Film: Kawasaki testar screamer-motorn på Jerez!

Har du varit på ett GP och hört hur de låter på riktigt?

Nej, tyvärr, men jag är inte mycket för det "twin-aktiga" ljudet. Det gör ingenting för mig. Tror inte att jag skulle ändra mig om jag hörde en i verkligheten.

Kolla in filmerna jag tog på Sepang-testerna i år och förra året för att få en uppfattning om hur Moto GP låter på riktigt.
http://magnusgustafsson.diinoweb.com/files/Motorcycles/
Låter självklart ännu bättre live, men min lilla digitalkamera förmedlar iallafall ljudbilden på ett mer naturtroget sätt än vad Eurosport lyckas förmedla.

Om du skruvar upp volymen högt och sedan kollar på t.ex. nedanstående två klipp så märker du nog att det inte precis är ett twin-ljud från Duccarna.
http://magnusgustafsson.diinoweb.co...pg-files)/04 Nicola Canepa & Casey Stoner.mpg
http://magnusgustafsson.diinoweb.co...elandri & Casey Stoner & Sylvain Guintoli.mpg
Jag får gåshud när Duccarna smyger genom depån och sedan krämar på. Är ganska så säker på att det är Sylvain Guintoli och Toni Elias som passerar ute på rakan i det andra av klippen ovan, så då hör man också hur Duccarna låter på fullgas.

Hur högt skulle tillverkarna kunna varva 800cc motorerna med pneumatiska ventiler i screamer utförande , 19500rpm ?

Hur högt skulle tillverkarna kunna varva 800cc motorerna med pneumatiska ventiler i screamer utförande , 19500rpm ?

Ja alltså, rent tekniskt har inte det med varann att göra.

Ventilmekanismen har sin begränsning, och den är oberoende av tändföljden.

Jag trodde nog nästan att det var en accepterad "sanning" att big bang gav bättre grepp på RR-hojar, men tydligen är det många som inte tror på det.

Jag kan i alla fall tänka mig att färre men kraftigare pulser skulle kunna ge bättre grepp och/eller kontroll när man ligger på gränsen, om nu "släpp-karakteristiken" hos däcken passar för det.

Har inte sagt att jag tror att det är lögn.
Har bara svårt för att förstå hur det skulle fungera.

Väldigt många "sanningar" har omprövats.
Inte alltid framstegen beror på det som man trodde.

Ja alltså, rent tekniskt har inte det med varann att göra.

Ventilmekanismen har sin begränsning, och den är oberoende av tändföljden.
Precis. Begränsningen just nu är snarare att få vevar och kolvar att överleva accelerationen och där har screamern en fördel då påkänningarna på veven är betydligt mindre.

Det känns som att fabrikerna kämpar ihjäl sig för att få ner motorns inre friktion så att dom ska kunna kräma ut så hög effekt som möjligt nu iom mindre och mindre tankvolym

Motorerna tycks bara bli mer och mer aggressiva med ett mindre körbart vridmoment

"Räddajordenmiljösnacket" har ingenting med Motogp , Formel 1 etc att göra

Stoppa alla kolkraftverk och sätt katalysator på Kinas industri istället

Precis. Begränsningen just nu är snarare att få vevar och kolvar att överleva accelerationen och där har screamern en fördel då påkänningarna på veven är betydligt mindre.

Just den kritiska kolvaccelerationen vid vändpunkten måste ju vara samma för varje vevstake oberoende av motorkonfiguration (screamer, big bang) och är inte just den faktorn värre att överbygga en flex i vev pga färre tändingar / varv eller en osymetrisk tändföljd. Men snart kommer väl samma lösning som fanns i Formel 1. Kolvtoppen använde toppen som mothåll för att motverka sträckning :)

Just den kritiska kolvaccelerationen vid vändpunkten måste ju vara samma för varje vevstake oberoende av motorkonfiguration (screamer, big bang) och är inte just den faktorn värre att överbygga en flex i vev pga färre tändingar / varv eller en osymetrisk tändföljd. Men snart kommer väl samma lösning som fanns i Formel 1. Kolvtoppen använde toppen som mothåll för att motverka sträckning :)
Det var ju belastning på veven som han han skrev om, och den borde väl rimligtvis vara högre på en big bang motor än på en screamer iom tändföljden...? :va

..kunde inte låte bli att ta fram miniräknaren.
Vid 10.000 rpm producerar en 4 cyl screamer 333 tändpulser per sekund och en Big-Bang 167 st (fast dubbla per gång då antar jag).

Känns som sagt långsökt att drivlinan skulle kunna förmedla & däcket hinna "vila" mellan dessa, ...men man ska ju inte fatta allt å andra sidan.

Vid 10.000 rpm producerar en 4 cyl screamer 333 tändpulser per sekund och en Big-Bang 167 st (fast dubbla per gång då antar jag).

Känns som sagt långsökt att drivlinan skulle kunna förmedla & däcket hinna "vila" mellan dessa, ...men man ska ju inte fatta allt å andra sidan.

Ta fram miniräknaren igen och räkna på tändpulser per varv på bakhjulet.

Vänta lite nu... Kanske bara jag som är förvirrad angående begreppen men är definitionen av "big bang" att två burkar ska tända exakt samtidigt? Jag har i alla fall fått för mig att det är lite mer flytande, och att det räcker med två tändpulser extra nära varandra för att man ska kalla det big bang. Eller är det bara "long bang" då? :va

Sen är det väl så idag att ingen använder big bang, utan snarare olika varianter av long bang?

Skall man hårddra det så är bigbang= 2 cylindrar tänder samtidigt så av en V4 blir en V2, används idag inte i motogp men har testats av bla ducati.
Longbang= assymetrisk tändföljd§ av lite olika varianter där 2 eller 3 cylindrar tänder nära varandra följt av ett längre elduppehåll då cylinder 4 går av. Detta är den vanligaste konfiguarationen i motogp idag, hur tändpulserna ligger tycks av ljudet att dömma variera lite.

Där finns en jättepedagogisk bild jag publicerat här förr men jag finner den ej, kopierad ur motogp technology.

EDIT: Här är bilden http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=193874&d=1179337142

Irregular firing pattern är longbang

Last edited:
Kan inte komma åt sidan här på jobbet, men det är ju en intressant grej. Har man inte elliptiska drev på mountainbikes föresten...?
Jo, av motsatt anledning. För att jämna ut pulserna från två bens "big-bangande" till en jämn bakhjulsrotation.

Må jo bare komme med mine ideer også. Tidligere (500cc) så var en big bang motor, hvor alle cyl tente nesten likt. Med bare noen få graders forskyvning. Dette får å bedre momentet ved lavere turtall. Motoren ble da mere kontrollerbar ut av svingene.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti