Filmade buskörning - Åkte fast

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Saxade följande från vk.se:

Lade ut buskörningsfilm på internet • Åkte fast
Ett par unga män i Österbotten i Finland buskörde i över 200 kilometer i timmen och filmade samtidigt sin framfart. Filmerna lades ut på internet och när polisen fick se bildbeviset var det inte svårt att identifiera männen, uppger den finska lokalradion.

Männen har nu fällts för brotten som förevigades på film. (vk.se)

Vet nån om liknande fall funnits i Sverige?

Vet inte om det hänt i Sverige.
Men det verkar inte särskilt smart att visa ansiktet på de som kör. :rolleyes:
Har ett videoklipp där en hjälte i Japan kör i runt 300 på en motorväg för att sedan sitta och göra tummen upp framför kameran. Åkte dit rätt skapligt på det...

Inte alltför ovanligt att man får se ansiktet på de som kör.

Svenska polisen kanske inte har några resurser att utreda ändå.

Jag vet att det var ett par grabbar i Östergötland som fick problem med försäkringsbolagen efter ha lagt ut lite filmer på sin sida.

Det är inte så att Finland och Japan har andra regler vad gäller trafikbrott?

I Sverige så måste ju polisen bevisa att det är rätt person som har kört vid tillfället för att kunna fälla nån.
Jag vet att tex i Australien så om man begår en hastighetsöverträdelse och fångas på bild vid ett kameraskåp så åker ägaren av bilen dit om han ej kan bevisa vem som kör bil/motorcykel vid det aktuella tillfället!

Jag tror att Japanen åkte bara dit på att det syntes att det var en Ferrari av en viss modell och i det område som filmen spelades in fanns bara en..
Verkar tydligen inte vara krav på att de kan bevisa att det var just den föraren.

//Anders.

MT skrev:
Jag vet att det var ett par grabbar i Östergötland som fick problem med försäkringsbolagen efter ha lagt ut lite filmer på sin sida.
Mmm, men de hade både namn o foto på hemsidan där filmerna låg.. O det stämmer att det fick problem med att försäkra hojarna.. Brinnutmc kallade de sig... Vet inte vad som finns kvar av de idag!? Tror inte så många av dom kör fortfarande?!?

Ingen fara i svedala, man måste bli tagen på bar gärning, filmerna kan ju vara manipulerade i dator.

(Annars ligger jag risigt till) :slicka

GSXR1100R skrev:
Ingen fara i svedala, man måste bli tagen på bar gärning, filmerna kan ju vara manipulerade i dator.

du kan ju skylla på att det är "fulklippt" :fakta

vi får väll se om det blir nån fler gätewaj i tokholm...

för att inte tala om spökköraren :notme

MT skrev:

Jag vet att tex i Australien så om man begår en hastighetsöverträdelse och fångas på bild vid ett kameraskåp så åker ägaren av bilen dit om han ej kan bevisa vem som kör bil/motorcykel vid det aktuella tillfället!

Som Bingo skrev i en annan tråd på OT att det är väl inte ägaren till kniven som ska dömas för mord utan den som höll i kniven :hej

UnderDOG skrev:
Jag tror att Japanen åkte bara dit på att det syntes att det var en Ferrari av en viss modell och i det område som filmen spelades in fanns bara en..
Verkar tydligen inte vara krav på att de kan bevisa att det var just den föraren.

//Anders.

Var det inte så att japanen visade tummen upp framför bilen innan han satte sig och körde, utan att stänga av kameran emellan. Sen har jag också för mig att det var i england han körde!! Eller har jag fel??

GSXR1100R skrev:

Ja man kan HOPPAS att det är så! :jisses
Annars lär ni ju inte se mig på vägarna nästa säsong ;)

Jag känner pappan till en av grabbarna och det var inte meningen att filmen skulle hamna på nätet. Dom hade filmat sig själva utanför där dom bor och sedan själva åkningen.
Utan deras vetskap tog en " kompis" filmen och la ut den, därifrån var det sedan inte långt till stora rubriker i finska kvällstidningarna och påhälsning av Haffa.

alakhai skrev:
Mmm, men de hade både namn o foto på hemsidan där filmerna låg.. O det stämmer att det fick problem med att försäkra hojarna.. Brinnutmc kallade de sig... Vet inte vad som finns kvar av de idag!? Tror inte så många av dom kör fortfarande?!?

I ödeshög höll dom till...

Var väl några tunnelbaneklottrare i Sthlm som åkte fast för nåt år sen när polisen kom över deras film de spelat in? Borde väl vara samma med detta om man kan identifiera föraren?

Akesson skrev:
Var det inte så att japanen visade tummen upp framför bilen innan han satte sig och körde, utan att stänga av kameran emellan. Sen har jag också för mig att det var i england han körde!! Eller har jag fel??

Japanen spelade in en hel film med sin körning. Som han sen sålde. Han åkte dit för 324 km/h i timmen. Stod i Guiness rekordbok ett tag. (Vet ej om han har fortkörningsrekordet längre)

Basse skrev:
Var väl några tunnelbaneklottrare i Sthlm som åkte fast för nåt år sen när polisen kom över deras film de spelat in? Borde väl vara samma med detta om man kan identifiera föraren?

Dom åkte aldrig fast, dom var ju maskerade.

/Zana

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back