Filter

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Man läser ju oändliga diskussioner om oljor och vad man får för pengarna. Hur är det med filtren? Är ett no-name för 69:- lika bra som ett FRAM för 109:-? Det känns ju lite som om filtret är en vital del till skillnad från en del annat och därför är man tveksam till att köpa något billigt skräp för att spara några tior eller görs dom alla i samma fabrik?

Några till och kanske snabbare än Youtube .....

Använder själv HIFLOW HF138 till GSX1300R.
138 är modellbeteckning som passar till diverse Suzuki och jag tror diverse Aprilia
Det är inte samma oljefiltermodell till alla hojar, gissar tex gängor skiljer sig åt.
Så köp rätt modell.
Handlar själv på Addemoto.

Den viktigaste egenskapen hos ett oljefilter idag som jag ser det är att det har en fungerande överströmningsventil som öppnar INNAN oljetryckfallet i filtret blir så stort att filtret riskerar tryckas ihop. #
För trycks filtret ihop minskar oljeflödet kraftigt och på t.ex. KTM 1290 som levererades i början med KTM oljefilter utan överströmningsventil innebar det att motorerna skar i brist på olja. Ej Garantifel.

# Störst risk med kall olja. Det är alltså en god ide att låta motorn bli varm på tomgång.
Innan man rullar iväg. Vilket också står i Suzukis instruktion.
I Racing sammanhang har det på grund av risken för ihoptryckt oljefilter funnits hojar som körts utan oljefilter i racing för att inte riskera att oljefiltret tryck ihop och motorn skär.

Last edited:
# Störst risk med kall olja. Det är alltså en god ide att låta motorn bli varm på tomgång.
Innan man rullar iväg. Vilket också står i Suzukis instruktion.
I Racing sammanhang har det på grund av risken för ihoptryckt oljefilter funnits hojar som körts utan oljefilter i racing för att inte riskera att oljefiltret tryck ihop och motorn skär.
Det är ju också sämst för olja och motor att varmköra på tomgång eftersom du har uselt oljetryck och därmed smörjning av motorn då, under betydligt längre tid än om du kör försiktigt tills motorn är varm.

Att man hoppar över filter i racing är inte för att man är rädd för att motorn ska skära, utan för att man dels vill kapa vikt och dels vinna en kvarts hästkraft för att oljepumpen inte behöver jobba mot filtret.

Okej, brukar köra med OEM när jag byter olja. Undrade mest om det finns en risk att filtret är så kasst att det inte fyller sin funktion om man köper för billigt. Man har ju hört skräckhistorier om kinaprodukter. Nättagg till PC:n som visar sig innehålla ballast i form av betong och liknande.

Okej, brukar köra med OEM när jag byter olja. Undrade mest om det finns en risk att filtret är så kasst att det inte fyller sin funktion om man köper för billigt. Man har ju hört skräckhistorier om kinaprodukter. Nättagg till PC:n som visar sig innehålla ballast i form av betong och liknande.
Naturligtvis är det så. Är det för billigt drar man öronen åt sig och avstår.
Gissar därför att den mesta skiten säljs som snygga kopior av original kvalitetsprodukter.
Jag hoppas att jag köper original HIFLO, ej kopia.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti