Filip Backlund tävlade mot ett flygplan med 5000hk och vann!

Vilken överraskning...

Flygplan är inte direkt accelerationssnabba, har aldrig fattat dessa jämförelser :va

Tror nästan tom jag skulle dra det med min lilla sura 600...
Har aldrig förstått mig på detta jag heller som någon skrev innan..
Däremot det sista klippet som blev upplagd är lite mer talande för hur det borde gå till...
En mc gör ju knappast mach2

Meningslös jämförelse men all PR för pojken är ju bra...

Lite det som är tanken. MC-folk vet ju generellt hur startsnabba mc är. Men inte alla som har koll på det riktigt bland de "vanliga dödliga". Blev en cool och uppskattad tillställning iallafall.

Hade vart grymmare att jämföra mot Peter Lindéns jaktplan, kanske nästa gång?:tummenupp

Fast ett JAS med EBK finns risken att man förlorar mot rätt grovt....
Säg inte det:
http://www.automotorsport.se/news/12305/lambo-reventón-körde-ifrån-tornadon/

Såg för övrigt en tokig Funny Car med en jetmotor+ebk köras i Vallåkra. 600 kg/6000 hästar. Aningen svårstartad tycker jag den verkade vara. Ett JAS väger mer än så. Det finns väl en anledning att hangarplanen kastas upp med ångkatapult också?

Det hänger på distansen tror jag.

Ah mäh, deT fatTar ni väLL atT killEn i FlYGPlanEt inTE tjööööörDE för fullT?! Jag sKuLLE sTEKA honOM.

Sluta gnälla.....

Själva racet är ganska ointressant för oss som är hojåkare men det enda detta jippo handlar om är PUBLICITET och det är skitbra för alla motorcyklister. Det är bra om allmänheten tycker att detta var en rolig och spännande grej istället för att de ska tycka att alla motorcyklister är banditer och självmordsbombare.

All positiv marknadsföring för motorcykelracing ska vi vara med och stötta, det behövs mer publicitet och sponsorer till branschen/sporten.

Mera av sådant, vi måste se till att vi syns mer vid POSITIVA tillställningar.

Go for it :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana

Last edited:
Fast ett JAS med EBK finns risken att man förlorar mot rätt grovt....

Nix, prov har gjorts tidigare å är meningslösa då flygplan har en viss lyfthastighet då man SKA lyfta å som ligger beroende på 180 till 250 Km/h
Däcken på flygplan har oxå en maxhastighet de är godkända för. Vilket gör att de FÅR inte köra hur fort som hällst på backen.

De är ganska enkelt att räkna på massan 21000Kg (viggen tomme på utrustning) och dess kraft med zon 3 EBK, som rejsar mot en hoj alt. dragster som gjorts tidigare.

Med dragster som testades så var den förbi 402 meter å viggen typ 200 meter bakom, men i princip på väg å lyfta.

Så risken att torska mot ett JAS 39 ser jag som mycket liten OM man iaf har en 1000cc sportare eller busa , zzr1400 typ

Något ingen vågat prova e att sätta sig på en RB24J med krutmotor å se vilket acc de kan bli :D

Säg inte det:
http://www.automotorsport.se/news/12305/lambo-reventón-körde-ifrån-tornadon/

Såg för övrigt en tokig Funny Car med en jetmotor+ebk köras i Vallåkra. 600 kg/6000 hästar. Aningen svårstartad tycker jag den verkade vara. Ett JAS väger mer än så. Det finns väl en anledning att hangarplanen kastas upp med ångkatapult också?

Det hänger på distansen tror jag.

Jetmotorer och även turbofan (som tex sitter på de flesta passagerarplan) har även ganska dåligt grepp i starten. Det är först när de kommit upp över säg 200 km/h och däröver som de börjar få ordendligt med luft och därmed "grepp". Man kan tydligt känna det även i starten med ett vanligt passagererplan när man gör en flygresa, hur accet tilltar ju längre man hinner nerför banan. Så hela motoreffekten står inte till förfogande för acceleration från 0 km/h sas.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back