Fikakläder

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Hur är det med säkerheten min hojvänner? Köpte förra säsongen komplett set med kläder, har genom en billig webbutik även kompletterat med flera skor.

Köpte ett par jeans som tyvärr känns lite för tajta och otympliga. Är det så kläderna ska sitta, likväl min jacka känns väl åtsittande.

Någon som har förslag på byxor som tål vår, sommar och höst ? Jag insåg ja frös en del med dessa byxor trots de va runt 10-12 här i mars. Samt under sommaren kommer det nog bli rätt varmt och då de saknar ventilation så blir de säkert rätt varma.

Nu i efterhand önskar jag att man kunde köpt om sina kläder efter lite mer kunskap.

Vad åker ni själva i för kläder när ni bara ska ut kortare resor? Är det samma för längre resor.

Det lockar att köpa en hoodie men säkerheten är väl nära noll förutom rygg och armbåsskydden.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har ett textilställ som jag använder till jobbet ibland och när det är kallare och ett skinnställ som jag använder för det mesta. Så gör jag.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vad åker ni själva i för kläder när ni bara ska ut kortare resor? Är det samma för längre resor.

Det lockar att köpa en hoodie men säkerheten är väl nära noll förutom rygg och armbåsskydden.
- Korta resor (jobbet, cityfika, gymet, affären) - vanliga jeans, gympaskor, hjälm, skyddsjacka eller säkerhetsväst med hoodie, handskar.
Längre resa (>1 mil) - hjälm, airbagväst och jacka, kevlarjeans, mc-skor och handskar.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Jag har ett textilställ som jag använder till jobbet ibland och när det är kallare och ett skinnställ som jag använder för det mesta. Så gör jag.
Jag som aldrig använt skinnställ, hur är det mot kyla och värme? Blir de klibbigt?
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
- Korta resor (jobbet, cityfika, gymet, affären) - vanliga jeans, gympaskor, hjälm, skyddsjacka eller säkerhetsväst med hoodie, handskar.
Längre resa (>1 mil) - hjälm, airbagväst och jacka, kevlarjeans, mc-skor och handskar.

Hur är airbagväst? Tar man bort ryggplattan då till fördel för airbag?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
För längre resor kör jag skinnställ.
För kortare transportresor (jobbet, vänner etc) använder jag allvädersställ så jag slipper byta om.

Jag som aldrig använt skinnställ, hur är det mot kyla och värme? Blir de klibbigt?
Jag tycker det fungerar ganska bra.

När det är kallt har jag tshirt + sleeveshirt och långkalsonger under. Är det riktigt kallt tar jag en vindjacka över.

På sommaren kör jag med ett tunt underställ innanför skinnstället. Så länge man är i rörelse brukar värmen inte vara ett problem. Kökörning i stadstrafik ska man således undvika.

Köpte ett par jeans som tyvärr känns lite för tajta och otympliga. Är det så kläderna ska sitta, likväl min jacka känns väl åtsittande.
Jag föredrar när kläderna inte kan fladdra runt så mycket när man kommer upp i fart. Det är också en stor fördel med skinnställ i min mening. Men så tight att det blir obekvämt ska det inte vara.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Först och främst, MC-kläder ska sitta ganska tajt, så skydden sitter där de ska om du vurpar.
Beträffande att "köpa om" sina kläder så gör man ju det hela tiden. Jag har en hel del jackor, byxor och skinnställ samt stövlar och halvstövlar.
Det är ju halva nöjet med hoj att man kan köpa prylar, kläder, hjälmar mm.
För att bara köra och fika så väljer man efter väderlek och tänker man bomba någon slinga samtidigt så får man ta med det i beräkningen.
Varm sommar och i närområdet så har jag lite tunnar sommarMC-byxor med ventilation och bra skydd och liknande jacka.
Touring så blir det lite rejälare byxor o jacka.
Skinnställ har jag sällan på vägen. Tungt och varmt eller för kallt.
Nu mer fegar jag med airbagväst på vägen också, gammal och sliten, vill ju inte paja mer än nödvändigt vid vurpa.

Grundtips oavsett klädval är att köpa kvalitet, inget billigt skräp på xlmoto t ex.
Och titta på vilka skydd som ingår. T ex D3O har supertunna mjuka skydd som inte märks. Finns både Level 1 och 2. Held m fl har likadana.
 

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Jag tycker det fungerar ganska bra.

När det är kallt har jag tshirt + sleeveshirt och långkalsonger under. Är det riktigt kallt tar jag en vindjacka över.

På sommaren kör jag med ett tunt underställ innanför skinnstället. Så länge man är i rörelse brukar värmen inte vara ett problem. Kökörning i stadstrafik ska man således undvika.

Ja men de låter vettigt med ett tunt merinounderställ under.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur är airbagväst? Tar man bort ryggplattan då till fördel för airbag?
Det beror på vilken airbagväst du väljer.
De allra flesta har ett ryggskydd i västen.
Min RS1-väst har patronen bak så där vill man ha skyddd för den samt om man vurpar och airbagen inte löser ut.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag som aldrig använt skinnställ, hur är det mot kyla och värme? Blir de klibbigt?
Grymt individuellt. Jag är generellt rätt varm av mig och kör med skinnställ och skyddsväst (rygg och bröstskydd) oavsett hur varmt det är. Under har jag ett underställ för annars får jag inte av mig skinnstället :)

Sen är jag kanske inte den som åker för att fika utan jag fikar när jag är ute och åker. Jag har ett tvådelat ställ och tar jag av mig jackan om jag fikar är det inte inte jätteproblem tycker jag. Kanske behöver dricka något glas vatten extra men jag svettas garanterat mer när jag är ute på cykeln i cykelkläder i samma värme.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Grundtips oavsett klädval är att köpa kvalitet, inget billigt skräp på xlmoto t ex.
Och titta på vilka skydd som ingår. T ex D3O har supertunna mjuka skydd som inte märks. Finns både Level 1 och 2. Held m fl har likadana.
Detta vill jag lyfta, du får vad du betalar för när det gäller passform, slitstyrka och till exempel vattentålighet.
När det gäller aibagväst och ryggskydd så kör jag med ett löst ryggskydd trots västen.
Det är både en vana, samt att jag känner mig "naken" utan.
Västen ska ju klara av att lösa uppgiften, bättre än ryggskyddet, men tänk om....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja men de låter vettigt med ett tunt merinounderställ under.
Ja, det är definitivt svalare än utan. Kör du utan underställ kommer det bli klibbigt och svårt att få av skinnstället. Jag gjorde några tappra försök som novis. Undvik.

Som andra skrivit så håller jag med om att mc-kläder också ska sitta åt så skydden håller sig på plats. Tar du på dig ett mc-plagg och det är lätt att vrida bort knäskydd från knäna eller armbågsskydd från armbågarna, så kan du också räkna med att de skydden nog sitter någon annanstans när du drar i backen.

Sen håller jag också med om att man får vad man betalar för och ska undvika budgetkläder. Som exempel testade jag xlmotos billiga allvädersställ av märket course. Det är imponerande dåligt. En varm dag svettas man något enormt, för stället andas ingenting. I min enfald trodde jag då att stället skulle vara hyggligt regntåligt, men istället tar det bara ett par sekunder i lättare regnskur innan vätan går rakt in. De medföljande skydden är mer lämpade för avlastning när man jobbar i trädgården än något man vill köra med.

Kort sagt, vill du få något som är säkert och bekvämt i värme, kyla eller regn, så får du köpa ordentliga märken. Det finns inga genvägar där. Ska det vara billigt, så köp på reor eller bättre begagnat, men undvik de billigaste budgetmärkena.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du har fått många bra svar här. Som du själv noterat så behöver man olika kläder under olika säsonger. Köp inte för billiga grejor, då behöver du köpa om en gång till. Satsa hellre på rejäla plagg direkt. Det blir billigare i längden.

Jag har tre garderober med mc-kläder.... (jag vet, det är något fel på mig).
Varma textilbyxor, svala textilbyxor, jättesvala textilbyxor för varma dagar.
Varma skinnbyxor, svala skinnbyxor.
Varma textiljackor, halvvarma, tunna för sommarbruk.
Skinnjackor. 4 st. Varför 4, det räcker väl med en? Men de andra var ju så snygga, ju! ;)
Handskar i parti och minut.
Hjälmar, 4 st.

(Jag vet, det är något fel på mig. Så bli inte som jag :) )
 
Last edited:

hojdaniel

Medlem
Gick med
24 Mar 2022
Hoj
Honda CBR 650R
Ja men det känns som de kommer sluta så. Är inte nöjd med min hjälm. Snygg men högt ljud i de . Så ska köpa en schubert C4/C5 likväl vill ha någon lättare att ha på sig i stan . Samt nu under våren vill man ha varmare kläder . Är ett dyrt projekt.

Problemet är väl att man börjat spana på en dualsport också så mc är inte så billigt som man trodde :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du har fått många bra svar här. Som du själv noterat så behöver man olika kläder under olika säsonger. Köp inte för billigare grejor, då behöver du köpa om en gång till. Satsa hellre på rejäla plagg direkt. Det blir billigare i längden.

Jag har tre garderober med mc-kläder.... (jag vet, det är något fel på mig).
Varma textilbyxor, svala textilbyxor, jättesvala textilbyxor för varma dagar.
Varma skinnbyxor, svala skinnbyxor.
Varma textiljackor, halvvarma, tunna för sommarbruk.
Skinnjackor. 4 st. Varför 4, det räcker väl med en? Men de andra var ju så snygga, ju! ;)
Handskar i parti och minut.
Hjälmar, 4 st.

(Jag vet, det är något fel på mig. Så bli inte som jag :) )
Jag är som du, vi är nog många, dags för Anonyma Hojprylköpare.
Möjligen att jag inte har 4 användbara hjälmar eller 4 skinnjackor, men nästan.
Handskar och stövlar är lättköpt och märks inte av så mycket när man kommer hem med dem :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det är ju en materialsport/hobby så jag tycker man hittar nya absolut helt nödvändiga prylar varje säsong. Man läser i forumet, någon köpt något bra som man själv vill testa. Det kommer nya produkter man ramlar på i butik eller i tidning.

Själv har jag väl tre uppsättningar.
1. Skinnställ Held, tvådelat för jag tycker det är bekvämt att kunna ta av sig bara jackan vid fika/mat.
2. Allvädersställ Richa som jag använder mindre och mindre då jag trivs i mitt skinnställ.
3. MC Jeans Alpinestars + Skinnjacka som jag inte använder så mycket men kortare sväng ibland.

Under skinn och allv. ställ oftast min Rukka one-piece underställ.

Så har jag det :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja men det känns som de kommer sluta så. Är inte nöjd med min hjälm. Snygg men högt ljud i de . Så ska köpa en schubert C4/C5 likväl vill ha någon lättare att ha på sig i stan .
Du kör väl med öronproppar? Om inte, så ska du börja nu så du får behålla din hörsel.

Vad gäller hjälmen så tycker jag du ska testa att köra med balaclava (eller buff över huvudet) och 2-3 buffar runt halsen och se om det blir tystare. Inte helt sällan uppstår oväsen på grund av stor luftspalt mellan öra och hjälm eller att turbulent luft blåser upp runt hals och haka. Det blir som att ha ett ljudisolerat rum, men vidöppen dörr.
Är det så att du inte vill köra runt med massa halsdukar och balaclava sen, så har du testat vilken skillnad passform runt hals och öron har på ljudnivå, så du vet när du provar nya hjälmar.

En annan sak som kan påverka ljudnivå är hojmodell och körställning/längd. Har man otur är det nämligen så att hojens kåpor och körställning gör att turbulensen kommer rakt förbi hjälmen istället för att gå över den. Detta kan man lätt testa genom att köra ut på motorvägen och pröva att ducka lite eller sträcka på sig.
Visar det sig att ljudnivån förändras väldigt mycket när man flyttar runt kan det vara så att en ny framruta med något annorlunda form/vinkel gör mycket större skillnad än ett hjälmbyte.

Med allt det sagt, visst skiljer det i hur väl olika hjälmar är isolerade. Ingen tvekan om det. Men stirra dig inte blind på mätningar, eftersom verkligheten påverkas så mycket av din huvudform, övriga plagg du har på dig, hojmodell och körställning/längd.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Som Sniglom skriver, hörselproppar.
Jag köper storpack av 3M gula proppar, tycker få eller ingen hjälm är tillräckligt tyst för att inte ha proppar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja men de låter vettigt med ett tunt merinounderställ under.
Komfortabelt i såväl värme som kyla och smälter inte om du vurpar, (med elaka brännskador som resultat). En annan aspekt är att det är inte bara "klibbet" som gör att det är svårt att få av ffa byxorna. Är man skapt lika lurvig som jag så flätar benbehåringen ihop sig med meshfodret och när de ska separeras stiger det upp salt och vatten i ögonen. Som jag föreställer mig en låååångsam vaxning....minus vax.

Jag kör i stort sett samma slitna, lite trasiga outfit oavsett vad och var jag ska. Överskattar alltid livslängden på persedlarna eller är som en elak tunga skulle formulera det, en smula snål. Gillar f ö inte att byta grejer och har för länge sen gett upp fåfängan.

Tillverkarna verkar ha lite divergerande kroppsideal. Ta reda på vilken/vilka som syr det som passar din kroppsbyggnad. För mig är det dainese som kommer närmst, varför man får budgetera för knapp och dragkedjebyten...

Kör med balaclava. I hjälmen är det tyst och jag kör nästan uteslutande med öppet visir. Proppar gör ingen skillnad för mig, (utom i kyla då det brusar lite). Passformen på hjälmen är avgörande. För min knopp är det shoei som funkar. För någon annan är den kass och något annat märke perfekt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top