Fighters eller sporthoj

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tjena!
Är i valet o kavlet om jag ska skaffa streetfighter eller en sporthoj, ex gsxr.
Det lutar just nu åt en streetfighter men har funderingar på hur det känns att åka längre sträckor, 20mil o längre på en fighter jämfört med en hoj med kåpor.

Min förra hoj var en sporthoj.

Någon som jag ge mig för o nackdelar med streetfighter jämfört med kåphoj.

Körde skellefteå -> sthlm -> gotland -> runt på gotland -> sthlm -> skellefteå i sommar en resa på ca 270mil, allt inom 2 veckor, inga problem för mig alla fall, var ute o körde kvällen efter här hemma i ske-å :)

Det blåser lite mkt om man har oturen med motvind men går hur bra som helst att långstyra fighter enligt mig.

Jag hade enorma problem med rygg och axlar när jag körde min cbr med clipons och kåpor men dom har helt försvunnit sen jag fajtade.

Allmänt så blåser det mer än en kåphoj. Det gör att man tenderar på att köra lite lagligare.
Marschfarter på 140-150 km/h var dock inga problem med min CBR fighter.

En lite vindskiva kan göra underverk mot blåsten. Den behöver inte vara stor. Det räcker med en liten för att få skillnad.

Kolla på min kapade del från min framstänka som jag använde som vindavvisare. Den gav helt ok effekt och var definitivt inte i vägen. Den tog bort en del av vinden mot själva kroppen.

Bifogat

• DSCF0188.JPG
    DSCF0188.JPG
    128.5 KB · Visningar: 91
Min hoj e alldelesutmärkt att köra långt på. :) har kört 700 mil i år:)
och sen e det nyservad och nytt bakdäck på den nu oxå=)

och ja just det.. jag glömde ju säga att den är till salu dessutom:)

Det är inte sträckan som är problemet, snarare hastigheten. Om man kör långt tenderar man att hållla laglig hastighet och då är det inga problem. En cykel utan kåpa genererar ingen irriterande turbulens runt hjälmen. Men jag har av min svågers fasters före detta mans kusin, hört att det kan bli jobbigt runt 250km/h.

Hojköp-Gott Larm!

Jo- det är nog inga problems att åka längre sträckor med en Streetfighter vs Sporthoj...

Själv har jag en Sportster- modifierad till min fördel dock... samt en
Buell XB12R... Det är inga problem att åka långt på Sportstern (nej- det är ingen Streetfighter I know!) med allt vindfång etc... Jag har gjort 5 Europasvängar bl a till Norra Italien med den Bitchen så... Handla det som ögat faller för!

Puts och Krom

fighter!

att köra sporthoj i all ära, men fighter är det grymmare/roligare alternativet enligt mig..
visst det blir lite lägre snitthastighet... som många skrivet, runt 150km/h.
har inte kört mycket iår pågrund av lite problem med hojen, men det har endån blivit strax under 1000.
men du lär bli nöjd vad du än gör! bygg om till fighter efter ett tag om du så vill?

Back