Fiddy som blåryker nå grymt

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Har tagit åt mig att fixa en kompis fiddy som blåryker och som på slutet även börjat spottat olja. Har rivit isär den och tycker att ringar cylinderlopp toppackning ser ok ut. Men ventiltätningarna måste jag riva toppen för att kontrollera. Har tagit komprov och det visade 4 bar dock så var det noll i ventilspel på båda ventilerna. Så det kan ju påverka kompet, men den ska väl inte blåryka för det. Vet inte vad en 120 cc fyrtaktare ska ha i komp men mer iaf eller? Jag uppskattar att den har gått runt 30-40h, ganska hård körning skulle jag tro. Så är det bara att ta isär toppen eller?

Bifogat

• Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    105.7 KB · Visningar: 111
  • Bild 010.jpg
    Bild 010.jpg
    109.8 KB · Visningar: 132
  • Bild 011.jpg
    Bild 011.jpg
    104.1 KB · Visningar: 144
Efter att ha tittat lite närmre på kolven så tycker jag det ser ut som dom 2 nedre ringarna har tappat spänsten. Det är väl dom som ska hålla oljan på rätt sida om kolven. Har bara pulat med 2-takt kolvar förut så vet inte riktigt hur dom ska se ut. Dom 2 övre ser jag då inge fel på iaf.

Bifogat

• Bild.jpg
    Bild.jpg
    105 KB · Visningar: 159
Ingoberra skrev:
2458959 Efter att ha tittat lite närmre på kolven så tycker jag det ser ut som dom 2 nedre ringarna har tappat spänsten. Det är väl dom som ska hålla oljan på rätt sida om kolven. Har bara pulat med 2-takt kolvar förut så vet inte riktigt hur dom ska se ut. Dom 2 övre ser jag då inge fel på iaf.

De nedre är släpringar, de jag sett har inte haft ngn direkt "spänst" heller, men de kanske oxå var dåliga? Tror inte att släpringarna ska fjädra lika mycket som kolvringarna.

Pst, delar köper du på 24moto.se

Jag tycker den drar lite mycket olja för att det skulle vara ventiltätningarna. Det ska vara runt en liter olja i motorn, jag tömde ut 3,5 dl. Det har den dragit på 2-3 h. Är det tätningarna så är det en ny topp som gäller för en femhundring.

Har legat lite på latsidan men gör nu ett ryck igen. Mätte upp kolvringsgapet till 2.8 och 3.8 och det verkar ju galet mycket när kolvdiam är 52mm. Med enbart oljeringarna på så kan jag släppa kolven rakt igenom cylindern, ska det vara så.

Bifogat

• Bild 016.jpg
    Bild 016.jpg
    91.5 KB · Visningar: 127
4 Bar ?? Då var det för sen länge renoveringsdags på en folka -63......
Kontrollmät(t) kolvspelet !?
/u

kompet ska väl ligga runt en 9:0 kan jag tänka mig.
kolven lär ju inte va dålig efter 30-40 timmar på en minicross.

men det är väl en kina hoj så de kan ju va fel dimisonerat?
skulle tippa på ventiltätnigarna.

Kolvspelet är typ 0.05mm. Enligt den lokala mc meken så var ringarna tvärslut inget att fundera på sa han, så det blir nya ringar eller hela kolven.

Ingoberra skrev:
2513925 Kolvspelet är typ 0.05mm. Enligt den lokala mc meken så var ringarna tvärslut inget att fundera på sa han, så det blir nya ringar eller hela kolven.
Vad betyder 'typ' ? Att det är en ren gissning ? Eller uppmätt ordentligt av nån som har instrument och vet hur man använder dom ?
Kollat orundhet o konicitet på loppet oxå ?

Låter ivfsh lite mycket för en så liten kolv, men iaf inget idiotvärde. (Om uppmätt vill säga....)
/u

Skulle kunna tänka mig att kolvringarna inte är tillverkade i bästa gjutjärnskvalitet! Oljan som kinahojarna levereras med är ett skämt...
Ojämn kvalitet på prylarna är nog orsaken (tror jag iaf!). :(

Jag har mätt kolven och loppet med skjutmått så det är väl inte exakta värden men det är ju ingen gp motor så det är väl inte så noga.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman