Filip Backlund tilldelas Varg Olle Stipendiatet

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
I lördags fick Filip Backlund, Pro SBK-mästare, ta emot Varg Olle Stipendiatet. En fet pokal, en ännu fetare vandringspokal och 75000kr. Grattis!:tummenupp

filip_vargolle_1.JPG

Det var kul... Grattis.

Men vem är BjörnOlle eller vad han hette? :confused:

Det var kul... Grattis.

Men vem är BjörnOlle eller vad han hette? :confused:

Det var helt underbart att lyssna på alla roliga historier det gamla järngänget varit med om. Dan Forsberg (Filips mekanikers farsa), berättade otroligt roliga historier om allt möjligt de varit med om och vilket turgubbe Varg Olle var.

Dan Forsberg är fortfarande den yngsta föraren (mig veterligen) som startat i ett GP-race, som 18 åring startade han i ett Spedway GP VM-race.

Historier om allt ifrån Krokodiljakter i 50-talets Afrika, 32-dagars båtresor till Australien och inte minst om hur Varg Olle vann Novemberkåsan, trots att han kraschat sin hoj med ett sabbat batteri som följd. Människan sätter sig på en "mjölkpall" för att istället titta på racet och vad hittar han brevid? Jo ett batteri! En annan förare hade brutit racet och bonden hade hittat det batteriet.. Varg Olle mekar ihop cykeln och vinner racet:D

En riktigt rolig tillställning med många utländska gäster, som verkligen visste hur man skulle dricka, trots att samtliga var 60 år plus:tummenupp

Tack Filip, Jan, Nicklas, Håkan, Dan&Co för en oförglömlig kväll:) Mycket roligt att få träffa dessa levande legender som man tidigare visste så lite om. Varg Olle har ju alla hört talas om iofs, förutom Jorpes tydligen;)

Det var helt underbart att lyssna på alla roliga historier det gamla järngänget varit med om. Dan Forsberg (Filips mekanikers farsa), berättade otroligt roliga historier om allt möjligt de varit med om och vilket turgubbe Varg Olle var.

Dan Forsberg är fortfarande den yngsta föraren (mig veterligen) som startat i ett GP-race, som 18 åring startade han i ett Spedway GP VM-race.

Historier om allt ifrån Krokodiljakter i 50-talets Afrika, 32-dagars båtresor till Australien och inte minst om hur Varg Olle vann Novemberkåsan, trots att han kraschat sin hoj med ett sabbat batteri som följd. Människan sätter sig på en "mjölkpall" för att istället titta på racet och vad hittar han brevid? Jo ett batteri! En annan förare hade brutit racet och bonden hade hittat det batteriet.. Varg Olle mekar ihop cykeln och vinner racet:D

En riktigt rolig tillställning med många utländska gäster, som verkligen visste hur man skulle dricka, trots att samtliga var 60 år plus:tummenupp

Tack Filip, Jan, Nicklas, Håkan, Dan&Co för en oförglömlig kväll:) Mycket roligt att få träffa dessa levande legender som man tidigare visste så lite om. Varg Olle har ju alla hört talas om iofs, förutom Jorpes tydligen;)

Alla vet att avdankade speedwayåkare är sköna! visst Rash? :D

Dan Forsberg var väl även den första i VM vad jag kommer ihåg.. Jag och hans barnbarn Billy Forsberg hade många bataljer ihop. vi kunde köra av varandra flera ggr under ett heat.

var det Freddy Lindgren som fick "vandra" över priset till Filip?

// Bling

Alla vet att avdankade speedwayåkare är sköna! visst Rash? :D

Dan Forsberg var väl även den första i VM vad jag kommer ihåg.. Jag och hans barnbarn Billy Forsberg hade många bataljer ihop. vi kunde köra av varandra flera ggr under ett heat.

var det Freddy Lindgren som fick "vandra" över priset till Filip?

// Bling

Sköna och helt galna:)

Stämmer, Fredrik Lindgren fick Varg Olle stipendiet senast och överlämnande den stora pokalen till Filip.

Fan Blingan, visste inte att du hade kört speedway.

Sköna och helt galna:)

Stämmer, Fredrik Lindgren fick Varg Olle stipendiet senast och överlämnande den stora pokalen till Filip.

Fan Blingan, visste inte att du hade kört speedway.

Eller som när Ove Fundin hade kört ner 120 mil från St tropez ner till Dan Forsberg, bara för att åka hem dagen efter i ösregn.. Eller som när de väntade in honom vid ett annat tillfälle och Ove valde att ta färjan till Algeriet istället. "Färjan var ju närmare":D

Ove Fundin blev världsmästare i Speedway fem gånger. 1956, -60, -61, -63 och -67 samt sex gånger världsmästare i lag och nio sm-titlar:jisses

"Det går undan med Fundan", allt enligt wiki:D

En vacker dag hoppas jag kunna berätta liknande historier om våra nutida rr-förare..

Edit;
Filip Backlund är förresten nominerad till Årets idrottsman i Västerås också.

Pro SBK-guld, varg olle stipendiat, race mot flygplan och kanske årets idrottsman i västerås. Mycket som händer kring Filip:tummenupp Nu hoppas vi bara att han och Veidec (Rickard Pålsson) kommer överens om framtiden..

Last edited:
...
...
Varg Olle har ju alla hört talas om iofs, förutom Jorpes tydligen;)

Joda, Men det var denna typen av skröna jag efterlyste. TACK Rash :tummenupp. Sen kände jag inte till kopplingen mellan Varg-Olle och Roadracing

Välförtjänt Fille, Jorpes är historielös... Björn Olle *suck*

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...