Finalen på Anderstorp flyttad

Kamma till dej nu för bövelen! REC är ingen "b-serie"! Det är en serie för de som inte fått en plats i NEC, Om du har dåliga erfarenheter av omkörningar så tycker jag att du ska påtala detta för de berörda förarna, alternativt tävlingsledningen vid den aktuella tävlingen, istället för att sitta här och lipa vid tangentbordet.

Orsaken till flytten är att det blev en dubbelbokning av banan, alltså inget som ERF-organisationen kan rå för. Alternativet hade varit att stryka deltävlingen helt.

Ja du Humlan Du är allt en konstig prick, Om du läst hela inlägget innan du började lipa vid ditt tangentbord så skrev jag!! att jag inte råkat ut för detta själva med omkörningarna :tuttar utan andra kommit fram ocg sagt sin mening till mig och jag tycker att det är min rätt att framföra detta eftersom där är sådana som du som alltid tror att du har rätt!!!!!!!!

Sen att du lipar om dubbelbokning det har jag svårt att tro eftersom denna dag varit bokad sen tidigare :confused:

Och på hemsidan står det om bullernivån har du ingen koll eller du svarar bara innan du ens tagit reda på fakta:gnissla

Jag lägger ner här och kommer ta kontakt med dig på Knutstorp
i stället eller tvärtom :D

Mvh micke.a

Den ses nog mer som b-serie än vad du tror. Namnet "rookie" kan ju ha nånting med det att göra. :rolleyes:
Att den ibland används som "lekstuga" för tävlingssugna/körkåta förare behöver vi nog inte ens diskutera, det är bara att titta i resultatlistorna eller läsa rejsrapporter här på SH. Diskussionen om vem som hör hemma var i RR Sverige är inte bara ett diskussionsämne i ERF, det var inte så länge sen detta diskuterades i R1000. Sen kan man ju fråga hur "öppen" NEC är egentligen, jag blev heligt förbannad på pöjkarna i Skåneligan på Falkenberg då deras körning (läs omkörningar) i vissa fall var riktigt grisiga. Deras svar var "Vi ville egentligen köra i NEC men fick inte." Så var det med att NEC är öppen.

Du kan läsa ovan så förstår du att det redan gjorts och såvitt jag förstått, hänger vi alla på ett forum och du kan ju roa dig med att slå upp betydelsen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Forum
Eller vänta, jag gör det enkelt:
Forum kallas en plats, där en viss debatt eller liknande äger rum eller skall äga rum.
Så lägg ner det här med att lipa vid tangentbordet, man har väl rätt att framföra sin åsikt? Dessutom bör väl du som moderator bidra till att hålla en trevlig ton här?

Okej, mycket märkligt att infon på erf.nu säger annat:
"På grund av banans bullertilstånd är vi tvungena att byta datum för finalen."

Vem ska man tro på? :va

REC en b-serie till NEC ja? insteg kanske är bättre? kanske man kan säga men Endurance är inte bara om att vara snabb på banan som bekant ska en hel del mer klaffa.

Alla säger att det är så mycket hårda omkörningar med mycket kontakt etc.. Visst kan det bli tight ibland men så jädra vanligt är det inte enligt min mening.

Sen är jag väl inte odelat positiv till samma förare kör i två serier... Ligger man och kör för de sista poängplaceringarna är det ju inte så kul om man blir nerpetad till icke poängplats för at de tre eller fyra första teamen har plockat in NEC-förare. Lösningen är kanske att de inte krigar om poängen till serien utan kör för de gillar det?

Det känns ju rätt dumt att "förbjuda" dem från att köra så länge inte startfältet är fullt. Vi delar ju trots allt samma hobby och då vill iallafall inte jag hindra nån annan att köra så länge inte startfältet är fullt.

Sen kan jag ju hålla med om att det är lite lustigt att det är olika förklaringar till varför vi bytte helg, men det finns säkert en förklaring till detta.

/Urban

Orsaken till flytten är att det blev en dubbelbokning av banan, alltså inget som ERF-organisationen kan rå för. Alternativet hade varit att stryka deltävlingen helt.

Det som stör mig är att jag påpekade för ERF organisationen att det var dubbelbokat vid finalen som skulle varit sista helgen i september. Detta var innan säsongen hade börjat så man bytte datum till 6-7 okt. Att man 5 veckor innan tävlingen ska gå. Så upptäcker man igen att det är dubbelbokat och flyttar tävlingen ytterligare en vecka börjar likna parodi.

Det verkar som om folket på Anderstorp har riktigt dålig koll på sin kalender om man inte vet det tidigare.

Är det som det stod tidigare i tråden att det beror på buller så kan ju inte det heller vara någon nyhet för folket på Anderstorp att det ska vara en tävling där den 6-7 oktober det har varit bokat i minst fyra månader och man borde kunna ha löst det tidigare.

Anledeningen till att jag skriver folket på Anderstorp är att jag int vet om det är ARC, kommunen eller banägaren som strular.

Last edited:
Är det som det stod tidigare i tråden att det beror på buller så kan ju inte det heller vara någon nyhet för folket på Anderstorp att det ska vara en tävling där den 6-7 oktober det har varit bokat i minst fyra månader och man borde kunna ha löst det tidigare.

:hoppskrat :Rockbanan :2cool :2cool :cpparty :cpparty :wiggle :klappar :klappar :katt :födelseda :rock

Så då kan jag skatta mig lycklig över att inte ha berättat för gumman att jag inte kan vara med på min dotters 10:års födelsedag den 6/10..

Visste väl det skulle lösa sig på nått sätt
//
Benny

det blir kallt de :gnissla

jag tycker att man bara ska få vara anmäld till ett team all¨så så kör man i Nec lr i rec

Kan vara fint väder i mitten av Okt :)
Vilket trams om klass 1 och 2, Man borde ha ett kval i 1,5 timmar och 2 grupper dom 30-40 snabbaste åker NEC och resterande REC.

På så vis slipper vi problemet med samma förare som kör i olika team.

Ja du Humlan Du är allt en konstig prick, Om du läst hela inlägget innan du började lipa vid ditt tangentbord så skrev jag!! att jag inte råkat ut för detta själva med omkörningarna :tuttar utan andra kommit fram ocg sagt sin mening till mig och jag tycker att det är min rätt att framföra detta eftersom där är sådana som du som alltid tror att du har rätt!!!!!!!!

Sen att du lipar om dubbelbokning det har jag svårt att tro eftersom denna dag varit bokad sen tidigare :confused:

Och på hemsidan står det om bullernivån har du ingen koll eller du svarar bara innan du ens tagit reda på fakta:gnissla

Jag lägger ner här och kommer ta kontakt med dig på Knutstorp
i stället eller tvärtom :D

Mvh micke.a

Ja du micke.a, du är precis lika konstig du. Du är hjärtligt välkommen att diskutera IRL till helgen, jag anländer tidigt fredag morgon.

Den ses nog mer som b-serie än vad du tror. Namnet "rookie" kan ju ha nånting med det att göra. :rolleyes:
Att den ibland används som "lekstuga" för tävlingssugna/körkåta förare behöver vi nog inte ens diskutera, det är bara att titta i resultatlistorna eller läsa rejsrapporter här på SH. Diskussionen om vem som hör hemma var i RR Sverige är inte bara ett diskussionsämne i ERF, det var inte så länge sen detta diskuterades i R1000. Sen kan man ju fråga hur "öppen" NEC är egentligen, jag blev heligt förbannad på pöjkarna i Skåneligan på Falkenberg då deras körning (läs omkörningar) i vissa fall var riktigt grisiga. Deras svar var "Vi ville egentligen köra i NEC men fick inte." Så var det med att NEC är öppen.

Du kan läsa ovan så förstår du att det redan gjorts och såvitt jag förstått, hänger vi alla på ett forum och du kan ju roa dig med att slå upp betydelsen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Forum
Eller vänta, jag gör det enkelt:
Forum kallas en plats, där en viss debatt eller liknande äger rum eller skall äga rum.
Så lägg ner det här med att lipa vid tangentbordet, man har väl rätt att framföra sin åsikt? Dessutom bör väl du som moderator bidra till att hålla en trevlig ton här?

Okej, mycket märkligt att infon på erf.nu säger annat:
"På grund av banans bullertilstånd är vi tvungena att byta datum för finalen."

Vem ska man tro på? :va

Definitionen på ett forum är jag ytligt bekant med, likaså hur man har en hyffsad ton. Har du läst ditt eget inlägg med självkritiska ögon? Kan det beskyllas för att ha en hyffsad ton?

NEC är öppen såtillvida att man fick kvala in på förra årets resultat. Skåneligan hade inga resultat alls, därför körde dom i början av säsongen REC, helt enligt reglerna. Du har din fulla rätt att bli både heligt och oheligt förbannad, men så är reglerna. Numer är dom uppflyttade då några andra team bytat ner till REC och det då blev plats över i NEC.
Jag har aningen svårt att förstå varför det helt plötsligt i år är så stora problem med att några snabba förare kör ihop med långsamma förare? Tidigare år har vi haft allt från svenska mästare till folk som kör sina första race i samma klass utan att det varit några stora problem.

Kunde de inte tidigare lagt finalen istället för att skjuta på den 1 vecka .. det kommer att bli kalllt .. brrrrrrr

Kan inte göra annat än att små le åt vissa inlägg:D

Att det var dubbelbokat på A-torp tog Hans upp på Falkenberg när Sturup var på tapeten. Vi är en plojserie i deras ögon så då får vi flytta på oss.:mad:

Att det ska vara en sånt rysligt gnäll om A-B förare och omkörningar.

Som nån annan sa i tråden så har tidigare säsonger körts med allt från VM åkare till rena blåbär! Visst det blev tillbud men inget gnäll:fakta

Jag tror att problemet är att alla killar/män tror att dom är guds gåva till road racingen. Sen får dom sitt livs shock när någon duktig förare klär av dom ända in på skinnet.
Det är svårt att inse hur i H-e dom kan åka så fort när man själv tycker att man går på hörntänderna.
Istället för att klaga på att dom "snor" poäng så borde ni. SE OCH LÄRA!!:Bugar

Samtidigt som det är frustrerande satan att se en valp som Filip Backlund runda en på yttern eller en "gammal gubbe" som Peter Lindén bromsa sig om med fullt uppställ så har jag alltid tyckt att det har varit SKIT kul att få se dom köra så nära som man får.

ERF serierna är mer eller mindre på skoj. Vill ni ha massor med poäng så får ni helt enkelt åka fortare!:mattias

//Robert

Kan inte göra annat än att små le åt vissa inlägg:D

Att det var dubbelbokat på A-torp tog Hans upp på Falkenberg när Sturup var på tapeten. Vi är en plojserie i deras ögon så då får vi flytta på oss.:mad:

Att det ska vara en sånt rysligt gnäll om A-B förare och omkörningar.

Som nån annan sa i tråden så har tidigare säsonger körts med allt från VM åkare till rena blåbär! Visst det blev tillbud men inget gnäll:fakta

Jag tror att problemet är att alla killar/män tror att dom är guds gåva till road racingen. Sen får dom sitt livs shock när någon duktig förare klär av dom ända in på skinnet.
Det är svårt att inse hur i H-e dom kan åka så fort när man själv tycker att man går på hörntänderna.
Istället för att klaga på att dom "snor" poäng så borde ni. SE OCH LÄRA!!:Bugar

Samtidigt som det är frustrerande satan att se en valp som Filip Backlund runda en på yttern eller en "gammal gubbe" som Peter Lindén bromsa sig om med fullt uppställ så har jag alltid tyckt att det har varit SKIT kul att få se dom köra så nära som man får.

ERF serierna är mer eller mindre på skoj. Vill ni ha massor med poäng så får ni helt enkelt åka fortare!:mattias

//Robert

Tror du missade poängen .

Frågan många ställer sig är om man ska tillåta samma förare som deltar i NEC även delta i REC.Visst kul som fan att bli omkörd av Mårtensson på yttern , men jag betalar inte 10000:- för att uppleva det.

Jag vill tävla mot dom som är jämlika mot mig, dvs folk som är långsamma men kan hålla ett hyfsat tempo i 60 min, men visst kan jag kontakta 2st snabba sbk förare som kan bomba in snabba varvtider, jag kör 20 min pass och vi vinner.
Fan va duktig jag va :rolleyes: , tanken med ERF och (the F word) :hihi känns inte lika aktuellt.
Ungefär som att idrottslaget IFK lånar ut sina målskyttar till Bottenlaget GIF så dom kan överleva, är det ok :va .

Ja man kan moralisera i evighet, vad är rätt och fel.Jag har ivf haft jävligt kul oavsett och hoppas jag kan fortsätta att ha det.

My20C

Tror du missade poängen .

Frågan många ställer sig är om man ska tillåta samma förare som deltar i NEC även delta i REC.Visst kul som fan att bli omkörd av Mårtensson på yttern , men jag betalar inte 10000:- för att uppleva det.

Jag vill tävla mot dom som är jämlika mot mig, dvs folk som är långsamma men kan hålla ett hyfsat tempo i 60 min, men visst kan jag kontakta 2st snabba sbk förare som kan bomba in snabba varvtider, jag kör 20 min pass och vi vinner.
Fan va duktig jag va :rolleyes: , tanken med ERF och (the F word) :hihi känns inte lika aktuellt.
Ungefär som att idrottslaget IFK lånar ut sina målskyttar till Bottenlaget GIF så dom kan överleva, är det ok :va .

Ja man kan moralisera i evighet, vad är rätt och fel.Jag har ivf haft jävligt kul oavsett och hoppas jag kan fortsätta att ha det.

My20C
Huvudet på spiken!
Mitt problem är inte heller att jag kör med snabba förare, det är inga problem alls. Jag vet min kapacitet och har inga problem att bli omkörd. Problemet uppstår när de lite snabbare förarna i sin iver att vinna REC mot polarna som också tävlade i NEC tar chansen att ta sig om mig med både min och deras säkerhet som insats. Om dom dammar av, fine, men jag vill inte ha kåpkontakt på grund av att jag kör i "rätt" serie och dom i "fel".

Huvudet på spiken!
Mitt problem är inte heller att jag kör med snabba förare, det är inga problem alls. Jag vet min kapacitet och har inga problem att bli omkörd. Problemet uppstår när de lite snabbare förarna i sin iver att vinna REC mot polarna som också tävlade i NEC tar chansen att ta sig om mig med både min och deras säkerhet som insats. Om dom dammar av, fine, men jag vill inte ha kåpkontakt på grund av att jag kör i "rätt" serie och dom i "fel".

Brukar inte vara problem med förare som har erfarenhet från ERF. Dom vet att dom ska hålla sig på hjulen i 6 timmar för att ta poäng. Problem uppstår mer ofta med sprintförare som bara gör enstaka inhopp för dom fattar inte att man inte måste vinna racet i just den här kurvan, men man kan vänta på bättre läge. Man har ju tid till det till skillnad från normala sprint-race. Det är detta som tillfälliga förare inte fattar och därför oftare orsakar tillbud. Ju flera race dom kört desto färre tillbud blir det. Alltså kan fantomförarnas enstaka inhopp skapa problem ibland.

På Karlskoga förarmöte sa man att det var de förare som kom bakifrån som hade ansvaret att inte knuffas. Om det sågs så skulle det bli stop-and-go straff. Jag såg ett topp-team knuffa två andra hojar i utgången på rakan, men dom fick inget straff. Om det delades ut ett par straff unde en tävling så skulle det nog ha en verkan på den nästa tävling.

Å andra sidan fanns också enstaka nybörjare som inte kunde hålla sina spår och därför var det en gissningslek för dom som skulle köra om hur det skulle göras med minsta risk. Det är ju heller inte bra.

Historiskt brukar snabba och långsammare förare samsas bra i ERF. Vet inte varför det upplevs mera hetsigt i år. Kanske mera poänghysteri, kanske något annat...

/Kris

Brukar inte vara problem med förare som har erfarenhet från ERF. Dom vet att dom ska hålla sig på hjulen i 6 timmar för att ta poäng. Problem uppstår mer ofta med sprintförare som bara gör enstaka inhopp för dom fattar inte att man inte måste vinna racet i just den här kurvan, men man kan vänta på bättre läge. Man har ju tid till det till skillnad från normala sprint-race. Det är detta som tillfälliga förare inte fattar och därför oftare orsakar tillbud. Ju flera race dom kört desto färre tillbud blir det. Alltså kan fantomförarnas enstaka inhopp skapa problem ibland.

/Kris

Detta är också huvet på spiken! Problemet är inte att förare från NEC gör inhopp, problemet är att sprintraceförare inte vet hur man kör på ett ERF. Även i vårt team i NEC har vi incidenter med fula omkörningar, men lösningen på det problemet är inte att stoppa SBK-förare från att köra utan att använda det befintliga regelverket för att bestraffa dom i racet.

Historiskt brukar snabba och långsammare förare samsas bra i ERF. Vet inte varför det upplevs mera hetsigt i år. Kanske mera poänghysteri, kanske något annat...

/Kris
Är det verkligen "tuffare" körning nu än tidigare år? De gånger jag har kört tycker jag att det gick mycket snyggt och sansat till - väldigt lite problem med fulomkörningar etc.

Eller är det snarare en attitydförändring hos REC:arna, alltså att de är känsligare i år än tidigare?

Eller är det snarare en attitydförändring hos REC:arna, alltså att de är känsligare i år än tidigare?

jag tror att rec har lockat fler förare som igentligen skulle ha lagt lite pengar på träning iställe för tävling 1,32 runt karlskoga anser jag nästan farligt långsamt

jag tror att rec har lockat fler förare som igentligen skulle ha lagt lite pengar på träning iställe för tävling 1,32 runt karlskoga anser jag nästan farligt långsamt
Hehe, tack för det. Jag anade, men vågade inte ställa frågan på det viset :D

Det gör inget vi är vana vid att du är långsam :pannkyss

Fast det var väl inte den långsammaste ni klockade under helgen? :)
/Killen som körde Yamaha r6 med kanske fulaste tanken i mannaminne. Men det är samma till knutstorp.!!

Är det verkligen "tuffare" körning nu än tidigare år? De gånger jag har kört tycker jag att det gick mycket snyggt och sansat till - väldigt lite problem med fulomkörningar etc.

Självklart är det bara gnäll från några n00bs som inte ens ska försöka sig på det här med RR. :rolleyes:

Back