Film på NSR500 / Yamaha m1

NilssoN154

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Ekerö
Hoj
ingen just nu
om någon ids å orkar kan dom väl posta några filmer på NSR 500 (big bang) och yamaha m1, eller åteminstone lägga en länk för jag hittar dock inga.

Tack på förhand :)
 
NilssoN154 skrev:
var de inte dom som hade ca 250 hk?
om de nu var dom så är de därför!
dom lär ju ha gått nå grobianiskt..
Inte hade de några 250 hk, i slutet var de uppe vid 200 hk.
De gick nog duktigt bra.
 
Mest effekt hade väl tvåtaktarna året innan blyad bensin förbjöds. Dohan tyckte ju den blev trist som fan för att den tappa så mycket effekt året efter.
 
Don Quixote skrev:
Mest effekt hade väl tvåtaktarna året innan blyad bensin förbjöds. Dohan tyckte ju den blev trist som fan för att den tappa så mycket effekt året efter.
De tappade en del effekt då, 97 var det väl, men det tog de igen sedan och de var starkare 02 när de sista kördes.

Har en halvkass RealPlayer fil av en varmkörning av Shinya Nakanos YZR500 men den går ju inte att lägga till. Hur gör man om den till WAV?
 
Last edited:
NilssoN154 skrev:
var de inte dom som hade ca 250 hk?
om de nu var dom så är de därför!
dom lär ju ha gått nå grobianiskt..
Det finns ju en länk någonstans här på forumet (andra vet säkert var) till ett ombordvarv med Kocinskis Cagiva C594. Den ger en rätt bra uppfattning om hur sjukligt elaka och snabba tvåtaktsfemhundrorna var.
 
Gustav O skrev:
Inte hade de några 250 hk, i slutet var de uppe vid 200 hk.
De gick nog duktigt bra.

Dessutom var de väl i princip utan undantag screamers igen 2002?

MuZ 500 och Honda NSR ska ha varit de starkaste. Runt 200 hk på hjulet.
 
Triggerhappy skrev:
Kan ju tilläga att Doohan åkte screamern, mer svårkontrollerad men gav lite mer toppeffekt !!
Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.

Jösse skrev:
Upp med filmen på YZR500 det är en order !
Det är bara en ljudfil, den är för stor och jag kan inte posta RealPlayer-filer på SH. Annars hade jag gärna gjort det. :tomten
 
Last edited:
Gustav O skrev:
De tappade en del effekt då, 97 var det väl, men det tog de igen sedan och de var starkare 02 när de sista kördes.

Har en halvkass RealPlayer fil av en varmkörning av Shinya Nakanos YZR500 men den går ju inte att lägga till. Hur gör man om den till WAV?

Vill se och höra!!
 
Gustav O skrev:
Först åkte han screamer, sedan Big-bang och sist screamer igen.

Hmm hur är det nu igen?

Visst är Big Bang cylinderparen tändande i tät följd? (Hur tät?)

Och "screamer" eller "two-up" cylinderparen tändande med 180 graders intervall?

Honda NSR pre-1989 ska ha haft cylindrarna tändande jämnt med 90 grader mellan tändpulserna. Vad kallades denna version? Det ska ha varit den mest fasansfulla av dem alla, den som Gardner flög runt som en vante med och som Doohan "actually feared to ride".....

"What HRC had created was probably the most evil race bike ever built. The motor was now massively powerful, making more than 170 bhp, and Honda had made more flawed chassis changes. Now the chassis just wasn't strong enough to handle the horses. And the brakes were useless too.

This was the first NSR I got to ride. I'd paid for my own plane ticket to Suzuka and wished I hadn't. I'd ridden street bikes that handled better than Lawson's NSR and it was so blindingly, terrifyingly fast. First, the thing tried to throw me off in sixth gear in a straight line. Then after HRC mechanics had adjusted the steering damper, the bike wanted to go straight on at the end of the back straight - getting it turned for the fast left was a superhuman effort."

Varför varför varför...byggs inte såna maskiner längre?

Penguin skrev:
Inte mycket, men alltid nåt, onboard från en NSR 500 1993 på Hockenheim:

http://www.uponone.com/videos.php?id=1192


Det där är magi....det känns ända in i rummet hur den kickar när han ger den en handfull....vilka djävulska maskiner 500:orna var...
 
Chris Ash skrev:
Honda NSR pre-1989 ska ha haft cylindrarna tändande jämnt med 90 grader mellan tändpulserna. Vad kallades denna version? Det ska ha varit den mest fasansfulla av dem alla, den som Gardner flög runt som en vante med och som Doohan "actually feared to ride"....
Vad gäller den "brutalaste", så var väl det just 1989 årsmodell av NSR:en, då HRC satsade allt på hög toppeffekt. Sedan gjordes den snällare, och big-bang kom väl 1992.


Chris Ash skrev:
Varför varför varför...byggs inte såna maskiner längre?
Det kallas utveckling. :)
 
Snälla snälla snälla kan någon visa fler klipp? Nackhåret reser sig när jag tänker på 500 2t, kan det vara världens råaste maskiner? Visste inte att de hade olika tändföljder, hur sjukt coolt är inte det?
:yoparty
 
.

Jag vill ha en hoj som gör mig rädd, det spelar ingen roll om jag åker i 90 km/h eller 290 km/h. Det är känslan som styr (det är ju därmed bäst om jag är rädd i 90 km/h). En motorcykel som fungerar som dom här klassikerna gjorde skulle nog få många köpare... Är det ngn som förstår hur jag tänker eller är jag och E.T ensamma i universum?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top