Fighterblade evo 4

var och köpte mig en liten svarv i dag, blev en 60 tals svarv av mindre modell, kräver inte så stort utrymme. satan så skönt det blir att ha en egen.
nu kan man höja nivån på byggandet ytterligare
:tummenupp
 
Se där ja....en svarv e aldrig fel o ha;)

Låter som om du kommer spendera mycke tid framför svarven:D :yoparty
 
Wiseguy skrev:
2694794 Så det är dig man skall vända sig till när man behöver en distanshylsa till den nya enkelsvingen....:rolleyes:

jo det skulle nog kunna gå att ordna! fixa en ritning så ska jag göra ett försök.
 
maskinparken

äntligen är svarven på plats, fick den levererad i går.
provsvarvade lite i dag och trots att den är gammal funkar allt klockrent.
kommer nog kunna göra det mesta jag behöver med denna, behövs det större svarv så finns det på jobbet.
byggde till lite belysning när jag ändå var i farten.

på bilderna syns även svetsen som jag handlade i sommar men ännu inte startat upp, ska få hjälp av en elektriker att dra lite grövre kabel från elcentralen sen saknas bara gastuben.

nu skulle jag bara haft pengar till en fräs och en klingkap/kallsåg så vore jag rätt nöjd.
 

Bifogat

  • maskinparken 001.jpg
    maskinparken 001.jpg
    134.7 KB · Visningar: 203
  • maskinparken 003.jpg
    maskinparken 003.jpg
    137.5 KB · Visningar: 338
Last edited:
bobiner!

testkörde litegrann i dag!
tänkte börja med något enkelt så jag svarvade till ett par bobiner.
gjorde dom något större än normalt för att dom även ska fungera lite som krashpuck. blev hyfsat iaf med tanke på att jag har väldigt begränsad erfarenhet vid svarven.

nästa grej blir lite mer avancerat.
ska svarva distanser och en ny axel till bakhjulet, mer om detta senare.
 

Bifogat

  • bobiner 001liten.JPG
    bobiner 001liten.JPG
    105.4 KB · Visningar: 110
  • bobiner 003liten.JPG
    bobiner 003liten.JPG
    84.1 KB · Visningar: 168
  • bobiner 007liten.JPG
    bobiner 007liten.JPG
    84.5 KB · Visningar: 156
  • bobiner 008liten.JPG
    bobiner 008liten.JPG
    103.5 KB · Visningar: 98
testkörde litegrann i dag!
tänkte börja med något enkelt så jag svarvade till ett par bobiner.
gjorde dom något större än normalt för att dom även ska fungera lite som krashpuck. blev hyfsat iaf med tanke på att jag har väldigt begränsad erfarenhet vid svarven.

nästa grej blir lite mer avancerat.
ska svarva distanser och en ny axel till bakhjulet, mer om detta senare.

Ser bra ut det där, men skall du svarva så långt från chucken, skall du
använda dubben, så slipper du vibbarna, tittar man på dom ytorna
som du svarvat i 45 grader så ser man att det har vibbrerat:tummenupp
 
Ser bra ut det där, men skall du svarva så långt från chucken, skall du
använda dubben, så slipper du vibbarna, tittar man på dom ytorna
som du svarvat i 45 grader så ser man att det har vibbrerat:tummenupp

använde dubben i princip hela tiden, förutom kanske när jag fasade av kanterna. problemet är att jag inte haft perfekt justerat svarvstål.
sen var jag lat och använde långsidan på stålet ibland.
men vafan jag lär mig eftersom, det blir nog bättre! :tummenupp
 
Last edited:
använde dubben i princip hela tiden, förutom kanske när jag fasade av kanterna. problemet är att jag inte haft perfekt justerat svarvstål.
sen var jag lat och använde långsidan på stålet ibland.
men vafan jag lär mig eftersom, det blir nog bättre! :tummenupp

Jag brukar oxå använda långsidan, fast med dubben i, annars blir det dom
där fula strecken, men man kan ju putsa till dom med lite smerjel:)
Man kan bara göra sitt bästa:tummenupp
 
Fin verkstad, själv blir jag nöjd om jag lyckas fixa en svets i min.

OT: du använder tig när du svetsar va? hur svårt är detta att lära sig?
 
Fin verkstad, själv blir jag nöjd om jag lyckas fixa en svets i min.

OT: du använder tig när du svetsar va? hur svårt är detta att lära sig?

det är lätt att lära sig tigsvetsning om du har känsla för det, det vet du när du provar. jag jobbar som svetsare till vardags, svetsar uteslutande MIG i galvad plåt (karossbyggare) tycker nog att det är svårare att få till bra.
jag är självlärd på tig, satte mig ner en dag och testade, hade någorlunda koll innan på vad det gick ut på och det fungerade rätt ok.
aluminium är det trixiga, svartplåt och rostfritt är pissenkelt.
en förutsättning är att man har bra utrustning.
 
fan nu börjar det klia i byggtarmen på allvar..... pga andra projekt och att jag blev pappa för 2 veckor sedan har jag helt enkelt fått prioritera annat!
fick lite inspiration i dag när jag läste senaste nummret av mc-nytt, var ett reportage om Confederate Wraith, kanske världens fränaste cykel just nu.

jag börjar fundera på att möblera om delar på min egen hoj så allt hamnar på rätt ställe, så fort jag har tid att åka till garaget tänkte jag kolla om det möjligtvis finns utrymme under oljetråget för en aluminiumbränsletank? det skulle generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr. tror det skulle göra underverk för viktfördelningen oxå!

synpunkter på detta? over and out /// mad
 
tänkte jag kolla om det möjligtvis finns utrymme under oljetråget för en aluminiumbränsletank? det skulle generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr. tror det skulle göra underverk för viktfördelningen oxå!

synpunkter på detta? over and out /// mad

Tanken är god men jag tror att idén med tanken under tråget kommer att bli tight om man vill kunna ha någon form av frigång vid nedlägg, lägg ner cykeln stillastående och kolla hur mycket space det finns att leka med....
Tankvolymen torde bli ca 4-5 liter..

Men visst hade det varit grymmt att ha en monster-vattenkyld IC á la Anderssonturbo under en kolfiber-dummy...:tummenupp
 
Tanken är god men jag tror att idén med tanken under tråget kommer att bli tight om man vill kunna ha någon form av frigång vid nedlägg, lägg ner cykeln stillastående och kolla hur mycket space det finns att leka med....
Tankvolymen torde bli ca 4-5 liter..

Men visst hade det varit grymmt att ha en monster-vattenkyld IC á la Anderssonturbo under en kolfiber-dummy...:tummenupp


ska göra ett litet test med en pappmodell för att se hur stor den kan bli! tänkte att den ska få samma form som en magkåpa för att utnyttja maximalt med utrymme.
 
ska göra ett litet test med en pappmodell för att se hur stor den kan bli! tänkte att den ska få samma form som en magkåpa för att utnyttja maximalt med utrymme.

Vill du vara riktigt kaxig kan du ju försöka göra en Buell och ha soppan i ramen! Eller kanske en kombination av tank under motorn och i ramen? Då borde det ju räcka med en slang mellan ram och tank under motorn och sedan kan du ha soppapumpen under motorn.
 
ska göra ett litet test med en pappmodell för att se hur stor den kan bli! tänkte att den ska få samma form som en magkåpa för att utnyttja maximalt med utrymme.

Ja precis, innan man börjar bocka plåt.
Du har ju iaf en gigantisk fördel...:
Inget avgassystem/grenrör som är i vägen/värmer upp soppan.
 
generera en massa utrymme där orginaltanken sitter för en laddluftkylare täckt av en tankdummy från cbr1000rr.
Inte göra någonting i stil med den där quaden som har kylaren monterad fram där lyktan egentligen skall sitta. Kommer inte ihåg vad den heter.
Dvs. ha laddluftkylaren synlig, lite uppvnklad, där tanken brukade vara.
 
Back
Top