Filrättigheter och ägandeskap i Windows 7

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ny dator med windows 7.
Jag är ende användaren.
Jag har administratörskonto.

Försöker rensa en gammal systemdisk för att använda som portabel hårddisk. En massa mappar och "systemfiler" kan jag inte läsa eller ta bort utan får felmeddelande typ "You don't have permission to...". Detta trots administratörskonto alltså. Har stängt av allt jag kommer åt i UAC.
Har gjort "take ownership" av hela disken och satt "full control" för alla användare men det gör ingen skillnad.
Idiotiska jävla win7...

Går det på något sätt att stänga av ägandeskap och rättigheter helt och hållet i Win7?

Mina nätsökningar har inte gett önskat resultat.

--------------------------------------------------------------

Finns det nåt bra, gratis windowsprogram för att hantera partitioner? Radering, storleksändring o.s.v.

För att kunna använda Windows 7 fullt ut måste man även ha en Windows XP dator.

Flytta disken till VP datorn och starta en command promt. Kör FDISK och rensa disken du vill ha ren.

Flytta den till Windows 7 datorn och partitionera den och foramattera den.

Ingen aning om man kan köra FAT på Win7 men då skulle du iaf slippa rättigheter.

/ chmod 777

Vill inte formatera om disken då jag har backupdata på den.

Vill bara avskaffa allt ägandeskap och alla rättigheter!
Oj vad kommu det där lät...

Ladda ner och bränn nån Linuxdist som går att köra från DVD eller USB utan installation? Sen kan du bara mounta disken ifråga i Linux och rensa efter behag.

För att kunna använda Windows 7 fullt ut måste man även ha en Windows XP dator.
Det var det dummaste jag hört på länge, faktiskt.
Och partitioneringskommandot i Windows 7 heter diskpart vilket du kan köra från installationsskivan DireCkt.

Last edited:
Ja du vet, en sockendäringa plastskiva som man installerar Windows 7 med.
Fast har ni en OEM:ad version så brukar sådana inte följa med längre. Men då hämtar man bara hem demoversionen från MS om man bara vill komma åt de funktionerna.

Det var det dummaste jag hört på länge, faktiskt.
Och partitioneringskommandot i Windows 7 heter diskpart vilket du kan köra från installationsskivan DireCkt.

Jasså du. Jobbar med programutveckling och jobbar på Windows 7 och allt blir mycket enklare om man har en XP vid sidan om.

Det enda XP är bra för är väl isf Hirens Boot CD med Mini-XP men med Windows 7 PE på en USB-sticka så behövs inte ens XP längre för att mecka off-line med en trasig installation.

Dags att lära om mao.
XP är dött.

Söka efter en server som inte är i samma domän XP = 10 sekunder, W7 ..........

Mappa en nätverksenhet som inte ligger i samma domän XP 1 s W7 = kopiera mappningen från XP till W7 :tummenupp

Kontrollera en fils egenskaper XP ser man allt W7 ser man bara några få egenskaper

Full access till filer när man är inloggad som admin XP = yes W7 = icke sa nicke.

Leta efter en fil på hårddisken XP =10-20s W7 =.................. eller hittar inget trots att den finns

Jag har inga problem med W7 och jobbar i det 90% av tiden men det finns klara missar man gjort när man portat det från XP:). Det är ju i princip XP med script överrock, en massa bra saker borttagna och en skog av säkerhets grejer. OK DirectX11 men det hade dom enkelt kunnat fixa till XP om dom velat.

Mega buggen att man kan deleta en hel folder när man tror att man deletar en fil beroende på hur man klickat på fil resp folder. Kul om man gör det på en server , finns ingen papperskorg då. Backup ofta är en nödvändighet.

Till IS: om du inte vill formatera om disken kan du självklart bara ta bort dom filer du inte vill ha där, sitter den i en XP slipper du det mesta av user filsäkerheten.

Du ska inte söka efter en server. Du skriver UNC-pathen direkt i Run.
(NetBIOS over TCP/IP skitar ändå bara ner nätet och Computer Browser har aldrig någonsin fungerat som den ska från första versionen.)

Vill du snabba upp nätverksmappningen, kör NET USE.

Få full access i Win 7, kör cmd som SYSTEM mha. psexec -s (ok måste hämtas från MS först)

Leta filer, se till att indexeringen är up-to-date och tar med sådant du vill kunna hitta.

Återställ en raderad katalog, använd Previous Versions på servern så att användarna kan återställa on-the-fly.

Du verkar ha missat en del grejer med Win 7.

Last edited:
Om du har admin-rättigheter på burken kan du göra precis vad som helst med datorns filrättigheter mha ICACLS
Intressant. Vad är det?
Till IS: om du inte vill formatera om disken kan du självklart bara ta bort dom filer du inte vill ha där, sitter den i en XP slipper du det mesta av user filsäkerheten.
Jo såklart, men jag antar det blir problem om jag tar med mej disken runt och vill kunna använda den i en annan Win7-dator?

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...