Film: Hur orkar man....

Valentinic skrev:
Vet inte om dom skriver det i slutet på filmen, men jag tror den var 25km lång den Wheelien. För mig jag har läst det nånstans, long time ago. :va

var det inte längre än så? Då har man nåt att sikta på :gnissla

1) detta visar hur tråkiga alla raka vägar är i usa
2) Detta visar hur tråkiga jänkare är
3) Detta visar hur tråkiga vi är som orkar bry oss....

triple skrev:
1) detta visar hur tråkiga alla raka vägar är i usa
2) Detta visar hur tråkiga jänkare är
3) Detta visar hur tråkiga vi är som orkar bry oss....

Jag har för mig att filmen kommer från Qatar eller är jag helt ute och cyklar?

Har inte sett den förut. Nog måste man säga att killen tycks ha koll på balansen och de har ju dessutom hittat en vägsträcka som tydligen möjligör en wheelie lång som f...n.

En liten fundering bara. Killen "lever" ju på balansen som tillsammans med gaskontroll möjligör det hela. Men med gaskontroll kan killen bara påverka vad som sker på ena sidan om balanspunkten (tja, inte riktigt han kan förflytta sin tyngdpunkt fram och tillbaks lite också men det är ganska marginellt i sammanhanget). För att påverka på andra sidan krävs att han påverkar bakbromsen. Nu är inte jag någon mästare på att köra på bakslangen, tro mig :arsele , men med min fantasi har jag svårt att se hur han skall klara av att rädda en situation där han tappar balansen bakåt när han har båda fötterna på bakre fotpinnarna så länge han inte har en tummreglerad bakbroms, vilket inte framgår av det jag åt minstånde kan se på filmen.

OM det nu är så borde ju "övningen" åt minstånde ske på en något mer avskiljd plats (tex. industriområde) och definitivt med aniningen mer skyddsutrustning än hjälm, T-shirt och jeans.

Jag antar att jag är lite "gubbig" av mig. Man blir sån när man närmar sig de 40, tyvärr! :arsele Men jag antar att killen på filmen tycker det är, precis som jag, skitkul att köra hoj vilket blir svårt från en sjukhussäng.

Ääääh, skit samma jag är egentligen inte ute efter något speciellt för även jag gör ibland dumma saker. Men håll med om att det är ett friskhetstecken om man klarar av att utveckla sina dåliga dagar till att bli mindre dåliga/farliga!? Visst är jag förnuftig? :notme :skrattaåt

Filmen var om inte annat lååååång!

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
En liten fundering bara. Killen "lever" ju på balansen som tillsammans med gaskontroll möjligör det hela. Men med gaskontroll kan killen bara påverka vad som sker på ena sidan om balanspunkten (tja, inte riktigt han kan förflytta sin tyngdpunkt fram och tillbaks lite också men det är ganska marginellt i sammanhanget). För att påverka på andra sidan krävs att han påverkar bakbromsen. Nu är inte jag någon mästare på att köra på bakslangen, tro mig :arsele , men med min fantasi har jag svårt att se hur han skall klara av att rädda en situation där han tappar balansen bakåt när han har båda fötterna på bakre fotpinnarna så länge han inte har en tummreglerad bakbroms, vilket inte framgår av det jag åt minstånde kan se på filmen.

// Niklas

Motorbroms funkar rätt bra också. Stående slangningen i filmen är rätt lugn och kräver ingen bakbroms. Man har luftmotstånd som bromsar rätt bra. Behöver man rädda släpper man gasen och väntar :) Är man ivrig lutar man sig framåt. Var beredd på hårt nerslag som kan vara minst lika jobbigt. Situationen är inte räddad för att man slapp att slå över baklänges.

Har han bakbroms på styret är det nog ingen tumvariant utan ett extra bromsgrepp på vänster sida. http://www.stuntlife.com/forums/showthread.php?t=146886&highlight=brake

WestW skrev:
Motorbroms funkar rätt bra också. Stående slangningen i filmen är rätt lugn och kräver ingen bakbroms. Man har luftmotstånd som bromsar rätt bra. Behöver man rädda släpper man gasen och väntar :) Är man ivrig lutar man sig framåt. Var beredd på hårt nerslag som kan vara minst lika jobbigt. Situationen är inte räddad för att man slapp att slå över baklänges.

Har han bakbroms på styret är det nog ingen tumvariant utan ett extra bromsgrepp på vänster sida. http://www.stuntlife.com/forums/showthread.php?t=146886&highlight=brake

Håller inte med, krävs otroligt lite för att slå över bakåt från balanspunkten(och man tyckte man hade bäst kontroll i världen innan). Även i höga hastigheter. Been there, done that. Personligen tycker jag det ser ut som en nybörjare som just hittat balanspunkten. Därmed inte sagt att jag är bra.

Rigge skrev:
var det inte längre än så? Då har man nåt att sikta på :gnissla

När vi hade varit på kullen i somras så "skröt" Kreuger här på forumet
att han hade åkt närmre 4 mil på slangen på väg ner så vi slog följe hem
han och jag, direkt när han plocka upp den på vägen hem (stående) så trippa jag mätaren och då åkte han nästan 2 mil, kändes som en evighet för mig som satt och åkte vanligt med båda hjulen i backen, men det är klart han fick ju stå... *fusk* :D

-PLM- skrev:
Håller inte med, krävs otroligt lite för att slå över bakåt från balanspunkten(och man tyckte man hade bäst kontroll i världen innan). Även i höga hastigheter. Been there, done that. Personligen tycker jag det ser ut som en nybörjare som just hittat balanspunkten. Därmed inte sagt att jag är bra.

Visst är gränsen liten. Man vet inte hur snabbt det går att slå runt för än man gjort det :död Ibland är det svårt att rädda till och med, med bakbroms.
Jag tycker det känns som att ståendes har man mer balanspunkt att leka med än sittandes? Fler nära döden upplevelser sittandes än stående.

WestW skrev:
Visst är gränsen liten. Man vet inte hur snabbt det går att slå runt för än man gjort det :död Ibland är det svårt att rädda till och med, med bakbroms.
Jag tycker det känns som att ståendes har man mer balanspunkt att leka med än sittandes? Fler nära döden upplevelser sittandes än stående.

Stå med fötterna på skjutspinnarna är katastrofvarning, men det blir nog svårt att orka köra så länge på nåt annat sätt eftersom det avlastar armarna.

har man bara raksträckor så får man ju hitta på nåt annat för att det ska bli roligt å köra

Det där var ju bara lite mer än 12 min. För att skryta lite så har jag cyklat ca 1,3 mil på bakhjulet och det tog ca 1 h. Tyvär har jag ingen film på det.

supermoppe skrev:
Det där var ju bara lite mer än 12 min. För att skryta lite så har jag cyklat ca 1,3 mil på bakhjulet och det tog ca 1 h. Tyvär har jag ingen film på det.

HAha det tror inte jag på. :)

supermoppe skrev:

1 h?

Det längsta jag har cyklat på bakan är väl ungefär 10 min och jag orkade inte mer. Kräver koncentration.

Hur kunde du klara av 1 timme? Skulle nog somnat eller något liknande.

Ja jobbigt som fan är det ju att cykla på bakhjulet, men visst går det. Har väl cyklat 20 minuter men då var man rätt mör, men det går ju lite fortare att ta det med hoj

Ni såg väl på Gås Rider. Grabben där i slutet kunde wheela hur länge som helst, utan händer också.

Han har ju också lite bättre cykel än oss, tror jag.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back