Filmade lågfartsövningarna + inbromsning

Gustav_H

Gurpa
Gick med
27 Apr 2011
Ort
I hus
Hoj
-80 Honda CB 650
Tjena!

Passade på att filma kvällsfördrivet,
lågfart med koner på ca 4 m, lite acc och inbromsning.
Hojen vill lyfta vid ca 7000 varv så växlar strax innan, vågar inte "släppa loss" den riktigt än, har trots allt bra respekt för både hojen och att jag är såpass färsk, detta är fjärde kvällen jag kör runt utanför lagret.

Kommentera gärna vad ni tycker! [YOUTUBE-ID]GdUlrIKRJ7w[/YOUTUBE-ID]
 
Hehe ja klippt var det inte, kom bara på att ställa upp kameran så körde jag lite. Men tack!
Kör väl lite för fort åt ena hållet, är glad att jag inte gjorde bort mig och satte ner foten andra vändan, fick kompensera med lite gas i vändningen som ni hör - det höll foten kvar uppe :)
 
Ser att när du rundar sista flaskan, så tar du inte ut svängen tillräckligt och det resulterar att svängen blir förskjuten. Vad jag menar med det är att försök att ta ut svängen mer redan när du kör till höger innan sista flaskan och skall runda den, dvs börja att ta ut svängen lite redan när du skall runda näst sista flaskan. Nu när du kör ser det ut som om du kör som ett spegelvänt P när du skall runda sista flaskan. Hänger du med?:)
Det kommer du ha nytta av sen också när du skall köra övningen som ersatte den sk "garagevändningen". Glöm inte heller att titta in i "svängen" när du skall vända tillbaka, så att du har koll direkt vad flaskan befinner sig. Gör du det så har du redan planerat mentalt hur du skall svänga in mot flaskan igen:)
 
vad har du för supermotor till din cb från 1980 som vill lyfta redan vid 7000 varv?!?! jag vill ha!
 
Bra att du tränar, moget! Ser stabilt ut :tummenupp
Men att din Honda cb650 från 80 vill "lyfta" vid 7000 varv låter väl sådär...
har du turbo på den?
 
Ser att när du rundar sista flaskan, så tar du inte ut svängen tillräckligt och det resulterar att svängen blir förskjuten. Vad jag menar med det är att försök att ta ut svängen mer redan när du kör till höger innan sista flaskan och skall runda den, dvs börja att ta ut svängen lite redan när du skall runda näst sista flaskan. Nu när du kör ser det ut som om du kör som ett spegelvänt P när du skall runda sista flaskan. Hänger du med?:)
Det kommer du ha nytta av sen också när du skall köra övningen som ersatte den sk "garagevändningen". Glöm inte heller att titta in i "svängen" när du skall vända tillbaka, så att du har koll direkt vad flaskan befinner sig. Gör du det så har du redan planerat mentalt hur du skall svänga in mot flaskan igen:)

Ahh, jag är med. Jepp, märkte det när jag vände, så tänkte jag "fasen nu är ju kameran igång!", jag tänkte väl försöka ta den så snävt som möjligt och så blev det lite "P" av det som du säger. :) Schyssta tips, ska traggla tills det sitter utan tvekan. Ska nog flytta ihop konerna lite med, bättre att öva tajt än mina nu stegade 4 m, vändningen blir ju i stort densamma ändå.

Har märkt att om man "knycker ner" den lite innan första konen i högre hastighet och kör slalom så får man en go sving, annars blir det mycket svårare.

vad har du för supermotor till din cb från 1980 som vill lyfta redan vid 7000 varv?!?! jag vill ha!

Haha, jag bytte stift och justerade tändningen i helgen, gick på 2 helt plötsligt så jag rev hela tändsystemet för säkerhets skull. Då var den SLÖ!

Jo men fick lite respekt en stund innan klippet togs och jag ställde på lite mer och längre på ettan, då lättade framhjulet några cm, scary shit!
 
Last edited:
Passa på o ta pilotlicensen när du ändå har takeoff på schemat.
Men det ser bra ut annars i konbanan:)
 
Vad är det förresten för "ny" övning istället för garagevändningen? Måste jag ju sätta upp mina fina vattenflaskor till. Och högfarten, är det 10m mellan konerna som gäller och slalom i 50 km/h? Åttor kör jag en del, men märker att man tappar lite mellan tillfällena innan man är avslappnad vid nästan fullt till fullt utslag. Har inte riktigt yta till att köra högfarten där nere tyvärr, är grus längre bort också. Fler bra övningar?
 
Jo men fick lite respekt en stund innan klippet togs och jag ställde på lite mer och längre på ettan, då lättade framhjulet några cm, scary shit!

Säker på att det inte bara var gaffeln som fjädrade ut lite?:tungan
Skojar ba lite... snygg övning! Vändningen runt sista konan var nog det jag fick tragla mest med inför uppkörningen.
 
Vad är det förresten för "ny" övning istället för garagevändningen? Måste jag ju sätta upp mina fina vattenflaskor till. Och högfarten, är det 10m mellan konerna som gäller och slalom i 50 km/h? Åttor kör jag en del, men märker att man tappar lite mellan tillfällena innan man är avslappnad vid nästan fullt till fullt utslag. Har inte riktigt yta till att köra högfarten där nere tyvärr, är grus längre bort också. Fler bra övningar?

Här är bild på högfartsbanan, med mått å allt.
vv_5.jpg

Lågfarten ser bra ut men precis som sagt tidigare ta ut sista svängen, men kom ihåg att du inte får gå längre bort än 4 meter i både djup och bredd från sista konan.

Körde lågfarten igår bara för skojs skull eftersom jag redan har lappen, men upptäcker att näe, det går inte utan träning.:)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top