Film-2 Gotlandring 2009

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag kör själv oftast i medelgrupp. När jag åkte på Mantorp i år var jag nog näst snabbast i gruppen eller bland de snabbaste. På Gotland gick det undan för mig på fredagen, men på lördag var jag i sämre form eller så hade de andra blivit varm i kläderna. Hursomhelst så är det väldigt svårt att som deltagare väja rätt grupp, det varierar faktiskt mycket beroende på bana och deltagare. De allra flesta önskar nog ett jämnt flyt så att man kan utvecklas, där har du rätt, men det krävs mandat och engagemang från instruktörerna att leda. De här kördagarna med Actionpics mfl betraktar jag som ett rent nöje för de sk amatörerna, tillfällen att ha kul och att utveckla sin körteknik, inte tävling. Jag förväntar mig att någon som titulerar sig som instruktör faktiskt är instruktör och är till för deltagarna, inte för sin egen skull.

Jag förstår vad du menar. Och du har rätt i vissa saker.
Olika dagar kör man olika fort. Och då är det bra att det finns olika snabba grupper att vara i. Och då får man gärna prata med sin instruktör om det. som jag skrev nyss. Du läser väll vad jag skriver? Eller vill du bara förstöra tråden?

Och då finns det olika grupper.
Snabb 1.28 - 1.39 (Normalfart för en gatputte som hänger på donken sveavägen och är van att gasa, som kör 10-15 bandagar per år och har kört några år.
Medel 1.40 - 1.55 (Passar den som kör bana ett antal gånger per år men som gillar att ta det lugnt)
Lugn 1.56 - uppåt (Utmärkt för nybörjare på bana, och även dom som just tagit körkort)
Angivna tiderna är mitt förslag, och verkar vara en het potatis som arrangörerna inte vågar ta i, för att dom är rädda av någon anledning.
Sen finns licensgrupp som är till för dom som tävlar, har licens eller i alla fall en race-hoj.

Angående instruktörers engagemang på bandagar.
Om du går california Superbike School "CSS" så betalar du mellan 3000 - 4000kr för en bandag. Då får du en instruktör som utbildar dig hela dagen.
Dom instruktörerna har lön för sitt arbete.

Instruktörer på en bandag får mellan 4 liter olja upp till 500kr i ersättnig för en bandag, beroende på vilken arrangör det gäller. Dock så kostar varje bandag mellan 1000 -2000kr i bensin och däck mm för en instruktör.
Kan man då säga att vi får lön för att vara instruktörer?
Nej! Men vi får en reduserad kostnad för vår egen körning om vi samtidigt gör en insats som instruktör.

Och oftast med samma upplägg...
-Kör så mycket du vill i alla grupper.
-I din egen grupp bär du väst och tar hand om deltagare som kommer och ber om hjälp.
-Stanna och ta hand om folk som ramlar
-Om man ser någon som kör farligt för sig själv eller andra ska man ta ett prat med den personen.

Däremot är det oväntat få som ber sin instruktör om hjälp.
Vi finns här och hjälper mer än gärna till med körteknik och spårval mm.
Men få deltagare utnyttjar det.

Jag förstår vad du menar. Och du har rätt i vissa saker.
Olika dagar kör man olika fort. Och då är det bra att det finns olika snabba grupper att vara i. Och då får man gärna prata med sin instruktör om det. som jag skrev nyss. Du läser väll vad jag skriver? Eller vill du bara förstöra tråden?

Och då finns det olika grupper.
Snabb 1.28 - 1.39 (Normalfart för en gatputte som hänger på donken sveavägen och är van att gasa, som kör 10-15 bandagar per år och har kört några år.
Medel 1.40 - 1.55 (Passar den som kör bana ett antal gånger per år men som gillar att ta det lugnt)
Lugn 1.56 - uppåt (Utmärkt för nybörjare på bana, och även dom som just tagit körkort)
Angivna tiderna är mitt förslag, och verkar vara en het potatis som arrangörerna inte vågar ta i, för att dom är rädda av någon anledning.
Sen finns licensgrupp som är till för dom som tävlar, har licens eller i alla fall en race-hoj.

Angående instruktörers engagemang på bandagar.
Om du går california Superbike School "CSS" så betalar du mellan 3000 - 4000kr för en bandag. Då får du en instruktör som utbildar dig hela dagen.
Dom instruktörerna har lön för sitt arbete.

Instruktörer på en bandag får mellan 4 liter olja upp till 500kr i ersättnig för en bandag, beroende på vilken arrangör det gäller. Dock så kostar varje bandag mellan 1000 -2000kr i bensin och däck mm för en instruktör.
Kan man då säga att vi får lön för att vara instruktörer?
Nej! Men vi får en reduserad kostnad för vår egen körning om vi samtidigt gör en insats som instruktör.

Och oftast med samma upplägg...
-Kör så mycket du vill i alla grupper.
-I din egen grupp bär du väst och tar hand om deltagare som kommer och ber om hjälp.
-Stanna och ta hand om folk som ramlar
-Om man ser någon som kör farligt för sig själv eller andra ska man ta ett prat med den personen.

Däremot är det oväntat få som ber sin instruktör om hjälp.
Vi finns här och hjälper mer än gärna till med körteknik och spårval mm.
Men få deltagare utnyttjar det.

Är helt överens om att det måste finnas någon referens mellan benämning av grupp och ett ungefärligt tidsspann för denna grupp. Men detta innebär ju också att det kan differera mellan en dag o en annan (kanske inte så mycket under tre efterföljande dagar på Gotland) beroende på sammansättningen av deltagarna i just den gruppen. "Instruktörens" roll måste ju här vara att, tillsammans med ansvarig arrangör, omfördela körande i grupperna så att en så homogen grupp som möjligt sätts samman.

Likväl som man kan bli svartflaggad och avstängd, likväl skall/måste arrangören/instruktören göra andra bedömningar om förflyttningar mellan grupper. (jag kan ju vara kung på Anderstorp för att jag kör där 500 dagar om året, men när jag kommer till Gotland så är det en helt ny bana). Denna omfördelning kan man stipulera i det "avtal" som varje anmäld signerar.

När det sedan kommer till den "betalning" som ni får av arrangören för er medverkan så skulle det i mitt fall naturligtvis påverka hur mycket energi jag skulle lägga ner på att "hjälpa" vilsna förare. Någon typ av morot måste ju finnas för att köra runt o slita på sin utrustning.

Måste dock säga att jag inte anmäler mig till AP för att få tillgång till instruktörer (har kanske inte känt att ni är "tillgängliga") utan mer, till en relativt ok peng, få möjlighet till egen körning/utveckling (skall till nästa AP dag allvarligt fundera på att boka instruktörstid). För mer instruktörsledd körning så blir det SMC och om det skulle ramla ner någon lottovinst så skulle jag definintivt boka CSS:banana.

Som jag också skrev i ett PM till Marcus o Lillan; -Jag har aldrig, av AP;s personal/instruktörer blivit utsatt för något negativt ej heller haft något att anmärka på, detta gäller ER SAMTLIGA. Det är också därför jag återkommer som kund.

Tony.

Tidtagning är väl förbjudet?:D

Ruggigt skön film....jäkligt cleant :tummenupp

Till er som jämför er...detta är Superbike killar...dvs sluta försök om du inte har äkta raceambitioner och är beredd att betala!
- Talang, träning och maskin.

Till er som åker på dessa bankörningar...ni gör det är för att det är KUL!!! inte en VM tävling.

Det är INTE en kurs, tävling eller nått sånt!
(det kan vara en kurs om man engagerar privatlärarna som går att hyra i samband med dessa dagar).

Ha kul!! Thats the game!

Riktigt härlig film. Bra ingångsfart i kurverna! =)

Men håller med trådskaparen att gruppindelningen på bandagar kan ibland var helt åt skogen. "-Ja men alla mina polare kör ju i snabb grupp" :gnissla

\Masonit

Men håller med trådskaparen att gruppindelningen på bandagar kan ibland var helt åt skogen. "-Ja men alla mina polare kör ju i snabb grupp" :gnissla

\Masonit

En annan klassiker...
-"Jo jag vet att medelgruppen är bättre för mig, men det är så stökigt i medelgruppen så jag kör runt i snabb i stället."

eller...
-"Men jag e ju så långsam så det kan inte vara svårt för dom snabba att köra om mig"

Last edited:
Tidtagning är väl förbjudet?:D

Ruggigt skön film....jäkligt cleant :tummenupp

Till er som jämför er...detta är Superbike killar...dvs sluta försök om du inte har äkta raceambitioner och är beredd att betala!
- Talang, träning och maskin.

Till er som åker på dessa bankörningar...ni gör det är för att det är KUL!!! inte en VM tävling.

Det är INTE en kurs, tävling eller nått sånt!
(det kan vara en kurs om man engagerar privatlärarna som går att hyra i samband med dessa dagar).

Ha kul!! Thats the game!

Tack! :tummenupp

Fast vi kör inte så fort i filmen, runt 1.30 - 1.33.
Både jag, Carsten, Mårten, Tom, du, Kaz, Marcus, Petter, Buster, mfl körde ju dom tiderna med gathojjar med gatdäck. Dvs vi som körde i snabb grupp på den gamla goda tiden när man bodde i visby och åkte på hojen till och från banan med ryggsäck och orginalverktyg.

Skillnaden är bara att snabb grupp inte är snabb grupp längre.

Men om du kollar den första filmen som finns från gotland så går det 1.26.5 i några varv. Och det är lite snabbare :banana

Last edited:

\Masonit

Tackar.

Låter som att de flesta här skulle tycka att det vore bra om instruktörer mer aktivt flyttar runt folk för att skapa så homogena grupper som möjligt.

Låter som att de flesta här skulle tycka att det vore bra om instruktörer mer aktivt flyttar runt folk för att skapa så homogena grupper som möjligt.

Alla gånger!! :fakta (även om det inte berör mig... än.. för långsammare grupp finns ju inte :rodnar)

Tackar.

Absolut. Samtidigt som man gör det kan man på ett pedagogiskt och instruktörsmannamässigt sätt förklara/påpeka vad berörd person kan göra i/med sin körning för att förbättra sig.

Så slutar filmen lyckligt o alla blir glada:krama.

T.

Spårval

Kan nog vara en bra idé att man tar lite extra tid för de som är nya på banan att gå igenom spårval. T.ex. ha en stor bild på bansträckningen och rita ut idealspåren. Tror att många skulle uppskatta det, för det tar ett tag att hitta rätt på Gotland Ring. Kan även vara bra för de som tror att de kör rätt spår att ta en stund och studera spårvalen. Kan bli lite aha-upplevelser. Som det är nu finns det några stycken som "kryssar" lite väl mycket för att de inte riktigt hittar rätt. Detta kan bidra till problem vid omkörningar och ev. uppstå potentiella farligheter. Det är inte alltid att en omfördelning är lösningen, tror att det är i många fall så att en del behöver hjälp att hitta rätt spårval etc.

Annars nöjd med Actionpics, grymt trelivg folk och bra arrangemang.

Angående filmen, skön vinkel och härligt att se! Kanske kan vara bra i utbildningssyfte med personlig instruktör?

Last edited:
Kan nog vara en bra idé att man tar lite extra tid för de som är nya på banan att gå igenom spårval. T.ex. ha en stor bild på bansträckningen och rita ut idealspåren. Tror att många skulle uppskatta det, för det tar ett tag att hitta rätt på Gotland Ring. Kan även vara bra för de som tror att de kör rätt spår att ta en stund och studera spårvalen. Kan bli lite aha-upplevelser. Som det är nu finns det några stycken som "kryssar" lite väl mycket för att de inte riktigt hittar rätt. Detta kan bidra till problem vid omkörningar och ev. uppstå potentiella farligheter. Det är inte alltid att en omfördelning är lösningen, tror att det är i många fall så att en del behöver hjälp att hitta rätt spårval etc.

Annars nöjd med Actionpics, grymt trelivg folk och bra arrangemang.

Angående filmen, skön vinkel och härligt att se! Kanske kan vara bra i utbildningssyfte med personlig instruktör?
Visst vore det bra att visa spårval för folk speciellt när man är på en bana i flera dagar.

Dock måste folk köra runt baran så de hittar överhuvudtaget innan man börjar visa spår, de måste veta hur de själv åker för att kunna rätta sina spår.

Börjar man gå ut och visa spår de första passen så kommer det inte fastna speciellt mycket i huvet på folk. Nu vart det tyvärr regn på fredagen 2:a helgen och istället för att gå ut lugnt och lära sig banan så avstog många från att köra. Regn är perfekt väder för att lära sig en bana, de flesta kör väldigt lugnt och man har möjlighet att lägga lite lid på att hitta på banan.

Sen är det rätt viktigt att folk vill lära sig spår, tar man ut en hel grupp för att visa spår så är det några som vill lära sig och de tittar medan det finns de som tycker de kan banan och har sina spår som passar dem, de kör sina spår och det resulterar i att de bakom inte längre ser spåren som instruktören visar.

Actionpics körningar är inte kurser utan bankörningar där man har tillgång till instruktörer, vill man lära sig något är det viktigt att man säger till det man gör annars är att man åker runt och kollar efter rena felaktigheter/farligheter hos deltagarna för att försöka minska avåkningarna.

Att få en homogen grupp som har ungefär samma fart är helt grymt, blir väldigt lite omkörningar och man får ut väldigt mycket av körningen det är dock väldigt svårt att få till det. Kan vara väldigt svårt att förklara för folk att de inte är snabba nog utan att de tar illa upp på Gotland märker man också av vilka som har varit på plats båda helgerna de har farten från första passet 2:a helgen denna gång vart det dessutom regn på fredagen och det gjorde att på lördagen vart det ibland stora fartskillnader som även märktes av på söndagen, inte lika mycket dock.

Finns ett annat problem också det är att det skulle bli en jättestor medelgrupp om man skulle börja flytta ner folk från snabba gruppen dit eftersom det knappt fanns några i medel som inte hade farten för den gruppen.

Så vills det vore grymt kul om man kunde få jämna hastigheter i alla grupper men det är väldigt mycket jobb och få till en sådan sak och förmodligen även en hel del sura miner hos folk som blir omflyttade.

Vad skulle det där vara bra för då, nu längtar man ju tillbaka... :gnissla

Det är så härligt att se er köra, både på banan och på film, just för att det är så odramatiskt. Även om ni var osynliga när ni kryssar igenom klungorna så får man en känsla av att ingen skulle krocka med er.

Tack till er och resten av AP för två kanonhelger!

Fan vilket flyt ni har i körningen, är så vackert så man nästan gråter:Bugar

Om jag får bara berätta en grej som jag såg på en bandag.
alla fick transpondrar på hojen och arrangören plocka runt folket i grupperna allt efter som dagen gick, mycket mindre kracher och bättre flyt..
Jo, jag vet att transpondersystem är dyra, men det behöver ju inte vara det värsta, typ det dom har till hyrkaring kanske??
Kanske något för dom som arangerar bandagar att tänka på?

Var på Gotlandring under Lelleveckan...
Kan hålla med om att tider kan skapa en del rättvisa i gruppindelningen, det finns många förare som skulle kvala in i i Eskilssons tidsförslag.
Problemet är alla som "kör på hörntänderna". Visst de kör 1.38 men det är med släpp och gnistrande fotpinnar/avgassytem.
Hur skall vi göra med dem? De som rullar förbi Apex med avslag, fotpinneskrap och noll i häng?
Tycker körteknik och spårval ger rättvisare indelning i grupper. Är i princip ofarligt att köra om en som håller sitt spår men ligger 15-30km/h långsammare än de som kör ett par sekunder långsammare men är över hela banan på däckets kant...

/My 2 cent´s

...det finns många förare som skulle kvala in i i Eskilssons tidsförslag.
Problemet är alla som "kör på hörntänderna". Visst de kör 1.38 men det är med släpp och gnistrande fotpinnar/avgassytem.
Hur skall vi göra med dem...Tycker körteknik och spårval ger rättvisare indelning i grupper. Är i princip ofarligt att köra om en som håller sitt spår men ligger 15-30km/h långsammare än de som kör ett par sekunder långsammare men är över hela banan på däckets kant...
Huvet på spiken!

Det som verkligen skapar problem och avkörningar är de som kör aggresivt och på gränsen av sin förmåga, inte att vara utanför 107% kvalregeln för superbikeförarna...

Se'n att se riktigt duktiga förare är alltid så odramatiskt. När man åker med Rossi's onboard känner man ju att "det där är ju lugnt" inga problem, så där kan jag också köra...

Var på Gotlandring under Lelleveckan...
Kan hålla med om att tider kan skapa en del rättvisa i gruppindelningen, det finns många förare som skulle kvala in i i Eskilssons tidsförslag.
Hur skall vi göra med dem? De som rullar förbi Apex med avslag, fotpinneskrap och noll i häng?
Tycker körteknik och spårval ger rättvisare indelning i grupper. Är i princip ofarligt att köra om en som håller sitt spår men ligger 15-30km/h långsammare än de som kör ett par sekunder långsammare men är över hela banan på däckets kant...

/My 2 cent´s

Bra tanke där sa till en kille som åkte med 0 häng ok fotpinne skrap vad hände pass 2 ut i spenaten for han...(De e ju friviligt å lyssna på andras tips)

Jag tar gärna tipps hur jag ska komma under mina 1.35.3 så e det någon som vet e jag i idel öra???:Bugar

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul