Fighter i roadracing

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det någon här som har koll på om det förekommer några fighters i årets roadracing? Ifjol eller i förfjol var det väl någon som gjorde ett bejublat (av oss som gillar fighters i alla fall) framträdande på Sviestad med en SuperDuke och sopade rent i Battle of The Twins bland Duccar och Aprilior?

Mer sånt, tack! :)

Plåta som vann i fjol är sugen på att köra i år igen, det var hans första RR-tävling som han körde. Nu är banan dessutom ombyggd så rakan inte är lika lång så hans största handikapp är reducerat till i år. Dock kommer nog fler snabba hojar i år då racen ingår i BoTT-serien. Kan bli en SuperDuke till också, nya modellen i så fall.

Härom året var dessutom en KTM motard med och körde 125 Junior. Också på LMS där det händer. :)

Plåta som vann i fjol är sugen på att köra i år igen, det var hans första RR-tävling som han körde. Nu är banan dessutom ombyggd så rakan inte är lika lång så hans största handikapp är reducerat till i år. Dock kommer nog fler snabba hojar i år då racen ingår i BoTT-serien. Kan bli en SuperDuke till också, nya modellen i så fall.

Inte hade jag väntat mig att se dig i Fighter-forumet men det kanske var "roadracing" som var nyckelordet? :)

En SuperDuke R borde ju kunna hävda sig rätt bra i BoTT på mindre svenska banor då den ska ha riktigt bra fjädringskomponenter (dyra WP-grejer) även om den saknar lite effekt jämfört med de med RR-inspirerade twinnarna.

Det hade varit kul med en fighter radfyra i Rookie 1000 eller något liknande, på banor med kortare raksträckor borde man kunna hävda sig bra med en fighter eftersom nackdelen i toppart brukar inträda främst på övre sidan av 250 km/h-strecket och det är väl inte så många svenska banor man ligger länge så högt i toppfart?

Men det blir nog dyrare att klota en fighter eftersom man inte har några kåpor som skyddar de dyra delarna.

EDIT: Jag glömde helt bort den Tuono Factory som vann på Daytona för några månader sedan, om jag inte minns helt fel kom ytterligare en Tuono på 3:e plats efter en GSX-R 1000.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back