Film: Min körning på sviestad, ge feedback!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej allihopa,

Fick möjligheten att köra trafikövning på Sviestad för några dagar sen. Första gången på banan.

Är novis, kört bana kanske ett 10 tal gånger utspritt på 7-8 år (hoppas kunna öka frekvensen nästa år).

Själva körningen var kul men kände att jag kämpade mycket med torparn. Just på videoklippet hade jag rätt OK spår men åkte alldeles för långsamt in i kurvan. Hade svårigheter då jag växlade ned inför kurvan med lite lutning på hojen och ingen slirkopping. I övrigt fick jag aldrig riktigt ihop ett varv där jag satte alla kurvor.

Ni som är duktiga, vill ni ta er tid och ge mig lite konstruktiv kritik på min körning. Vilka uppenbara fel gör jag? Är medveten om att jag missar en del spår lite här och där!

OBS: jag kör framför (Street triple 675, Bridgestone s23).

 
Last edited:
Jag har flaggat torparn några gånger på rr-träning, och de snabbaste kör som du redan är inne på fortare, bromsar hårdare under mer nerlägg. Inte något jag själv klarar att replikera dock 🙂
Iaf, mitt amatörtips för att få mer schwung i feedbacken är att posta filmen på Facebook, exempelvis i gruppen lms roadracingsektion (om de gillar dylika inpass vet jag inte, men där lär det finnas folk med koll på spårval och bromspunkter).
 
Jag tycker du kör riktigt bra för att vara så länge mellan gångerna.

1. Du utnyttjar inte hela banans bredd vilket är BRA, annars skulle du inte ha marginal för att öka farten.👍
2. Du måste sluta följa efter någon sådär, det hämmar din egen körning när du mer eller mindre omedvetet kör på den andres spår. Du hade kunnat få mer flyt om du kört själv, på flera ställen där du får sakta in i onödan.
3. Det enda stället jag annars reagerade på var i esset efter start o målrakan. Du går flera gånger in lite för tidigt vilket gör att du driver ut i utgången vilket då hämmar när du kan gå på gas. Det syns tydligast på näst sista varvet när killen framför ökar ganska många metrar eftersom du måste vänta med att vrida på.
4. Långsamma kurvor vinner man inte så mycket tid i, alla åtgärder ger procentuellt väldigt lite effekt, de är de snabba kurvorna man tjänar in tiden så fokusera mer på dem.

Förutom det är det bara att öva, öva, öva och öva lite till. Högre fart in i böjarna med hjälp av traibrake, sen svängpunkt och mjukt men tidigt gaspådrag. Oftast handlar det bara om att använda blicken konstruktivt :)

Keep up the good work!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top