fighter-åkare (sköna och bekväma kläder)

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
hallå.

sitter och funderar på vad jag ska köpa för utrustning.
tycker själv att skinnställ är rätt stelt, och inte tala om stövlarna.

fighters som är omdrevade kör man inte mycke fortare än ca 200km/h trots det är lite fort.

tänkte på om det är någon som kör i annat än ett stelt skinnställ och ett par stela stövlar?

den som har testat annat får gärna lägga in ett ord, ska gärna vurpat i dem kläderna och säga hur mycket det skyddar.

själv vill jag ha typ nå gortex acktigt och ett par rätt låga kängor om det nu finns?
crosshjälm är redan givet!

fighters som är omdrevade kör man inte mycke fortare än ca 200km/h trots det är lite fort.
Vad menar du? Att 200 km/h inte är så snabbt så att man inte behöver ordentliga skyddskläder?

Ett bra textilställ i Cordura har god slitstyrka och funkar bra även om det regnar, köp ett sånt om du inte vill köra i skinn, men skinn är alltid snäppet bättre när man åker kana längs asfalten. Jag kör min Speed Triple (upprät fighter-ställning) i skinnställ och jag har aldrig ens reflekterat över att det skulle på något sätt vara jobbigare att köra i skinnställ på den än på en mer framåtlutad hoj med clipon. Är skinnstället för stelt så får du väl smörja in det?

Bara att hoppa in i duschen med stället på och sen mysa lite i det kalla och blöta overallen så blir det skönt och mjukt sen! :tummenupp

gore-tex ställ, hur bra håller dem om man vurpar på asfalt?
om man säger att man vurpar i 100 blås med ett gore-tex ställ, slits det hål i det?eller klarar man sig lika bra som ett skinnställ? eller i vilka farter börjar gränsen gå mellan skinnställ och gore-tex när det gäller endast asfaltskörning?

om man säger att man vurpar i 100 blås med ett gore-tex ställ, slits det hål i det?eller klarar man sig lika bra som ett skinnställ? eller i vilka farter börjar gränsen gå mellan skinnställ och gore-tex när det gäller endast asfaltskörning?

Vad jag förstått så slits det sönder lika fort som det tar att trä på sig kläderna. Dvd jättefort.

Vad jag förstått så har s.k. Gore-tex ställ även svårare än vanliga skinnställ att hålla de hårda skydden på plats när man vurpar eftersom GT-ställen ofta har lite lösare passform. Detta är dock inget som jag provat själv utan det är andrahandsuppgifter från folk som kraschat iförda sådana ställ.

gore tex

Jag vurpade i ett helt nytt alpinestar gore tex ställ i 100 blås ocg d gick hål precis ovanför förstärkningen i rumpan.
Alltså bara min rumpa kvar mot asfalten inte så skönt.
Men som tur så tog d stopp efter bara 10 meter mot en trottoarkant.
Annars hade d nog skavt bort en hel del kött.

Så använd skinn helt klart bäst.

Med tanke på hur mycket det blåser på en fighter så skulle jag definitivt rekomendera skinn. Ruskigt jobbigt att köra när kläderna fladdrar. Skinn känns bara stelt i butiken, när du väl kommit på hojen så är det inte det minsta begränsande, om du inte klättrar omkring på hojen som en apa under promenadwheelies då förstås... Jag har skinnstället på när jag kör crossbana med motarden, varmt och tungt men det funkar helt ok.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti