Filip Backlund, 15 år, tar poäng i Sveriges högsta roadracingserie

Don Quixote skrev:
Både Gsson och Zuber satte std600-varvrekord på banan i spanien dom var o tränade på i våras och körde ifrån en hel hög spanska o engelska supersport-åkare som först skrattade åt att dom körde standard men sen bara log o skakade på huvet åt farten.

Jo visst är svenska förare snabba men det saknas ju en riktig spets som kan hävda sig i VM. Stigefelt är ju ensam just nu och inte ens han verkar kunna fixa topp-5 i SS600 VM.
Vad var det för bana som de satte varvrekord på(det lät imponerande !!!) och vad var det för förare som de knäppte på näsan. Det är ju trots allt två av sveriges nationella toppförare som du nämner...Man måste ju jämföra päron mot päron och äpplen mot äpplen.

Hämta två brittiska toppförare och jämför med så får vi se hur det går. Svensk RR är väl inte riktigt i paritet med andra länders men det är ju inte konstigt heller...det finns ju tyvärr orsaker till det som verkar svåra att påverka.

Don Quixote skrev:
...bara log o skakade på huvet åt farten.
Så brukar pappa Watz se ut när han kommer fram och snackar efter att jag har kört också... :näsblod

Mulles skrev:
Jo visst är svenska förare snabba men det saknas ju en riktig spets som kan hävda sig i VM. Stigefelt är ju ensam just nu och inte ens han verkar kunna fixa topp-5 i SS600 VM.
Vad var det för bana som de satte varvrekord på(det lät imponerande !!!) och vad var det för förare som de knäppte på näsan. Det är ju trots allt två av sveriges nationella toppförare som du nämner...Man måste ju jämföra päron mot päron och äpplen mot äpplen.

Hämta två brittiska toppförare och jämför med så får vi se hur det går. Svensk RR är väl inte riktigt i paritet med andra länders men det är ju inte konstigt heller...det finns ju tyvärr orsaker till det som verkar svåra att påverka.

Vad menar du med andra länder? Jämför man med andra europeiska länder med invånarantal runt 5-10 miljoner så ligger vi i topp tillsammans med holländarna. Faktum är att tex svenska 250 och 125 mästerskapet är väl så bra som det brittiska,tyska(om de nu fortfarande kör) eller franska.

Att vi inte är i paritet med Spanien,Italien eller Japan är knappast något vi behöver vara ledsna för.

Jag lyfter på hatten för Backlund.. Poäng i första racet och väl med tidsmässigt! det kommer blir intressant att följa fortsättningen. GRATTIS!

/Jörgen

Chris Ash skrev:
Vad menar du med andra länder? Jämför man med andra europeiska länder med invånarantal runt 5-10 miljoner så ligger vi i topp tillsammans med holländarna. Faktum är att tex svenska 250 och 125 mästerskapet är väl så bra som det brittiska,tyska(om de nu fortfarande kör) eller franska.

Att vi inte är i paritet med Spanien,Italien eller Japan är knappast något vi behöver vara ledsna för.
För en gångs skull så håller jag med till 100%.... förmodligen har vi fel då.

Mulles skrev:
Sent startat privatstall, fjolårshojar i första loppen, nybörjare på fyrtakt.

Jag tycker att topp-5 är mycket begärt av Stiggy efter bara fyra lopp. Nu ligger han elva i VM vilket jag tycker är klart godkänt.

Chris Ash skrev:

Ja, jo ni kanske har rätt...vi är nog ganska överjävliga på RR för att vara ett så litet land.

Vad gäller Stigefelt så klagade jag inte på hans resultat utan konstaterade bara att han inte ligger topp-5 i SS600 VM trots att han enligt många tvåtaktsgrabbar här på forumet klassas som sveriges bästa RR-förare.
Då konstaterade jag bara återigen , när han då enligt många kör cirklar runt resten av sverigeeliten, att vi ligger lite efter när det gäller bredden på toppen.

Det är ju därför skitkul när en sån som Filip dyker upp (verkar ju vara en talang). Känns som han kan bli riktigt bra i framtiden. Hoppas han inte tröttnar !

Observera detta är min egen åsikt. Kan revideras om det kommer fram argument som stödjer ett annat resonemang :)

Don Quixote skrev:
Både Gsson och Zuber satte std600-varvrekord på banan i spanien dom var o tränade på i våras och körde ifrån en hel hög spanska o engelska supersport-åkare som först skrattade åt att dom körde standard men sen bara log o skakade på huvet åt farten.

Dom var på Albacete och tränade om det var den banan du syftade på?

Samma bana som Robert Gull körde 1.37,353. Kolla med dina supermärkeskolleger vilka tider dom körde på när dom satte sina "rekord" :D

Last edited:
Filip Backlund är en grym supertalang!

Lite statistik 2003 piisdåligt förstarace "sämre än sin lillebrors förstarace" :hihi 2004 pissdåligt förstarace 2005 pissdåligt förstarace

2003 vinst i 2a racet 2004 vinst i 2a racet Om vi ser danska mästerskapet på knudan i våras som träning och inte race för Filips del så är stcc racet på kga Filips 2a race för i år hmm "hoppas han inte läser det här" men mina matematiska uträkningar visar vinst :banana

Jag har rekomenderat honom att ställa upp i dom sista 2 wsbk stk 600 rejsen där förarna är mellan 15 och 20 jag tror att om hans utvecklingskurva håller den takt den gör så kan han prestera väldigt bra där
MVH Racingconsigliere by Motogg Industries

Last edited:
Just. Filip körde fort på 600:an direkt och som gg skriver: han slutar inte utvecklas. Dessutom har pappa Backlund tillräckligt med armbågar för att kunna ta sig fram till och med genom en skock vildsint viftande italienare. Jag tror på Fille. Kanske inte som ny världsmästare, men absolut som VM-förare.

Mulles skrev:

Kan hålla med dig i vissa punkter men det viktiga är väl att påpeka att just det startfältet i ss600 som är med i STCC iår inte är något vidare.

Frågan är hur många sponsorer som vill vara med i det hela nästa år... dom blev lovande tät racing, då ska man inte kunna vara i ledningen från 17:e plats på 2 varv.

Vet åtminstonde en sponsor som är besviken på startfältet... inget illa menat till ni som kör, jag vet att ni är riktigt bra allihop.

Bara vad jag har hört att det snackas om så hoppa inte på mig nu!

Chris Ash skrev:
Det där är BS. Vilka 600-serier är "löjligt mycket bättre"? Med tanke på att förra årets tvåa i SM visade på topp 10-fart i VM och kom fyra i EM så är det ett häpnadsväckande uttalande.

Jag skrev faktiskt "i synnerhet i år". Eftersom Folkesson inte är med och kör i år så kan man väl knappast jämföra med honom, eller?

McB skrev:
Jag skrev faktiskt "i synnerhet i år". Eftersom Folkesson inte är med och kör i år så kan man väl knappast jämföra med honom, eller?

Ok, jämför med vem du vill, frågan kvarstår, vilka 600-serier är löjligt mycket bättre?

Tog några bilder på Backlund vid första SS 600 tävlingen.

På bild 5 står han i andra led längst till höger sett bakifrån.

Bifogat

• DSCN1553 (Large).JPG
    DSCN1553 (Large).JPG
    135 KB · Visningar: 39
  • DSCN1581 (Large).JPG
    DSCN1581 (Large).JPG
    127.3 KB · Visningar: 37
  • DSCN1589 (Medium).JPG
    DSCN1589 (Medium).JPG
    95.1 KB · Visningar: 33
  • DSCN1594 (Large).JPG
    DSCN1594 (Large).JPG
    119.8 KB · Visningar: 33
  • DSCN1575 (Medium).JPG
    DSCN1575 (Medium).JPG
    103.6 KB · Visningar: 51
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back