Nu är det ju inte riktigt så att det på något sätt skulle vara OK för polisen att bete sig hur som helst.
Det är självklart att polisen inledde en undersökning. Det här fick väldigt stort genomslag i media och det enda rätta då är att undersöka vad som hänt för att ha så mycket fakta som möjligt för att avgöra om något fel faktiskt begåtts och för att ha en möjlighet att bemöta kritik.
Jag anser att polisen ska kunna göra ingripanden mot rövhål som springer i tunnelbanan och plockar saker ur folks fickor eller rånar folk. Eller ägnar sig åt andra typer av brott. Och jag anser att dom ska kunna göra det utan att det ska komma någon gnällig journalist och tycka synd om rövhålen och börja käfta och försvåra arbetet.
Det är en sak att som journalist iakkta något, dokumentera det, reflektera kring det och rapportera om det och det är en helt annan att lägga sig i polisens arbete på plats, käfta med poliser under deras tjänsteutövning och allmänt försvåra deras arbete. Journalisten betedde sig som ett rövhål och gjorde fel.
Jag säger inte att polisen betedde sig exemplariskt i sitt hanterande av situationen men av dom personerna så var utan tvekan journalisten värst.
Polisen har inte så lite att göra att dom springer runt i tunnelbanan och djävlas med folk på måfå för att få tiden att gå. Gör som ett ingripande så finns det en anledning till det och då är det bara dumt av journalisten att ge sig in i det och börja käfta.
Ni pratar mycket om att han lägger sig i och käftar. Om det är så att det inte var motiverat var det självklart fel och om det inte bara är så att att han gick förbi och tog bilder så är det fel. MEN jag tycker det är viktigt att påpeka att det i sig inte är fel att lägga sig i vad polisen gör i deras arbete. Om polisen gör ett ingripande som måhända är felaktigt tycker jag att det är allas plikt att lägga sig i. Jag kan medge att polisen inte skall _behöva_ rättfärdiga alla sina ingripanden men i vissa fall kan jag anse att det är deras plikt.
Som jag sagt tidigare, har råkat ut för väktare som missbrukat sin makt och skulle inte bli förvånad om det finns poliser som gör det samma även om jag tror och hoppas att det är fruktansvärt sällsynta. Därav för att skydda sig själv och andra skall man ALLTID vara skeptisk men ändock aldrig utan respekt mot en person i maktposition.