Nu var knappast tanken att den här tråden skulle handla om Actionpics som arrangör, men så blir det ibland.
Har åkt fler bandagar med AP än jag kan minnas och de har utan tvekan det mest professionella upplägget jag varit med om och det är nog därför de är populärast och har flest deltagare.
Till Eskilsson och Petter: Jag anar en viss bitterhet i flera av er inlägg och det är inte så klädsamt om ni nu ska representera Actionpics som instruktörer.
Ni undrar varför så få deltagare kommer fram till er och ber om hjälp. För att förklara det utan att vara otrevlig kan jag nämna en god vän som körde som instruktör för AP för ett par år sedan. Han hade folk som han "undervisade" i princip varje pass och folk kom hela tiden och frågade honom om råd. Han är en väldigt ödmjuk kille utan hävdelsebehov och det var nog därför så många ville ha hans hjälp.
Ni kanske ska fundera på vad ni själva kan göra för att bli bättre instruktörer så att fler kommer till er och ber om hjälp.
(Att säga saker som att man kan köra som instruktör i lugna gruppen med sin minimoto är inget som en deltagare vill höra oavsett om det är sant eller inte.)
Angående ambulansen och att någon skulle uppehålla resten av deltagarna är det ju på gränsen till osmakligt. För oss som tävlar är krascher inget märkvärdigt men jag minns själv första gången jag kraschade och då var jag inte så kaxig. En deltagare som gör sin första vurpa kan uppleva det som väldigt jobbigt och då är det bra att bli lugnad av sjukvårdspersonal som ser över och plåstrar om.
Ett alternativ är att deltagarna betalar mer och att man har minst 2 ambulanser på plats.
Att folk kör av, att det blir uppehåll och förseningar är helt normalt på en bandag och inget unikt. Vill man undvika det är det bara att hyra banan själv.
Personligen vill jag att instruktörer ska vara väl synliga på banan och i depån samt föregå med gott exempel. Att ta av sig västen och ge sig ut i snabba- eller licensgruppen är helt okej men att med väst fara omkring och skrämma upp folk som försöker koncentrera sig på sin körning är inget som instruktörer ska ägna sig åt.
Om någon undrar så känner jag både Petter och Eskil samt är god vän med Lillan och Marcus