Film: Det sjukaste jag sett inom motorsport.

Vet ej om du är seriös eller ej, men det är den faktiskt inte. :fakta

En stor seriös sida som dokummenterar rallysporter på dessa vägar sedan många år tillbaka.

Last edited:
Kay skrev:
Vet ej om du är seriös eller ej, men det är den faktiskt inte. :fakta

En stor seriös sida som dokummenterar rallysporter på dessa vägar sedan många år tillbaka.
om du inte ser att den var snabbspolad så måste jag tyvärr banna för det är uppenbart i många lägen. I början verkar den dock "sansad". sen efter 1 minut gåre bara fortfarare o fortare. Tjafsa inte emot, det är inte värt det. Du har fel!

Kommer inte ge mig. :tuttar
Titta på fly-bye-bilderna. Där ser du hur jädra fort han kommer. Vi snackar farter kring 300km/h på kurviga vägar och stenhårt chassi. Formel 3000-bilar är inte direkt slöa.

1. har du inte sett F1 på TV hur fort det går? Smalna av vägen till sisådär hälften av bredden, sätt massa träd och objekt på sidorna, så ska du se att det ser ut sådär.

2. Se på förarens hand när han växlar. "normal" men snabba handrödelser.
Hade det varit framspolat hade hans hand bara blixtrat till vid växlingarna.

Du kan inte jämföra det du är van vid att se; dvs motorcycklar, mot en bil som har världens bästa väghållning.

Kay skrev:
Kommer inte ge mig. :tuttar
Titta på fly-bye-bilderna. Där ser du hur jädra fort han kommer. Vi snackar farter kring 300km/h på kurviga vägar och stenhårt chassi. Formel 3000-bilar är inte direkt slöa.

Har du kört 300? Gick det bra att svänga tycker du?

Ninjaboy skrev:

Svar ja, Alpina B8 (mätarfart). Vet ej, provade inte förrutom filbyte.
Dock är inte en AlpinaB8 en 3000-formelbil.

Filmen var såvitt jag kunde se inte ett dugg fejkad.

Jag har ett förflutet inom (bil)motorsport sedan 17 år tillbaka, och rallybilarna vi ser här är dom gamla monstren som hade mittmotor med +700 hk på ibland så lite som 650 kg, detta i kombination med fyrhjulsdrift.

Dom förbjöds just för att det gick att köra så oerhört fort med dom att inga skyddsburar i världen hjälpte vid en avåkning, ett flertal förare/kartläsare och åskådare dog under den här perioden.

Ett kort tag efteråt gick bilarna att använda i rallycross, Per Eklund tror jag det var, hade en MG-metro med över 600hk
Numera tror jag inte ens att dom går att använda till backtävling, vilket får mig att undra om inte den här filmen är gammal, eller om dom har andra regler utomlands.

Formelbilarna har jag inga egna erfarenheter av.
Edit:
Citat från http://www.stormloader.com/groupb/ :
"For instance, the Lancia Delta S4 could accelerate from 0 to 100 km/h in 2.3 seconds on a gravel road. Henri Toivonen drove an S4 around Estoril, the Portuguese Grand Prix circuit, so quickly that he would have qualified sixth for the 1986 Portuguese Grand Prix. Nigel Mansell sampled a Peugeot 205 T16 and said it could out-accelerate his F1 car. "

Last edited:
Den är INTE speedad. Som Kay säger, en F3000-bil på smala bergsvägar är helt sinnessjukt!

Men det är klart, har man inte sett något liknande kan det vara svårt o förstå... ;)

Satan va det går, förstår inte varför så många tror att den är uppspeedad, han växlar ju i normal hastighet.

Ha ha - vilken sinnessjuk sekvens med formel-bilen på slutet. Jag tycker inte heller att filmen ser ut att vara uppspelad i högre hastighet än verkligheten. Skitläckert!

:rock

Edit: Visst går det sjukligt fort, men vidvinkelobjektivet gör en del för att förstärka detta.

Nyteknik skrev:
Ha ha - vilken sinnessjuk sekvens med formel-bilen på slutet. Jag tycker inte heller att filmen ser ut att vara uppspelad i högre hastighet än verkligheten. Skitläckert!

:rock

de spelar ingen roll vad du säger, swedie har alltid rätt och de är inget du
kan ändra på :fatta! försök inte :4skrika

Inse faktum.....en sporthoj är distanserad för alltid jämfört med en formelbil.

Ni som inte provat seriös gocart eller ännu hellre en formel 3 eller 2 bil på en förar kurs...gör inte det.
Ni kommer att byta direkt om ni är ute efter mer adrenalin.

5:20 in i filmen ser det ut på händerna som om filmen vore speedad.

Men så fort han växlar så sker växlingarna i normal hastighet. Och jag tror liksom inte att han växlar i slowmotion bara för kamerans skull.
Så filmen är nog äkta.

Men det känns onekligen overkill att köra formelbil på bergsvägar.

Wiseguy skrev:
5:20 in i filmen ser det ut på händerna som om filmen vore speedad.

Men så fort han växlar så sker växlingarna i normal hastighet. Och jag tror liksom inte att han växlar i slowmotion bara för kamerans skull.
Så filmen är nog äkta.

Men det känns onekligen overkill att köra formelbil på bergsvägar.

Har du varit i France ?? Det finns en liten Alain Prost i varje by..... :yoparty

Ninjaboy skrev:

jag har kört formelbil närmare 300(286 om man ska vara exakt) & det går fin fint att svänga..
där jag höll 180 med en nissan 200 med godis på kunde jag hålla fullt med formelbilen, vingar gör underverk!!!

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back