Fiddy till barn

eakl

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2023
Hoj
Tuono
Hej,
Jag tänkte ev låta min 10 åriga son prova på lite motocross men på sandtagsnivå till att börja med. Han kommer nog inte vilja dyka upp på banan utan att vara mer varm i kläderna osv..
Kan en fiddy vara bra som start till det. Är lite ute efter att det är (antar jag) manuell och inte variator samt inte lika mkt effekt som tex 85cc. Även priset är mer humant för peova på tycker jag.
Så till frågan; vilken kan lämpa sig och vad kan man räkna med att behöva lägga?

Jag säger inte att det är fel med att skaffa en Fiddy. Men en 65cc kanske kan vara ett bra alternativ? Bra kvalite brukar löna sig i längden, speciellt om barnet vill behålla intresset. Inte så kul att vara 10 åring och grejerna är trasiga när man ska åka.

Åk till en motorklubb. Häng där några gånger. Prata med andra föräldrar, helt plötsligt finns den någon där som ska byta upp sig och man kan köpa en bra hoj med utrustning och allt. Det finns massor med råd och tips om hur man kommer igång. Oftast finns det superlätta banor att börja åka på.
Ofta kan det vara bra att en annan jämnårig kommer med tips. Ungar är skitgrymma på att lära varandra.

Fiddy = besvikelse och pengar i sjön samt tjorv med att göra sig av med vraket.

Yamaha = intresse för livet och pengarna tillbaka när det är dags att byta upp sig.

Med vänlig hälsning,

Man kanske även kan se över andra alternativ.
Baksidan med att gå på en Yamaha direkt är ju att man inte lär sig att skruva.
Men man kanske har kompisar som kör annat, som kan bjuda in till mekarkvällar, bara för att lära sig, och få titta på trasiga saker. :giggle:

Man kanske även kan se över andra alternativ.
Baksidan med att gå på en Yamaha direkt är ju att man inte lär sig att skruva.
Men man kanske har kompisar som kör annat, som kan bjuda in till mekarkvällar, bara för att lära sig, och få titta på trasiga saker. :giggle:

Problemet med Fiddys är nog att man inte lär sig skruva eftersom det är omöjligt att laga brustet kinesium, sönderrostad svartplåt och ”gummi” av skör plast.

Med vänlig hälsning,

Det är lite som en sjuka att rekommendera massor av trafikskola för den som söker tips för privat övningskörning, tipsa om mc firmor när någon vill ha hjälp och tips hur de ska byta sin koppling. Eller som i detta fall, frågar man om tips på kinesiska minicrossar så köper man inte plötsligt en Yamaha TTR-100 för att en feja tycker det. Don efter person, plånbok & syfte liksom, är det så svårt?

En PW50 är väl lite för liten, en kinesisk 125cc lite för snabb, men det finns många låga kinacrossar på 50-75cc med tyst fyrtaktsmotor som kostar 3000:- och säljs 1-2 år senare för 3000:-. Bara att leta. Startar den när du köper den startar den troligen i grusgropen också.

Startar den när du köper den startar den troligen i grusgropen också.
Troligen......eller....så....inte...
Men håller i och för sig med, är man bara medveten om att man köper labil dynga, så har man ju förväntningar därefter, och då är det ju inga överraskningar.
Tänker ändå att något med en högre tillgänglighet kan ge en bättre start i livet, och även den säljer du utan förlust när det är dags för det.

Troligen......eller....så....inte...
Men håller i och för sig med, är man bara medveten om att man köper labil dynga, så har man ju förväntningar därefter, och då är det ju inga överraskningar.
Tänker ändå att något med en högre tillgänglighet kan ge en bättre start i livet, och även den säljer du utan förlust när det är dags för det.
Fortfarande en smula tondövt. Klart att allt annat är bättre, det fattar nog TS också. Jag menar att det är lite snett att säga att folk ska rakt in på crossskola och köra en flång ny cross DIRECKT bara för att någon vill försiktigt testa ungens eventuella sug i hojtarmen. Inte för att just du sa just det men det är ju lite din ständiga inställning till allt.

Fortfarande en smula tondövt. Klart att allt annat är bättre, det fattar nog TS också. Jag menar att det är lite snett att säga att folk ska rakt in på crossskola och köra en flång ny cross DIRECKT bara för att någon vill försiktigt testa ungens eventuella sug i hojtarmen. Inte för att just du sa just det men det är ju lite din ständiga inställning till allt.
Kanske tondövt, men helt ärligt så skulle jag inte råda någon att köpa en fiddy, om man inte vet att man köper en produkt som är.....labil.
Då är det ju helt ok, men fan vad tid jag har lagt på mina släktingars fiddys.
Tråkigt när den står lutad mot en garagevägg i veckor, och ingen på fastigheten har förmågan att analysera hur den ska kunna komma till liv igen.
Men, du har nog rätt, troligen fel tråd för mig, eftersom jag har ingen rekommendation i den världen, mina upplevelser är bara jättedåliga.
Jag kanske har haft otur....

Hej,
Jag tänkte ev låta min 10 åriga son prova på lite motocross men på sandtagsnivå till att börja med. Han kommer nog inte vilja dyka upp på banan utan att vara mer varm i kläderna osv..
Kan en fiddy vara bra som start till det. Är lite ute efter att det är (antar jag) manuell och inte variator samt inte lika mkt effekt som tex 85cc. Även priset är mer humant för peova på tycker jag.
Så till frågan; vilken kan lämpa sig och vad kan man räkna med att behöva
En ttr90 eller 110 är nog vad du söker tycker jag det känns som -kvalité som du har igen pengarna på och snäll motor

En ttr90 eller 110 är nog vad du söker tycker jag det känns som -kvalité som du har igen pengarna på och snäll motor

Är inte dom där TTR halvautomat? Jag funderade först på nån kines åt grabben en det blev en beggad Honda CRF100F istället. Men en CRF100F är kanske lite väl hög?

Är lite som min svågern som inte kan skruva (men kanlaga mat) och har begränsat med pengar efter en separation som köpt en Lifan moppe åt grabben billigt, den hade ny förgasare och behövde "bara" ett batteri. Har jag på känn så är det pengarna i sjön för moppen, batteri och CDI box och att den aldrig kommer att gå om han inte får nån villig själ att skruva åt sig, hade jag bott närmare hade jag ju hjälp honom men nu är moppen 70 mil bort och det är svårt att guida honom på telefon.

Flång ny har nog ingen sagt? :va

Köp en beg japansk kvalitetsmaskin, den kommer att fungera och den kommer att kunna säljas vidare för lika mycket eller mer när den är urvuxen.

Det kallas erfarenhet och är ibland dyrköpt, antingen av kloka personer själva eller av andra i deras närhet. ”Köp aldrig skit” kan det sammanfattas med.

En snabb trålning på Blocket säger att en beg japansk minicross ligger i häradet strax över en ny skrutt-fiddy med små plasthjul (vägrar kalla det för gummi) och då skall man betänka att fiddyn är garanterat hela priset i sjön på ett eller två år medan en beg Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Honda är som att sätta in pengarna på banken och ha roligt under tiden. Det är det saken handlar om.

Med vänlig hälsning,

Mina söner har "nöjeskört" cross på bana i många år. PW-80, KX-65, YZ-85 Har kostat minimalt med pengar genom åren. Sköter man grejerna har man nästan igen pengarna. Begagnad utrustning på blocket går också att sälja för nästan samma pengar. Otroligt billigt jämfört med tex. hockey.

Är inte dom där TTR halvautomat? Jag funderade först på nån kines åt grabben en det blev en beggad Honda CRF100F istället. Men en CRF100F är kanske lite väl hög?

Är lite som min svågern som inte kan skruva (men kanlaga mat) och har begränsat med pengar efter en separation som köpt en Lifan moppe åt grabben billigt, den hade ny förgasare och behövde "bara" ett batteri. Har jag på känn så är det pengarna i sjön för moppen, batteri och CDI box och att den aldrig kommer att gå om han inte får nån villig själ att skruva åt sig, hade jag bott närmare hade jag ju hjälp honom men nu är moppen 70 mil bort och det är svårt att guida honom på telefon.
Japp det stämmer bra det 👍crf 100 är högre så det beror nog på längden på barnet
Halvautomat är smidigt i början för dom sen blir det värre med myyycket mer pulver och fler moment i körningen när det eventuellt blir riktig cross 😅

Japp det stämmer bra det 👍crf 100 är högre så det beror nog på längden på barnet
Halvautomat är smidigt i början för dom sen blir det värre med myyycket mer pulver och fler moment i körningen när det eventuellt blir riktig cross 😅

Annars är väl CRF100F en ganska bra hoj för grusgropsåkning och sånt om den bara inte är för hög. Den är ju väldigt lugn i mororkaraktären med sina 7 hp och lågt växlad så den är starkt på ettan och toppar väl runt 65 km/h. Vid brukar marscha runt 55 km/h enligt GPS då vi är ute och kör.

Köpte en Kawa KX65 från 2010 till min son i våras, 8000 kr. Egentligen lite liten för honom men perfekt att köra på hemma då han aldrig kört nåt liknande innan. När han helt växt ur den (nästa eller nästnästa sommar) lär det vara pengarna tillbaka på den. Men det kräver ju att man känner att man har 8000 (plus utrustning för fan nästan lika mycket) att lägga ut under de två åren. Å andra sidan, hade jag köpt en billigare som gått sönder kanske jag fått lägga ut 5000 mindre initialt, men ett par tusenlappar skulle mycket väl kunnat ätits upp på lagningar om man har otur. Kawan känns skottsäker för det den används till nu iaf.

Jag brukar försöka hitta billiga lösningar när det gäller grejer man inte vet om det ska satsas lite mer seriöst på, men oftast ångrar man sig sen ändå, för även om intresset svalnar så är det mer värde kvar i nåt av kvalitet än det billigaste man kunnat hitta. Så det är ju bara ett val man får göra. Fördelen med Kawan är att trots dess ringa storlek kan till och med jag ha kul på den, inga bekymmer! :)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup