Fildening XP <-> Win 98SE

Harrysson

Medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S
Hur får man igång fildelning mellan en XP burk och en Win98SE burk??? Jag har aktiverat fildelning, gett båda burkarna samma arbetsgrupp och valt att dela ut några mappar. XP maskinen ser den andra datorn (namnet dyker upp i listan över datorer i arbetsgruppen), men när man dubbelklickar på den säger den bara att den inte kan ansluta. Win98 maskinen ser inte XP:n överhuvudtaget.

XP:ns brandvägg (SP2) är inställd på att tillåta fildelning. Båda maskinerna kör TCP/IP. Win98 har TCP/IP kopplat till fildelning. Vad har jag glömt??? :va

Edit: Win98 kan pinga XP burken, men inte tvärt om.

Last edited:
En klassiker när W98:or strular är ofta autologon-nyckeln i registret. Gå in med regedit och ta bort det värdet, prova sedan på nytt.

Då var det löst, Norton Internet Security blockerade fildelning på Win98 maskinen. :huvet Jag har fått stänga av brandväggen på den. Nån som vet hur man ställer in Norton för att släppa igenom fildelning?

Abstruse: Tack i alla fall för förslaget.

Du ser i Nortons logg-fil vilka portar (och protokoll, t.ex. ICMP, TCP eller UDP) som försöker nås från den andra datorn. Öppna upp dem i Norton och eventuellt i XP's inbyggda brandvägg.

Harrysson skrev:
Då var det löst, Norton Internet Security blockerade fildelning på Win98 maskinen. :huvet Jag har fått stänga av brandväggen på den. Nån som vet hur man ställer in Norton för att släppa igenom fildelning?

Abstruse: Tack i alla fall för förslaget.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra