appelvikaren
Small but powerfull!
Tja!
Har en mbi som har gått helt okej och fungerat jämt. Den har stått sen tidiga hösten och inte blivit startad för ens nu. Jag försökte starta den men det gick inge vidare, kunde hoppa igång någon sekund ibland. Jag köpte nytt stift och testade med startgas och fick igång den, gick om man höll högt varv men sen när den väl blev varm så gick den hyffsat normalt. Lite blödder och några lätta avgasknallar vid gassläpp.
Den gick att gicka igång som vanligt när den var varm och så, men när den stått ett tag är den omöjlig att starta igen. Har också varit så ibland att den gått lite bättre när man hållt för luftfiltret
Igår ställde jag ventilspelet och idag gjorde jag rent förgasare riktigt ordentligt.
Nu när jag ställt ventilspelet blir det liksom så högt komp på ett ställe så man får pumpa till på kicken ett par gånger sen kicka. Såhär var det från början och det bör vara normalt (?)
Också fixat packning mellan förgasare och insug så den bör inte dra tjuvluft.
Som sagt testat:
- Blåst rent förgasare
- Ställt ventilspel
- Nytt tändstift
FILM
http://www.youtube.com/watch?v=Bqb6EhosIZw
Notera att vid 0.33 håller jag jämn gas men motorn lever sitt eget liv.
Tack på förhand / Jonathan
Har en mbi som har gått helt okej och fungerat jämt. Den har stått sen tidiga hösten och inte blivit startad för ens nu. Jag försökte starta den men det gick inge vidare, kunde hoppa igång någon sekund ibland. Jag köpte nytt stift och testade med startgas och fick igång den, gick om man höll högt varv men sen när den väl blev varm så gick den hyffsat normalt. Lite blödder och några lätta avgasknallar vid gassläpp.
Den gick att gicka igång som vanligt när den var varm och så, men när den stått ett tag är den omöjlig att starta igen. Har också varit så ibland att den gått lite bättre när man hållt för luftfiltret
Igår ställde jag ventilspelet och idag gjorde jag rent förgasare riktigt ordentligt.
Nu när jag ställt ventilspelet blir det liksom så högt komp på ett ställe så man får pumpa till på kicken ett par gånger sen kicka. Såhär var det från början och det bör vara normalt (?)
Också fixat packning mellan förgasare och insug så den bör inte dra tjuvluft.
Som sagt testat:
- Blåst rent förgasare
- Ställt ventilspel
- Nytt tändstift
FILM
http://www.youtube.com/watch?v=Bqb6EhosIZw
Notera att vid 0.33 håller jag jämn gas men motorn lever sitt eget liv.
Tack på förhand / Jonathan
Last edited: