Fildelningslagen genomklubbad!

korvgubbe skrev:
Det som jag tycker suger hårdast är att en DVD-skiva blir 18 spänn dyrare stycket.. :huvet

Samma här, förstår inte deras resonemang. Det kommer fortfarande finnas billiga skivor att beställa från tex England så dom kommer bara förlora försäljning av medier här i Sverige, till viss del iaf tror jag.

Hur mycket spelar tex nya Starwars filmen in under en helg? Flera hundra miljoner... räcker inte det för filmbolagen? Om jag då laddar hem en kopia så snor jag väl max 40skr av dom, flåt så mkt! Mycket vill ha mer....

mjukis skrev:
Hur mycket spelar tex nya Starwars filmen in under en helg? Flera hundra miljoner... räcker inte det för filmbolagen? Om jag då laddar hem en kopia så snor jag väl max 40skr av dom, flåt så mkt! Mycket vill ha mer....

Även om jag laddar rätt friskt så har jag svårt att försvara det.. Det handlar ju ändå om att tillskansa sig det som film och muskproducenterna säljer för att tjäna pengar på...
...Däremot har det i mitt fal varit så att jag köpt mer skivor sedan jag började ladda eftersom jag via nätet hittar artister som jag annars inte hade upptäckt. Det jag lyssnar på spelas inte så ofta på Radio eller MTV eller säljs på toplistorna..

mjukis skrev:
Samma här, förstår inte deras resonemang. Det kommer fortfarande finnas billiga skivor att beställa från tex England så dom kommer bara förlora försäljning av medier här i Sverige, till viss del iaf tror jag.

Jag tror inte Darth Lucas är problemet. problemet är de mindre filmerna som är beroende på att filmen ska gå bra på video/dvd.

Alla filmer är inte avsedda för bio så att säga.

Zee skrev:
Jag tror inte Darth Lucas är problemet. problemet är de mindre filmerna som är beroende på att filmen ska gå bra på video/dvd.

Prexis... De största producenterna lär nog skära guld med kniv iaf..

Ta däremot mindre filmer, Svenska filmer så är det rätt lätt att inse att de drabbas. Svenska produktioner har väldigt svårt att få det att gå ihop som det är och om då 25-50% av alla kopior av filmen är piratkopierade är det rätt enkelt att inse att det blir svårare för producenterna att göra nya filmer..

Jag har som princip att köpa de skivor som jag tycker är bra när jag laddat hem dem.. Dett innebär iofs att jag kanske bara köper en tiondel av de skivor som jag laddar hem men min totala skivbudget har ändå blivit större.... Nu när "jag blir kriminell" blir det ju en "lose - Lose situation" för både mig och skivindustrin...

Zee skrev:

Alla filmer är inte avsedda för bio så att säga.

Sant, men det är ändå dom stora bolagen som gnäller, kanske deras röst hörs lite mer än dom mindre bolagen/producenterna.

Jag gör precis som korvgubben, tankar mycket musik och köper det som jag tycker är bra. Iof så har ja inte köpt en musikskiva på år o dar men Dvd filmer köper ja titt som tätt tack vare möjligheten att tanka från nätet.

Conrad skrev:
En bojkott efter att lagen träder i kraft vore intressant. Någon föreslog det på sidan med artikeln.

En bojkott av vad? Fildelning? Mycket vunnet där... eller av att köpa CD/DVD-skivor? :va

Tror inte det går att åstadkomma någon bojkott av film och skivköpande.

Saxat från Macworld:
""Kassetavgiften" är riktig dubbelmoral. Här köper man en DVD-R/CD skiva med en rejäl avgift på och sedan får du inte använda den för att bränna en film eller ett musik-album. Du har ju just betalat avgiften för det. Eller? Medan avgiften just är till för att kompensera artister som blir piratkopierade. Dessutom så är Copyswede som administrerar avgifterna inte en statlig verksamhet utan ett helt fristående ekonomisk förening. Alltså kommer pengarna absolut aldrig in i statskassan som Frankenstein tror. Dessutom så har vi svenska folket ingen kontroll över hur pengarna används/fördelas, men ändå är det våra "kära folkvalda" som beslutat om denna avgift. I normala fall brukar det väl ändå vara statliga myndigheter som tar hand om skatter, för en skatt är det men det är bara det att den inte hamnar hos skattuppbördssystemet.

Eftersom det finns avgift på dvd/cdr skivor är det helt klart tillåtet att kopiera, det är det enda sättet jag kan tolka den nya situationen på.
"

Dubbelmoral så det stinker om det!

Dom legaliserar ju liksom nästan nedladdning iom att dom inför en avgift på skivorna... :banana

Vi förbjuder internet istället tycker jag :fyllisar

An3Azz skrev:
Vi förbjuder internet istället tycker jag :fyllisar

Ingen idé. Det försvinner av sig självt snart. Det är bara en fluga. :fakta Eller litar du inte på våra kloka folkvalda som berättar för oss Hur Det Är?!

ft skrev:
Ingen idé. Det försvinner av sig självt snart. Det är bara en fluga. :fakta Eller litar du inte på våra kloka folkvalda som berättar för oss Hur Det Är?!

Joodåå, :D

korvgubbe skrev:
Det som jag tycker suger hårdast är att en DVD-skiva blir 18 spänn dyrare stycket.. :huvet

Det värsta är att det drabbar lagligt folk med. Snart kan man inte spela in oc bränna ner sina semesterfilmer längre utan att bli ruinerad...

många köpte skivor - skivbolaget blev rika
skivbolaget höjde priserna
man köper inte en skiva för 200:- piratkopieringen ökade
skivbolagen börjar kriga mot piratkopierarna istället för att sänka priserna
piratkopieringen ökar ännu mer :hihi
skivbolagen fortsätter sitt krig - gräver sin egen grav

så är iaf min uppfattning.

mjukis skrev:

Cloetta tjänar så grymt mycket pengar. Om jag då snattar en kexchoklad så snor jag väl max 3 kronor av dom, flåt så mycket!! :rolleyes:

P2p

Ogre har skrämmande rätt i sin analys. jfr med bilindustrin där fri konkurrens istället påtvingas av EU. Där går man medvetet in och hindrar industrins möjligheter att maximera sina vinster genom att ha märkeskedjor och då har ändå stora lobbysummor varit i omsättning. Det enda detta bevisar är att film och musikindustrin köpt sig ett monopol. Det kan enklast jämföras med tobaksbolaget som vill köpa amnesti av EU. I princip har EU bevisat att om de inte är alltför uppenbart så kan vem som helst köpa dem.

Gixxer-Anders: Du missar en väsentlig skillnad. Om jag stjäl en kexchoklad påverkas hela näringskedjan (handlaren som köpte in kakan, distributionsleden, tillverkaren etc.). I fallet fildelning är det egentligen bara producenten som påverkas. Dessvärre har producenten valt att sätta ett pris som kraftigt driver på piratkopiering vilket sekundärt påverkar handlaren eftersom ingen vill köpa till detta pris. Trots att all forskning tyder på att fildening ökar handlen så är film och musikindustrins våta dröm att vi skall betala varje gång vi använder deras produkt. I offentliga sammanhang sker detta bl. a via STIM (det är inte gratis att spela en låt i radio, någon betalar för att vi skall få lyssna), nu skall privatpersoner hanteras på samma sätt.

Jag kommer ihåg tidigt 80-tal när datormagazin skrev att piratkopiering snart skulle upphöra (då rockade C64), trots detta ordnar jag mina program på samma idag idag som jag gjorde då. Beviseligen har branschen inte mått dåligt av detta.

En annan intressant aspekt är att det är film- och musikbranschen som jagar mest, hur kommer det sig att övrig dataspridning inte jagas lika hårt. Det kan väl inte vara så att man tar de sista desperata andetagen i medier som om 15-20 år anses antika?

Köper redan skivor från utlandet :yoparty

Vad jag undrar är hur jag som hobbyfotograf ska göra för att få ta del av alla dom här pengarna som ska fördelas bland oss upphovsrättsinnehavare? Och hur får jag tillbaka pengarna jag ligger ute med för de DVD+R -media jag använder för offsite backup av mina egna bilder?

Ogre skrev:
många köpte skivor - skivbolaget blev rika
skivbolaget höjde priserna
man köper inte en skiva för 200:- piratkopieringen ökade
skivbolagen börjar kriga mot piratkopierarna istället för att sänka priserna
piratkopieringen ökar ännu mer :hihi
skivbolagen fortsätter sitt krig - gräver sin egen grav

så är iaf min uppfattning.

Något förenklat men väldigt bra analys :tummenupp
Min uppfattning också!. Alltid roligare att ha orginal med konvolut och allt men inte till ockerpris. Hittar jag en skiva för ca 80:- händer det att kopian förpassas till runda arkivet efter inköp.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden