Jag kör själv oftast i medelgrupp. När jag åkte på Mantorp i år var jag nog näst snabbast i gruppen eller bland de snabbaste. På Gotland gick det undan för mig på fredagen, men på lördag var jag i sämre form eller så hade de andra blivit varm i kläderna. Hursomhelst så är det väldigt svårt att som deltagare väja rätt grupp, det varierar faktiskt mycket beroende på bana och deltagare. De allra flesta önskar nog ett jämnt flyt så att man kan utvecklas, där har du rätt, men det krävs mandat och engagemang från instruktörerna att leda. De här kördagarna med Actionpics mfl betraktar jag som ett rent nöje för de sk amatörerna, tillfällen att ha kul och att utveckla sin körteknik, inte tävling. Jag förväntar mig att någon som titulerar sig som instruktör faktiskt är instruktör och är till för deltagarna, inte för sin egen skull.
Jag förstår vad du menar. Och du har rätt i vissa saker.
Olika dagar kör man olika fort. Och då är det bra att det finns olika snabba grupper att vara i. Och då får man gärna prata med sin instruktör om det. som jag skrev nyss. Du läser väll vad jag skriver? Eller vill du bara förstöra tråden?
Och då finns det olika grupper.
Snabb 1.28 - 1.39 (Normalfart för en gatputte som hänger på donken sveavägen och är van att gasa, som kör 10-15 bandagar per år och har kört några år.
Medel 1.40 - 1.55 (Passar den som kör bana ett antal gånger per år men som gillar att ta det lugnt)
Lugn 1.56 - uppåt (Utmärkt för nybörjare på bana, och även dom som just tagit körkort)
Angivna tiderna är mitt förslag, och verkar vara en het potatis som arrangörerna inte vågar ta i, för att dom är rädda av någon anledning.
Sen finns licensgrupp som är till för dom som tävlar, har licens eller i alla fall en race-hoj.
Angående instruktörers engagemang på bandagar.
Om du går california Superbike School "CSS" så betalar du mellan 3000 - 4000kr för en bandag. Då får du en instruktör som utbildar dig hela dagen.
Dom instruktörerna har lön för sitt arbete.
Instruktörer på en bandag får mellan 4 liter olja upp till 500kr i ersättnig för en bandag, beroende på vilken arrangör det gäller. Dock så kostar varje bandag mellan 1000 -2000kr i bensin och däck mm för en instruktör.
Kan man då säga att vi får lön för att vara instruktörer?
Nej! Men vi får en reduserad kostnad för vår egen körning om vi samtidigt gör en insats som instruktör.
Och oftast med samma upplägg...
-Kör så mycket du vill i alla grupper.
-I din egen grupp bär du väst och tar hand om deltagare som kommer och ber om hjälp.
-Stanna och ta hand om folk som ramlar
-Om man ser någon som kör farligt för sig själv eller andra ska man ta ett prat med den personen.
Däremot är det oväntat få som ber sin instruktör om hjälp.
Vi finns här och hjälper mer än gärna till med körteknik och spårval mm.
Men få deltagare utnyttjar det.