Filosofi tråd....

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
ja kan vi inte få en egen filosofi tråd där man kan fundera över saker och ting??

så slipper jag skriva en massa word dokument som jag sen raderar...Här kan ju någon annan ta värde på mina kloka tankar om allt och inget....

förövrigt är jobbet en bra plats att filosofera på....och bussen..... och framför datorn...och när man kör hoj, (bara när man "slökör" då förstås......
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
hur kommer det sig att alla problem kommer samtidigt...... eller gör dom inte det kanske? kanske är för att om man alltid hade lite problem skulle det inte vara så kul......... fast om man hade problem lite då och då och inte alla på en gång, så skulle man ju lättare kunna hantera saker, eller? :va


uch nu tänker jag så det knakar igen... :brinnerup
 

Ol@

VHD Racing
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Med 4 tjejer
Hoj
R1 -02 Banhoj
Låter vetigt med en Filosofi tråd. :pannkyss

Där kan det mycket intressant läsning. :Bugar :gnissla
 

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
Inställning..

Miss_Orchidee skrev:
hur kommer det sig att alla problem kommer samtidigt...... eller gör dom inte det kanske? kanske är för att om man alltid hade lite problem skulle det inte vara så kul......... fast om man hade problem lite då och då och inte alla på en gång, så skulle man ju lättare kunna hantera saker, eller? :va


uch nu tänker jag så det knakar igen... :brinnerup

Kul idé med en filosofisk aspekt mitt i bland alllt hojsnack..

Jag tror inte att alla problem kommer samtidigt.. det bara känns så.. tror mer det har med livsinställning, humör och annat att göra.. för problem finns det hela tiden.. dock är det bara vissa som upplevs negativa och energikrävande.. och skulle man lyckas få till en inställning där man kunde leva efter att man inte kan påverka nåt som hänt utan bara hur man hanterar det som hänt så blir allt mkt lättare.. och lyckas man vidare att få till att man ser till det positiva och försöker lära av det så kan det mesta bli mindre tufft att uppleva.
Vissa människor ser sig själva som offer för omständigheter, och låter därmed livet styra dem i ställer för att i möjligaste mån styra livet (vilket aldrig går fullt ut, men en bit på väg är möjligt..) En sådan livssyn tyder mest på en ovilja att själv ta ansvar för sin situation och sitt liv.. För skall man styra sitt eget liv så gäller det att känna/veta vad man mår bra av och sedan konstant göra medvetna val för att hålla sig själv, sitt liv osv.. i ett må bra läge.. och lyckas man förankra det hos sig själv så borde man ha alla förutsättningar för att inte ha mer problem än vad man mår bra av..

Fast samtidigt skall man komma i håg att Erfarenhet=summan av ens misstag! Så bättre att göra fel, lära och gå vidare än att inte våga göra alls..

// Dr GSX :3freak Phil
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tjejer tänker för mycket.
Nja, analyserar för mycket är nog rättare att säga.
Låt det hända bara!
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Gustav1 skrev:
Tjejer tänker för mycket.
Nja, analyserar för mycket är nog rättare att säga.
Låt det hända bara!

va analyserea...inte då........

jag brukar låta saker hända, men när det aldrig händer något så skiter jag i att vänta......
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Gustav1 skrev:

Nu sabbar ni ju min filosofiska tråd....... hum......... undrar om det eventuellt är så att killar har en dragning till att sabba sådanna filosofiska saker, eller om det bara är ödet? vad är ödet?
 

apbot

ECC Crü
Gick med
13 Aug 2004
Ort
11XXX
Hoj
säxsäxsti
Etymologi: Öde som substantiv med betydelsen av vad som är förutbestämt, skickelse, är ett rent svenskt ord som bildats av det fornsvenska adjektivet, ødhin (beskärd, eller av ödet bestämd). Ordet finns bl.a. i Erikskrönikan från 1470-talet där det heter att: "hertoganom war ther ødhit at wynna" (vinna). Neutralformen ødhit (numera ödet) har uppfattats som bestämd form av ett neutralt substantiv ødhe.

Öde som adjektiv, var i början liktydigt med obebyggd, (att ligga öde, lägga öde). Den fornsvenska formen var ødhe, den isländska eydhi, tyska öde (obebyggd, men även trist eller tråkig) gotiskans audhida (öken) och finska autio (tom plats).

svar på din fråga ? :tungan
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
apbot skrev:
Etymologi: Öde som substantiv med betydelsen av vad som är förutbestämt, skickelse, är ett rent svenskt ord som bildats av det fornsvenska adjektivet, ødhin (beskärd, eller av ödet bestämd). Ordet finns bl.a. i Erikskrönikan från 1470-talet där det heter att: "hertoganom war ther ødhit at wynna" (vinna). Neutralformen ødhit (numera ödet) har uppfattats som bestämd form av ett neutralt substantiv ødhe.

Öde som adjektiv, var i början liktydigt med obebyggd, (att ligga öde, lägga öde). Den fornsvenska formen var ødhe, den isländska eydhi, tyska öde (obebyggd, men även trist eller tråkig) gotiskans audhida (öken) och finska autio (tom plats).

svar på din fråga ? :tungan

det där va inte filosofi....glädje dödare....
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
:..::..:::::
En jävla Bitchtråd!?!
:..:::..::::

Trodde väl att det var lite väl enformigt med sporthoj.com sloganen "Här snackas det Sporthoj"... fy fan.. snart snackas det blöjbyten, smink o menstrautionsvårigheter! :huvet
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
1. Ödet som makt
Öde eller ödet (substantiv) symboliseras av en tänkt bakomliggande makt som på ett opåverkbart sätt styr alla händelseförlopp i världen. Denna makt ansågs förr t.ex. i antiken som t.ex. grekisk mytologi eller fornnordisk mytologi styras av de rådande gudarna eller särskilda ödesgudinnor?. Även vissa religioner i dag anses ödet vara bestämt av en högre makt.
Ödet kan även liknas vid en viss förutbestämd följd av händelser som någon eller något oundvikligen kommer att uppleva eller utsättas för. I det moderna samhället tror man mera på slumpen.

Här har uppkommit uttryck som ödestiger?, ödesdrama?, ödestro? eller talesätt som:


han undkom genom en ödets nyck
genom ödets ironi
hans öde stod skrivet i stjärnorna

1. Vad är filosofi?
Filosofi är läran om tänkandet. Den som ägnar sig åt filosofi kallas filosof.

Filosofi = kärlek till vishet (kunnande, kunskap).

Det finns två perspektiv på filosofi:

Livsåskådning (Det som ibland kallas livsfilosofi, "hemmafilosofi".)
Aktivitet (Denna del är den som betonas inom [analytisk filosofi]?, det man kan studera och lära akademiskt).

--------------------------------------------------------------------------------

Mer än något annat är den goda filosofin ägnad åt att undersöka de begrepp och omdömen, som vi med tanklös självklarhet lutar oss mot under synbarligen obetydliga dagar och stunder, då vi samlar ihop de händelser och intryck som till sist ska adderas till ett människoliv. Bakom alla dessa banala handlingar, påståenden och attityder döljer sig ett invecklat nät av mer eller mindre medvetna antaganden om vad universum består av, hur det är indelat, och vad i hela världen det är som får allt att snurra. (...) Varje gång någon tar ett steg tillbaka och på håll studerar den väv av begrepp och trosföreställningar som vi filtrerar erfarenheten genom, så bedrivs det filosofi.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
SISU skrev:
:..::..:::::
En jävla Bitchtråd!?!
:..:::..::::

Trodde väl att det var lite väl enformigt med sporthoj.com sloganen "Här snackas det Sporthoj"... fy fan.. snart snackas det blöjbyten, smink o menstrautionsvårigheter! :huvet

vi pratar faktiskt SEX med...
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag tänker öppna mitt anförande med att konstatera att de flesta pojkar inte blir män förrän dom fyllt 30! Det är verkligen beklämmande hur kortsynta grabbar kan vara. En filosofisk tråd här mitt ibland allt hojsnack det är precis vad vi behöver för att kunna överleva vintern i väntan på solens återkomst.
Miss_Orchidee; problem, eller rättare sagt det som vi definierar som problem är eg. bara potentiella möjligheter där vi har valt fel väg. Vi ställs hela tiden inför en massa val som avgör vår närmast kommande framtid. För att exemplifiera lite, jag själv har just valt att engagera mig i denna eminenta tråd trots att jag redan nu kan ana att det kommer bli många heta inlägg bara pga av mitt inledande påstående. Detta val kan komma att innebära två saker; antingen så får jag en rad påhopp och mothugg vilket skulle kunna definieras som ett problem för mig, eller oxå så kommer jag att få en massa beröm för mitt otroligt mogna och genuina intresse för dennatråd som du har startat. Utan att utveckla senariot vidare så tror jag att du förstår vad jag menar!? Alltså pga. mitt val att göra ett inlägg i tråden så kan jag antingen möta mot- eller medgång. För att gå vidare i resonemanget så vill jag påstå att varför som problem ofta dyker upp klumpvis beror på att när man möter första motgången så stannar man ofta upp och fokuserar på problemet och kanske tidigare misstag av samma typ och det gör att man gör fler felaktiga val som resulterar i fler problem osv. Tricket är att istället fokusera på och bestämma sig för hur man vill att sin närmsta framtid ska se ut och då kommer man att automatiskt att ha lättare att ta rätt beslut när man står i ett vägskäl och därmed få en positiv utveckling. Jag nöjer mig med det här som svar på din fråga. Fattar du?
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
det får mig att verkligen fundera. vad eller vem är en filosofitråd? och varför...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top