Film - Kinnekulle, utbildningsdag 3 juli

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Fick förmånen att medverka på Kinnekulle när SMC Väst hade utbildnings och träningsdag. (inför SMC kursen 4 juli)
Min första gång på banan och bortsett från första passet, då jag inte alls gillade banan, kom fel överallt hela tiden, så flöt de andra passen på bra och banan var riktigt rolig och tekniskt utmanande.

[YOUTUBE-ID]lg4_I43ebS8[/YOUTUBE-ID]

film 2, redigerat bort frivarven som blir lite enformiga. Ezzo och Åke som skjutsar detta passet tror jag.

[YOUTUBE-ID]iZPpdZ1eTJA[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Vanlig hojåkare......

Åkte med CB1100R klubben, vi var 10st och hade en givande utbildningsdag där på lördagen. SMC sporthojskurs steg 2, gul grupp. De flesta i klubben hade averkat steg 1 förra året på Falkenbergsbana.

Alldrig varit på Kinnekulle innan, trevlig bekantskap, alldrig lutat hoj så mycket! Nu är fegranden borta... jippie. Det är en hel del att träna på, vissa bitar funka inget vidare som lite för stort skinnhäng i rompen, sidoförflyttning utan att störa hojens balans. Gammelhojen får väl få sig en liten fjädringskomponentkontroll ??? Får bli tajtare skinnställ nästa gång. Saknaden utav skuggplatser när solen pressade på gjorde, sög musten ur kroppen. I tackt med att passen averkades, termometern visade högre siffror, farten ökade så blev omkörningarna lite sämre, lite bassning i hela gruppen. Säkerheten är ju i prioritet. Det va ju MC-kurs inte RACE!:va

Ett tack till alla ifrån SMC som gör detta möjligt, Förstår om ni behöver några dagar ledigt efter ett par dagar på bana med en massa bångstyriga elever. Peder Norinder var vår Huvudinstruktör, han gör detta bra och har ett härligt team bakom sig.:tummenupp

Bifogat

• IMG_4766 sh.jpg
    IMG_4766 sh.jpg
    184.9 KB · Visningar: 73
Ser härligt ut!
Saknar att köra på Kinnekulle nu, personligen en av mina favvo banor !
Teknisk och en härligt snabb vänster under bron som får nackhåren att resa sig :banana

Ser härligt ut!
Saknar att köra på Kinnekulle nu, personligen en av mina favvo banor !
Teknisk och en härligt snabb vänster under bron som får nackhåren att resa sig :banana

Mina nackhår reste sig när den blåa kör och dansar på vita linjen efter bron direkt i början på filmen =) Omkörning i sig på yttern var dock ok eftersom jag släppte av och lämnade plats just för en sådan passering men tror inte han riktigt ville vara så långt ut på kanten efter bron dock :)

Men som sagt jo en kul bana även om första varven jag körde var med skräckblandad förtjusning över dessa blinda kurvor och ordentliga ojämnheter på sina ställen.
Enda uppenbara kritiken åt banan vore väl avåkningszoner med stora skiffer?block (sylvassa) som man kan land på om man kör av eller en väldigt ojämn innerplan efter bron som gör en avstyrning där lite illa.
Ny sand i alla fållerna, ett par softfence där man uppenbart är för nära armcoräckena och fixa till innerplan med ytterligare en grusfålla för att omgående få ner farten om man kör av under bron och det hade blivit bättre rent säkerhetsmässigt. Men i övrigt en skitkul bana och jag ska definitivt upp och köra där fler gånger.

Mina nackhår reste sig när den blåa kör och dansar på vita linjen efter bron direkt i början på filmen =) Omkörning i sig på yttern var dock ok eftersom jag släppte av och lämnade plats just för en sådan passering men tror inte han riktigt ville vara så långt ut på kanten efter bron dock :)

Men som sagt jo en kul bana även om första varven jag körde var med skräckblandad förtjusning över dessa blinda kurvor och ordentliga ojämnheter på sina ställen.
Enda uppenbara kritiken åt banan vore väl avåkningszoner med stora skiffer?block (sylvassa) som man kan land på om man kör av eller en väldigt ojämn innerplan efter bron som gör en avstyrning där lite illa.
Ny sand i alla fållerna, ett par softfence där man uppenbart är för nära armcoräckena och fixa till innerplan med ytterligare en grusfålla för att omgående få ner farten om man kör av under bron och det hade blivit bättre rent säkerhetsmässigt. Men i övrigt en skitkul bana och jag ska definitivt upp och köra där fler gånger.

Fanns ju gott om plats för mig! :tummenupp

Skall ge dig en match på Falken nästa onsdag :yoparty

Hittade en film till som redigerats ner och tagit bort alla frivarv, som blir rätt tråkiga, men du är med första 2...du vet att det är de första kurvorna man tar det lugnt om man haft däcken i värmarna inte första minuterna.....:rolleyes:

(Se redigerat första inlägg, film 2 tillagd.)

Hittade en film till som redigerats ner och tagit bort alla frivarv, som blir rätt tråkiga, men du är med första 2...du vet att det är de första kurvorna man tar det lugnt om man haft däcken i värmarna inte första minuterna.....:rolleyes:

(Se redigerat första inlägg, film 2 tillagd.)

*S* Såklart ;-)

Tar du med kameran till Falken nästa vecka?

Och i film 2 fick man ju se sig själv bli omkörd....
Fast om jag inte mins fel så tog jag in senare under passet... ;)

Avåkningszoner är ju helt kassa. Synd att det ska behövs att någon hojåkare skadar sig allvarligt för att belysa problemet. Då händer två saker. Antingen förbud mot hojåkning på banan eller så fixar man problemet.

Det är en ok bana annars, bra att träna upp flytet i körningen. Sliter inte hårt på bromsar.

*S* Såklart ;-)

Tar du med kameran till Falken nästa vecka?

Jepp det gör jag

Och i film 2 fick man ju se sig själv bli omkörd....
Fast om jag inte mins fel så tog jag in senare under passet... ;)

Är det ok om jag skyller på trötthet? Något måste det ju vara när en med skjuts kör ifatt en! (förutom det uppenbara att man är långsam?)

Last edited:
Jepp det gör jag

Är det ok om jag skyller på trötthet? Något måste det ju vara när en med skjuts kör ifatt en! (förutom det uppenbara att man är långsam?)

Du har ju kondition som en travhäst.
Säg som det är.. Du väntade in mig för att få spana in dekoreringen på pallen.. ;)

Till mig sa du att du blundade och skrek som en kärring inne i hjälmen... :skrämd

Han brukar ju oxå ha gott om extra kalsonger med sig, om jag inte minns fel bytte han till ett av dessa extra par efter den lilla resan.:arsele
Sedan att han har "mössa" under hjälmen är väl för att vi andra inte skall se hans skitskraja ansiktsuttryck när han rullar runt banan.:näsblod

Han brukar ju oxå ha gott om extra kalsonger med sig, om jag inte minns fel bytte han till ett av dessa extra par efter den lilla resan.:arsele
Sedan att han har "mössa" under hjälmen är väl för att vi andra inte skall se hans skitskraja ansiktsuttryck när han rullar runt banan.:näsblod

Extra kalsongerna har jag ju bara med mig att dela ut till folk som blir skrämda! Lovar att ta med mig ett par till dig nästa gång! Skall bara fixa numret till Cirkus Scott och se om de har något tält över ;)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra