Filkopiering XP -> Mac

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag behöver föra över drygt 80GB data från en XP-maskin till en OS X Lion-kärra, och får ingen fart på det.

Bägge kör kabel in i switch, bägge är manuellt konfade till 100mbps full duplex. Jag har satt upp en temporär FTP-server på Windowsmaskinen då SMB är om möjligt ännu långsammare.

Men jag får inte ut full fart iaf. Nätverksanvändningen visar mellan 5 och 20% på Windowsmaskinen, vilket innebär runt 15-20 mbps.

Inga andra överföringar pågår på nätverket som tar krut.

Måldisken är en extern USB 2.0-disk på 7200rpm, formaterad med HFS, så jag kan inte plugga in den i Windowssnurran och lösa det på det viset.

Några idéer? Det står och tankar sedan kl 12 ca, och är fortfarande inte klart...

EDIT: Inga virusskydd eller brandväggar är igång på någon av maskinerna.

Last edited:
Din Mac fixar 1gbit så länge den inte är 15 år gammal i nätverk. Sen beror det på switchen och Windows-burken.

Dock fixar den inte FAT eller NTFS (Microsoft-partitioner) i full hastighet. Nu är jeg inte helt uppdaterad i kunskap här om Lion fixar dessa partitionerna men annars gör MacFuse att man kan läsa det.

Vill du kopiera det i nätverk som sagt så är mac'en riktigt snabb om din PC fixar det. Om inte, så blir gränsen 100mbit som är ca 12mb/sek. Det tar alltså en bra stund att dra över 80gig. (ca 1.5h)

EDIT: För att gå runt problemet så ska du sätts upp FTP-server på båda maskinerna och köra FXP istället. Det kommer 10-dubbla hastigheten genom FTP-protokollet.

Last edited:
Filsystemen är det inte, eftersom överföringen sker via FTP från en Windowsmaskin med NTFS till en Mac med HFS+ (eller vad det nu heter, standardfilsystemet på Mac). Switchen har presterat 100mbps tidigare så den har jag också skrivit av som felkälla.

Att det borde ta en timme hade jag räknat med, men som jag skrev ovan så startade kopieringen kl 12 idag och är fortfarande inte klar.

Nu har jag strukit även den externa disken som felkälla, hastigheten är lika låg vid kopiering till den lokala disken.

Last edited:
Läs min EDIT så är du klar på ett nafs om switchen fixar hastigheten.

Hade ett liknande problemet (xp till vista) och kommer i håg att jag löste det med någon inställning hos nätverkskortet på xp burken, har tyvärr inte någon xp burk igång längre och hittar inte riktigt vad jag ville med google, men det är ett rätt vanligt problem så googla runt lite.

Läs min EDIT så är du klar på ett nafs om switchen fixar hastigheten.

FXP är fortfarande FTP, med fördelen att du kan initiera överföringen mellan två servrar från en klient som sitter på en klen lina. Här talar vi två maskiner som sitter i samma switch, på samma LAN.

Någon av dom går inte i full fart, jag tror det är en nätverkskortsfråga. På Windows är jag rutinerad att lösa sånt här, men Macen är jag fortfarande rookie på, därav tror jag att det är där felet ligger.

Helt rätt angånde FXP. Har jag förstått dig rätt att du begränsat (konfat manuellt) till 100mbit? I så fall varför? Fixar inte PC:en du kör från 1gbit?

Helt rätt angånde FXP. Har jag förstått dig rätt att du begränsat (konfat manuellt) till 100mbit? I så fall varför? Fixar inte PC:en du kör från 1gbit?

Switchen fixar inte högre än 100mbps, men just nu går kopieringen mellan 8-25 mbps, dvs en fjärdedel av maxfarten...

Letade lite och ser i nätverksverktyget på Macen att den skickat i stort sett lika många paket som den tagit emot, vilket inte känns helt korrekt.

Last edited:
Switchen fixar inte högre än 100mbps, men just nu går kopieringen mellan 8-25 mbps, dvs en fjärdedel av maxfarten...

Letade lite och ser i nätverksverktyget på Macen att den skickat i stort sett lika många paket som den tagit emot, vilket inte känns helt korrekt.

Om switchen bara fixar 100mbit och du dessutom bara kommer upp i 5-20% av det (dvs 1-4 mb/s, är detta sant?) så är det nog lättare att koppla in din externa disk och få det gjort snabbt om du ändå ska. (Formattera den i så fall som FAT i OSX så Windows fattar vad som pågår).

Kan du inte köra utan switch, kabel direkt?

Du har inte ytterligare en dator för referensvärde?

Om switchen bara fixar 100mbit och du dessutom bara kommer upp i 5-20% av det (dvs 1-4 mb/s, är detta sant?) så är det nog lättare att koppla in din externa disk och få det gjort snabbt om du ändå ska. (Formattera den i så fall som FAT i OSX så Windows fattar vad som pågår).

Formatera disken är inte ett alternativ då jag inte har någonstans att göra av datat som ligger på den, och det får inte förloras.

Nu har kopieringen gått så länge att den får gå klart, men jag vill gärna knäcka det här då det lär komma fler gånger.

Har en XP-maskin till, ska göra lite provkopieringar mellan den och de två jag kör nu och försöka isolera vilken maskin som strular.

Håller med renkött. Köp en korskopplad cat6 kabel för en femtiolapp eller så :)

Det ska svida att migrera till "the dark side"

Skämt å sido så har jag hört talas om det problemet tidigare, spekulationen (obs inte svaret) då var att det var felkorrigeringen som ställde till det då den konverterar filer "on the fly"

Det kan vara förklaringen till att du ser många returpaket, men det kan likväl vara BS.

Kommer du på svaret så dela med dig!

Hehe. Hade du börjat kopera ut till 1.44 floppys och sen in mac'en så hade du vart klar vid det här laget :)

Håller med renkött. Köp en korskopplad cat6 kabel för en femtiolapp eller så :)

Behöver det ens vara korsat idag?! Det autokonfigurerar ju på XP-XP iaf med direktkopplad standardkabel.

Jotack.. (autosense) men eftersom jag är helt främmande för mac var det bara XP-XP jag kunde garantera funkar. Det sura äpplet kan mycket väl avstått att tillåta autosensing i min värld. I vilken grad det passerat genom OS-styrt lager eller stannat i kontaktens hårdvara är vassle i detta emrm. ;)

Kopieringen är sedan länge klar, så jag lägger inte mer tid på att lista ut nåt nu. Hittade inte särskilt mycket vettig info när jag googlade, så jag misstänker att det är gamla hederliga vissa-kort-och-routrar-gillar-inte-varann-och-så-är-det-med-det.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda