt kör 1:20 - 1:25. Mina teamkamrater kör 1:17 respektive 1:13 i snitt.

...

Eller ska jag träna bara så att jag inte är ivägen för killar o tjejer med A-licens som normalt håller ett tempo som passar i Pro Superbike, Superbike Challenge och STK600?

Varför är det så svårt att förstå att vi som (för en del ännu) inte är bättre än varvrekordet +25 sekunder fortfarande tycker det är kul att tävla? Men att vi vill tävla mot personer/team med samma förutsättningar? Utan risken att torpederas eller trängas av banan av nån som kör som "inhyrd". Dom team som är snabbast i REC ska klassas upp till NEC och på motsvarande sätt bör teamen som är långsammast i NEC klassas ner.

I väldigt många andra trådar här på SH hyllas de rejs som är jämna, där fighterna sker på samma villkor med materiel som är likvärdigt, där det är förarna med samma förutsättningar som gör upp på lika villkor.
DÅ är det BRA rejsing men i REC ska det inte gnällas för att man blir ifrånkörd utan man ska vara glad och tacksam för att man får vara så nära "dom snabba".
Kör man inte snabbare än 1.20-1.25 på Knutstorp så tycker jag inte att man är redo för tävling - ivf inte som klasserna ser ut idag. Det är rent nybörjartempo i gatgrupperna på vanliga bankörningar. Det om att inte vara ivägen för snabbare förare tycker jag egentligen inte hör hit. 1.25 är så långsamt att man knappt har styrfart genom vissa av kurvorna. Det har ingenting med racing eller tävling att göra. Sen är ju alternativet inte att man kör REC-race utan de snabba förarna, utan att man blir utkvalad (vilket inte är särskilt roligt, jag vet :) ). Det finns inte nog med förare för att bära kostnaderna för två självständiga serier.

Oavsett vilket skall man givetvis inte riskera att torpederas eller trängas ut av snabbare förare. Men såna situationer kan ju lika gärna bero på båda parterna. Min egen erfarenhet är att ju snabbare de är desto snyggare och finare kör de om.

RR är en sport som alla andra. Det krävs träning för att man skall bli bra/bättre.

Det kallas utveckling... ERF kommer bara bli snabbare, proffsigare och hårdare desto längre den håller på, det är en naturlig utveckling. REC är en serie för nya i endurance därmed inte sagt för nya och oerfarna förare även om dom har sin plats att fylla också.
Det är också en fokusering på A och B licens, vi är fyra B-förare och vi har legat topp tio alla tävlingar, sedan att vi inte lyckats hålla det i mål är en annan sak.
Sedan kanske du ska fråga dig varför du överhuvudtaget tävlar, bit ihop och bli bättre det blir oändligt mycket roligare då.
Någon serie för "dåliga" förare är i alla fall inget för mig jag älskar gemenskapen i depån och möjligheten att förverkliga mina drömmar och så länge jag blir bättre tänker jag hålla på, sedan att jag är gammal och fet kan jag leva med så länge jag får spöa en och annan ungtupp. :tungan

Nästa rejs går på Knudan på söndag. Banrekordet på Knutstorp ligger på stax under minuten (Papunen satte iallafall 59.838 på kval 2 nu i helgen, vet inte om detta är banrekord).

Vad ska jag göra? Tävla i en serie som heter ERF, Endurace Racing for Fun i den serie som heter Rookie Endurance Challenge? En serie där man kör 4 timmar istället för 6, vilket i innan säsongen motiverades med att det ska vara en instegsserie med lägre kostnader för dom som ville börja tävla.

Beats me.

Har spelat både fotboll och innebandy på både aktiv- och korpnivå och dessa serier skiljer sig på det sättet att dom som inte vill/kan spela på serienivå men ändå vill tampas mot likvärdiga slipper konkurrensen från licencierade spelare då dessa inte är välkomna.

Jag har kört flera ERF på Knudan i allt ifrån 1.19 ner till höga 1.09 tider utan att vara rädd vid omkörningar, visst händer det att man blir lite trängd ibland men inte värre än att det oftast går att reda ut.

Håll ditt spår och titta inte bakåt, vill dom om och kan det så gör dom det, om någon nosar in ett framhjul så brukar jag släppa av lite för att underlätta omkörningen.

Det är bara bra att släppa förbi en snabbare förare så man kan ta rygg på denne ett par böjar, alltid lär man sig något.

Kom ihåg att även om det är racing for fun så är det dock inte att förväxla med allmänhetens avåking eller liknande bandagar.

Visst har det blivit tuffare tag i NEC men Brånalt gör allt för att straffa dom som kör "fult".

Kör snyggt och lämna spår kvar till den som du passerar, men framförallt så glöm inte att ha kul.
Jag var hypotetisk i mitt resonemang, jag har själv inga större problem med fartskillnaderna och jag kör hellre med lite marginal och lämnar plats både på in och utsidan. Dessutom kör jag inte på 1:25.
Dom som körde om mig fult på Falken fick reda på vad jag tyckte och sen var det nog med det.

Det jag reagerar mot är att man från vissa håll inte kan acceptera att det faktiskt är två serier i ERF, en för dom som är lite mer rutinerade (och förhoppningsvis snabbare) och en instegsklass för dom som vill pröva sina vingar. Vem vet hur snabbt det går om man aldrig provar? Och varför ska dom som har farten upp envisas med att vilja köra i REC?

Vill vi se Henke Larsson dominera i division 6 södra eller Foppa i Skärets IK?
Och varför i håvete skulle dom vilja spela där?

@Bingo:
Jag är medveten om att 1:25 inte är speciellt snabbt och det var inte varvtiden jag försvarade, men jag håller inte med dig om att det inte är racing, om ALLA i klassen är ungefär lika snabba kan det ändå bli kul rejsing. Div 3 fotboll kan vara hur kul och spännade som helst att titta på även om dom inte är lika duktiga som killarna i Champions Leauge och MotoGP kan vara dödstråkigt att titta på fast att dom är mycket bättre än nykomlingarna i Rookie Red Bull Cup.

@Bingo:
Jag är medveten om att 1:25 inte är speciellt snabbt och det var inte varvtiden jag försvarade, men jag håller inte med dig om att det inte är racing, om ALLA i klassen är ungefär lika snabba kan det ändå bli kul rejsing.
Det håller jag iofs med dig om. Men de som tävlar och håller den farten är rätt få. De bär knappast upp en egen klass. Och där har du pudelns kärna. Om det hade funnits ett tillräckligt förarunderlag för två helt separata serier så hade det kunna bli som du önskar det. Men kolla på startlistorna. Om inte REC fylls ut med NEC-förare så blir det för få team kvar för att bära kostnaderna. De som du vill ha ut ur REC är alltså de som gör det möjligt för dig att köra, så se upp med vad det är du önskar...

Ajja, inte min avsikt att skriva om den saken egentligen, än mindre att såra någon mindre snabb förares känslor. Jag bara undrade om det verkligen är så att det blivit så mycket hårdare jämfört med föregående år. Jag vet fortfarande inte :)

Dessutom kör jag inte på 1:25.
Nä, du kör på 1.35 :arsele :D

Närå, det ser bra ut de gånger jag sett dig köra :tummenupp

Last edited:
Det kallas utveckling... ERF kommer bara bli snabbare, proffsigare och hårdare desto längre den håller på, det är en naturlig utveckling. REC är en serie för nya i endurance därmed inte sagt för nya och oerfarna förare även om dom har sin plats att fylla också.
För att bli erfaren i Endurance så måste man få vara oerfaren o testa sig fram. Utan dessa nya och oerfarna kommer serien inte att utvecklas.
Det är också en fokusering på A och B licens, vi är fyra B-förare och vi har legat topp tio alla tävlingar, sedan att vi inte lyckats hålla det i mål är en annan sak.
Sedan kanske du ska fråga dig varför du överhuvudtaget tävlar, bit ihop och bli bättre det blir oändligt mycket roligare då.
Jepp, jag håller med dig men det är mycket mycket roligar att tampas med nån man faktiskt har en chans att både köra om och bli omkörd av. Min lilla erfarenhet säger också att dessa omkörningar inte blir lika håriga då man som nybörjare inte försöker sig på konsstycket att sticka in framhjulet mellan dig, på väg i nedlägg, och kurbsen.
Någon serie för "dåliga" förare är i alla fall inget för mig jag älskar gemenskapen i depån och möjligheten att förverkliga mina drömmar och så länge jag blir bättre tänker jag hålla på, sedan att jag är gammal och fet kan jag leva med så länge jag får spöa en och annan ungtupp. :tungan
Efterlyser ingen serie för dåliga förare, efterlyser bara lite respekt från dom som är så pass snabba att dom kan ligga i toppen av Pro Superbike/Superbike Challenge/ STK600 och NEC att inte ge sig in o tampas i REC-serien.

Nä, du kör på 1.35 :arsele :D

Närå, det ser bra ut de gånger jag sett dig köra :tummenupp
Det är bara när jag saknar distansen till bakhjulet och man gör en så kallad "Bingo" :arsele

Last edited:
Det är bara när jag saknar distansen till bakhjulet och man gör en så kallad "Bingo" :arsele
Det där är en falsk "Bingo". En äkta "Bingo" är att trycka ut en tjock skåning i gruset när han minst anar det :mad: :pannkyss

Beats me.

Såvitt jag kom ihåg från förra säsongen är orsaken till att serien delades huvudsakligen för att slippa kvala ut förare. NEC är för de 40 bäst placerade från 2006, REC för de som inte körde eller inte placerade sej bra nog för NEC. Om inte REC är fullt startfält finns det väl ingen anledning att neka förare att starta för att dom är för snabba? Om man tycker att det är roligt att åka hoj ska man alltså stå i depå och titta på bara för att man är för bra? Säg mej, i innebandy och fotboll, brukar folk bli nekade där med för att dom är för bra? I min korpserie i badminton har vi en svensk mästare som brukar leka med oss, ingen surar för det även om man inte har en chans i dom matcherna. Man lär sej faktiskt av att möta bättre motstånd, inte av att fightas med dom som är lika bra (eller dåliga) som en själv. Racingen kanske inte blir jämnare, men kunskapen hos deltagaren ökar.
Självklart är det bara gnäll från några n00bs som inte ens ska försöka sig på det här med RR.

Hur seriöst är ett sånt här inlägg? Ska vi diskutera eller vara dryga?

Till den som önskar köra med förare som "kör lika fort/långsamt som jag" i REC/NEC, lycka till, det är ~60-120 förare under rejset, klart som fanken det kommer skilja i varvtider, särskilt när det både är A och B-licenser ut.

På KGA REC så blev det en väldig massa omkörningar, även om jag körde i rätt makligt tempo, men det var förvånansvärt mycket vingel, spårbyten och även folk som rejsade genom att blocka, trots väldigt låg fart.

Såvitt jag kom ihåg från förra säsongen är orsaken till att serien delades huvudsakligen för att slippa kvala ut förare. NEC är för de 40 bäst placerade från 2006, REC för de som inte körde eller inte placerade sej bra nog för NEC. Om inte REC är fullt startfält finns det väl ingen anledning att neka förare att starta för att dom är för snabba? Om man tycker att det är roligt att åka hoj ska man alltså stå i depå och titta på bara för att man är för bra? Säg mej, i innebandy och fotboll, brukar folk bli nekade där med för att dom är för bra? I min korpserie i badminton har vi en svensk mästare som brukar leka med oss, ingen surar för det även om man inte har en chans i dom matcherna. Man lär sej faktiskt av att möta bättre motstånd, inte av att fightas med dom som är lika bra (eller dåliga) som en själv. Racingen kanske inte blir jämnare, men kunskapen hos deltagaren ökar.

Helt rätt, som jag skrivit innan så finns det ingen vettig anledning enligt mig att neka nån till att köra så länge startfältet inte är fullt. Alla som kör både REC/NEC kör för att det är roligt och så många tillfällen finns det dessvärre inte. Så neka folk känns väldigt avlägset.

Klart man lär sig av att köra med bättre förare. Men jag tycker nog man ska hålla isär NEC/REC förare i poängräkningen.... Det ger ju också ett mer rättvist underlag för vilka som ska flyttas upp till NEC? Det är väldigt mycket roligare att fajtas om mer än bara start/mål poäng (även om vi inte alltid fått ihop de poängen ens).

Men man ju alltid vända på det och säga att vi ska köra fortare men ska man inte känna den poängkrigarkänslan för att NEC-team/förare kör är det lite galet om det nu är for fun...

/Urban

Back